Varmepumpen i ID.3
I den nye helt eldrevne ID.3 sørger en varmepumpe (ekstraudstyr) for en energieffektiv opvarmning af kabinen. Derved bruges der mindre strøm fra batteriet.
Hvordan fungerer en varmepumpe?
Sammenlignet med forbrændingsmotorer bliver der i elbiler ikke skabt nok spildvarme fra motorkomponenterne til at kunne varme kabinen tilstrækkeligt op.
Løsningen har været at anvende et højeffektivt varmepumpesystem, der bruger kølemiddel under højtryk. Den varme, der opstår ved det, bliver anvendt til at opvarme kold luft, der strømmer igennem. Derved anvendes der mindre energi fra batteriet til højspændingsvarmeanlægget.
Godt for miljøet, godt for dig
Varmepumpen i den nye ID.3 og ID.4 har en række fordele:
Mindre klimabelastende:
Kølemidlet R744 (kuldioxid), som anvendes til at lave varm og kold luft, er en gas, der er mindre klimabelastende i forhold til fluorerede kølemidler.
Effektivitet:
Behovet for ydelse til opvarmning af kabinen er ved udetemperaturer under 0° C op til 40 % lavere end i en bil uden varmepumpe.