ID. R Pikes Peak

Højere, hurtigere, mere støjsvag.

Højere, hurtigere, mere støjsvag.

ID. R Pikes Peak. 

Hvad kan den elektriske supersportsvogn ID. R Pikes Peak fra Volkswagen, som i sommeren 2018 vandt det legendariske bjergracerløb på Pikes Peak, egentlig? Nok til at nå målet i 4302 meters højde på rekordtid understøttet af den teknologi til elbiler, som også driver Volkswagens ID.-familie.

1440 højdemeter, 156 skarpe sving og 19,99 km på 7.57,148 min.: Efter 31 års fravær og 8 måneders udviklingstid satte Volkswagen bogstaveligt talt ydelsen i den eldrevne prototype ID. R Pikes Peak helt på spidsen. Nemlig op på spidsen af Rocky Mountains – ved Race To The Clouds, det mest berømte bjergracerløb i verden. Motorsportsklassikeren i Colorado er legendarisk. Konstant skiftende vejr, temperaturer på under 0 grader celsius og det lave iltindhold i luften gør løbet til en hård test.

”Optimale forhold”, glæder Dr. Frank Welsch sig over. Han er medlem af mærkets øverste ledelse og har ansvaret for forretningsområdet teknisk udvikling. For ham er comebacket i bjergløbet også vejen til toppen inden for elektrisk mobilitet.

Landskabet i Rocky Mountains
Romain Dumas med sine pokaler
Den erfarne racerkører Romain Dumas har skrevet motorsportshistorie.

Og det er rent faktisk sådan, at mens forbrændingsmotorer får problemer oppe i denne højde, så har elbiler som fx ID. R Pikes Peak ingen problemer med den tynde luft. Så her er det kun føreren, der er truet af højdesyge. Han hedder Romain Dumas, er 40 år gammel og franskmand. Da Volkswagen i 1987 senest med en Golf deltog på Pikes Peak, var Dumas kun en lille dreng med en stor drøm: Formel 1. Og han blev faktisk racerkører. Og fabrikskører hos Porsche. Han kører rally, deltager i veteranbilsløb og har vundet otte 24-timers-løb. Eksempelvis i Le Mans, på Nürburgring og i Spa-Francorchamps. I 2016 opnåede han endda den tredjehurtigste tid nogensinde i Pikes Peaks 102 år lange historie. Og alligevel har Dumas stor respekt for bjerget – også den dag i dag. ”Anvendelsen af elmotorer er en udfordring”, siger han. Som fører skal man omstille hele sin kørestil, for bilen reagerer anderledes. Men det er lige præcis denne spænding og de ekstreme betingelser, der pirrer ham – frem til i dag har han vundet klassikeren tre gange. Og desuden er pokalerne fra Colorado næsten de eneste, som han opbevarer i sin lejlighed. De fleste andre har han foræret væk. Den historiske rekord på Pikes Peak bliver aldrig glemt. 

Kabinen i ID. R Pikes Peak

Pikes Peak er det næstældste racerløb i USA, som stadig finder sted. Første gang det blev afholdt var i 1916, og det varede i 3 dage, og alle kunne køre med. Alle, som havde en funktionsdygtig bil eller motorcykel. Det medførte nogle til dels besynderlige vindere i selvbyggede køretøjer. Som i 1922, hvor det vindende køretøj var skruet sammen af dele fra skrotpladsen, og som i dag kan ses museet i Colorado Springs. I 1953 fik sportsvogne lov til at deltage for første gang. Porsche og Audi, under Volkswagen AG, opnåede i de følgende år en lang række topplaceringer, indtil Volkswagen i 2018 selv stillede op igen for at hente sejren. 56 biler og 27 motorcykler stillede i 2018 op i seks forskellige klasser – ID. R Pikes Peak kørte i klassen ”Unlimited”. Den eneste forudsætning her er, at den skal have fire hjul. Det lyder som noget af et eventyr. Det er det også. For derudover er alt inden for teknik og motortype tilladt. Den optimale legeplads til at teste fremtidige teknologier som den elektriske drivlinje under ekstreme forhold.

Tilskuere ved siden af strækningen

Pikes Peak er ekstra krævende inden for motorsporten, og derfor en hård test for bilerne: I modsætning til almindelige racerbiler handler det her ikke om den maksimale ydelse. Det handler om at finde den perfekte balance – den ideelle mellemvej mellem hurtighed og manøvredygtighed, ydelsesniveau og vægt. Men bilen er naturligvis stadig hurtig: De 500 kW svarer til 680 hk og katapulterer den fra 0 til 100 km/h på 2,25 sek. Med et drejningsmoment på 650 newtonmeter. Knap 20 procent af den nødvendige energi skabes under kørslen. Selv bremseenergien kan til dels omdannes til strøm og lagres i batterierne – takket være litium-ion-akkumulatorer. I det tilfælde fungerer de to elmotorer som generatorer. 

En teknik, der også vil blive anvendt i serieproduktionen. ”Vi satser på at få impulser til udviklingen af fremtidige modeller”, bekræfter Welsch. Allerede fra 2020 vil Volkswagen med ID.-familien lancere en komplet modelrække af eldrevne, serieproducerede biler, og frem mod 2025 er det planen, at lancere over 20 forskellige modeller. Med toppræstationen fra ID. R Pikes Peak har man allerede nu sat et statement. Det næste bjerg kalder.

Tilmeld dig nu, og vær forud for din tid

Få regelmæssige opdateringer om emnerne ID.3, ID.-familien og elektrisk mobilitet i fremtiden.

Det vil måske også interessere dig:

ID.-magasin - læs mere her

Opladning og rækkevidde - læs mere her

E-teknologi - læs mere her

Elbil service

Energieffektivitet - læs mere her

ID. familien 

Det vil måske også interessere dig: