Banebrydende navigation: augmented-reality-head-up-displayet
Vores ID.-modeller byder på en både intuitiv og innovativ navigation gennem trafikken. Med augmented-reality-head-up-displayet (ekstraudstyr) får du en verdensnyhed i din bil, som får informationerne direkte i førerens synsfelt til at smelte sammen med virkeligheden.
En teknik, som grundlæggende vil forandre det at køre bil
Som fører af en ID.-model har du som tilvalg altid navigationen lige foran dig. Takket være en teknik, som integrerer virtuelle elementer perfekt i den ægte verden. Augmented-reality-head-up-displayet er et informationsinstrument, som tilfører tekster, billeder eller tredimensionelle animationer til virkeligheden. Eksempelvis kan man inden for de systemmæssige grænser projicere nyttige informationer og advarsler direkte op på forrudens synsfelt. Og føreren kan reagere omgående.
Sådan bliver forruden til en informationsskærm
Informationerne vises på to billedniveauer: et nærområde til statiske 2D- og et fjernområde til dynamiske 3D-visninger. I den forbindelse viser det store vindue anvisninger fra navigationen eller assistentsystemerne med en virtuel afstand på ca. 10 m foran bilen. I stedet for et navigationskort ser føreren altså drejepile og destinationspunkter præcist der, hvor vedkommende kører – på kørebanen.
Under dette store fjernområdevindue ligger nærområdevinduet. Det viser statusvisninger som hastighed og vejskilte, der ser ud som om de svæver ca. 3 m foran føreren. Disse visninger kommunikerer ikke noget direkte behov for at reagere. Dermed kan føreren også holde øje med forudseende informationer uden at skulle fjerne blikket fra vejen.
Kompleks teknologi forklaret på en nem måde
Langt inde i instrumentpanelet ligger det centrale element i augmented-reality-head-up-displayet – systemets Picture Generation Unit. Den udsender bundter af stråler, der sendes hen på to niveauer af spejle af et LCD-display. Andelene til nær- og fjernområdet adskilles der og projiceres op på forruden via et stort konkavt spejl.
For at føreren ser informationerne i det korrekte forhold til omgivelserne, beregner en af de to centrale computere i bilen symbolernes placering. Rådataene dertil leveres af frontkameraet, radarsensorerne og navigationskortet. Slutteligt bliver AR-visningerne stabiliseret og tilpasset til projektionsoptikkens geometri.