Vedvarende effektivitet: genindvindingen af bremseenergi i ID.3

Man taler om, at den der bremser, taber. Men den fordom gør ID.3 nu op med. Den er udstyret med en avanceret teknik, som genindvinder energi ved opbremsning (rekuperation). Og som det ofte er tilfældet, kan man ikke umiddelbart se alle de innovative teknologier. Dette udføres af et intelligent bremsesystem.

Nogle tekniske komponenter i VW ID.3

Den, der bremser, vinder.

Når du træder på bremsepedalen i din ID.3, fungerer elmotoren som generator. Ved hjælp af den fulde rekuperationseffekt bliver en del af den kinetiske energi omdannet til elektrisk energi – og ledt direkte tilbage til højvoltsbatteriet. Til det formål er det nødvendigt med en forskydning mellem den elektriske (via generatoren) og den hydrauliske (via hjulbremsen) opbremsningsandel under din opbremsning. Denne overgang mellem de to bremsesystemer betegnes som ”Brake Blending” og giver mulighed for en højere energieffektivitet. Den genindvundne energi tilføres direkte til højvoltsbatteriet af elmotorens elektronikstyring. Kort sagt: Bremsesystemet gør brug af decelerationsenergien til at forøge din ID.3’s rækkevidde.

Genindvinding af bremseenergi i ID.3

Genindvinding af bremseenergi i ID.3

Det er ikke kun opbremsningen i ID.3, som er effektiv og smart – kørslen bliver samlet set også markant mere komfortabel. En ekstra behagelig detalje er, at når føreren slipper speederen, så kan vedkommende lade bilen rulle blidt i rullefunktionen, før der bremses, hvilket også sparer energi i forbindelse med en forudseende kørestil. Dermed er enhver opbremsning i din ID.3 en god gevinst – for rækkevidden og for din komfort.

Det vil måske også interessere dig:

ID.-magasin - læs mere her

Opladning og rækkevidde - læs mere her

E-teknologi - læs mere her

Elbil service

Energieffektivitet - læs mere her

ID. familien 

Det vil måske også interessere dig: