Diesel

Diesel

Diesel kort fortalt.

TDI-motorerne fra Volkswagen er turboladede dieselmotorer med direkte brændstofindsprøjtning. De er kendetegnet ved deres økonomi, trækkraft og enestående præstationer. De har også en særligt støjsvag motorgang, mens deres høje drejningsmoment betyder, at man er sikret sportslige køreegenskaber.

Der er mange antagelser om diesel. Desværre ofte fejlagtige antagelser, der tager udgangspunkt i den ældre dieselmotor, og ikke de nye dieselmotorer, der bliver produceret i dag. 

Fordommene gjort til skamme.
Jo mere man ved om de nye dieselmotorer, jo mere imponeret bliver man

Hvis man ikke ved bedre, kan man nemt tage gruelig fejl. Man læser og hører jo så meget om biler med dieselmotor. De forurener, siger nogen. Der er visse tyske byer, hvor de overhovedet ikke må køre siger andre. De taber i værdi. Og de duer kun til lange ture…

Men hvis man lytter til dem, der faktisk ved noget om dieselmotoren version 2019, så bliver fordommene gjort til skamme. 

Det klimavenlige valg.
Dieselmotoren af i dag belaster ikke, men derimod forbedrer klimaregnskabet.

"Overordnet betragtet er diesel i dag en af de reneste drivlinje typer." - Prof. Dr. Thomas Koch, Karlsruhe Institut of Technology.

Den bidrager i dén grad til at overholde grænseværdierne for udledning af drivhusgasser, fordi den forbrænder mere effektivt og udleder 15% mindre CO2 end en sammenlignelig benzinmotor. Og i de større bilklasser er fordelene endda endnu større.

Sandheden er, at dieselmotoren af i dag ikke belaster - men derimod forbedrer klimaregnskabet!

Forud for sin tid.
Volkswagens nye dieselbiler overholder EU-6 normen.

I Tyskland har nogle byer miljøzoner, hvor visse biler ikke må køre. Det afhænger af hvor meget eller hvor, lidt bilen forurener – eller med andre ord hvilken af de såkaldte Euro-Normer, den lever op til. Dieselforbuddet gælder i flere byer for biler fra før 2006, der ikke lever op til den såkaldte Euro 4-norm.

"Ingen storbyer har sagt, de vil forbyde Euro-6 motorer. Det er de ældste motorer, der er tale om." - Torben Lund Kudsk, leder af det politisk økonomiske sekretariat hos FDM. 

En ny dieselbil fra Volkswagen overholder EU-6 normen. Og det nøjes den endda ikke med. Faktisk er nyeste generation af Euro-6 dieselbiler fra Volkswagen allerede langt foran den udstødningsnorm, der først skal gælde i 2020.

Dieselbilen holder værdien.
Både økonomisk og miljømæssigt kan det svare sig at købe en Volkswagen dieselbil.

"Jeg vil hverken af totaløkonomiske eller miljømæssige årsager tøve med at anbefale en dieselbil, hvis kørselsmønstret er til det." - Jan Lang, markedsanalytiker, Bilbasen. 

Selvfølgelig kan du køre små korte ture i en dieselbil. Men diesel er primært en fordel for dem, der for det meste kører længere ture. Folk som bruger bilen i deres arbejde eller pendler til og fra jobbet hver dag. Det er der mange danskere der gør, og det vil der blive ved med at være. Derfor er der ingen grund til at tro, at moderne dieselbiler ikke skulle bevare deres værdi og være attraktive på fremtidens brugtvognsmarked.

Især ikke, når de kommer fra Volkswagen.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there