Skrå forfra-visning af en kørende VW ID. Polo med konceptindpakning.

Kommer snart: Den nye ID. Polo

En bestseller bliver elektrisk. Volkswagen har gentænkt Polo – en model, der er solgt i 20 millioner eksemplarer. 50 år efter lanceringen af første generation markerer ID. Polo den første elektriske udgave af denne bestseller. Med innovativ teknologi, det nye “Pure Positive”-designsprog og en startpris fra €25.000 åbner ID. Polo døren til elektrisk mobilitet – samtidig med, at den forbliver den Polo, som millioner har haft glæde af gennem generationer.

Nyt forhjulstræk – ID. Polos drivlinje, baseret på den nye MEB+-platform, imponerer med markante fordele inden for vægt, plads og effektivitet.

Kompakt rummelighed – Takket være forhjulstrækket tilbyder den nye ID. Polo god plads til fem personer samt op til 435 liter bagagerumsplads.

Hold dig på forkant med de store nyheder.

Hos Volkswagen tæller vi ned til den næste store nyhed. Tilmeld dig med din e-mailadresse, og bliv blandt de allerførste, der får besked, når vi løfter sløret for de seneste nyheder om den nye ID. Polo – og når forudbestillingen åbner. Læs mere om bl.a:

Køreindtryk fra Covered Drive i Spanien
Tekniske specifikationer
Første officielle kig på interiøret

Hold dig på forkant med de store nyheder.

Snart begynder nedtællingen, til næste store nyhed.

Den nye ID. Polo fører Volkswagens DNA ind i fremtiden – klar, kraftfuld og fuld af innovation.
Skrå forfra-visning af en kørende VW ID. Polo med konceptindpakning.

100 % Volkswagen

ID. Polo er den første produktionsmodel, hvis teknologi er baseret på et nyt evolutionært trin af den modulære elbilplatform (MEB): MEB+. Med den opgraderede hardware og software i MEB+ bringer Volkswagen et nyt spektrum af innovationer ind i sine ID.-modeller.

Bagfra-visning af en VW ID. Polo med konceptindpakning.

Den store kompakte

På trods af sine kompakte mål tilbyder ID. Polo overraskende god plads til både passagerer og bagage. En intelligent indretning, god benplads bagi og fleksible opbevaringsløsninger gør den til den perfekte ledsager i hverdagen og på eventyr.

Trekvart bagfra-visning af en kørende VW ID. Polo med konceptindpakning.

Teknologi, der begejstrer

ID. Polo sætter nye standarder i sin klasse: Med innovative assistentsystemer som Travel Assist med vognbaneskiftassistent, Park Assist Plus med hukommelsesfunktion og 360° “Area View”-kamera bliver hver køretur mere sikker, mere afslappet og mere komfortabel end nogensinde før.

Seneste pressemeddelelse

Volkswagen løfter sløret for teknikken i ID. Polo

  • Mange varianter – ID. Polo lanceres i 2026 med to batteristørrelser (37 kWh og 52 kWh) og indledningsvis i tre motorvarianter (85 kW, 99 kW og 155 kW)
  • Nyt elektrisk forhjulstræk – den MEB+-baserede drivlinje i ID. Polo giver fordele i forhold til pris, plads og forbrug
  • Ny PowerCo unified cell – den innovative ID. Polo bliver den første Volkswagen med en ny generation højvoltsbatteri, der er 10 procent mere effektivt
  • Lille, men rummelig – takket være det kompakte elektriske forhjulstræk tilbyder den nye ID. Polo plads til fem personer og 420 liter bagage
  • Intelligent og indbydende – aldrig før har interiøret i en kompakt VW været mere intuitivt at betjene, mere gennemtænkt og mere karismatisk end i den nye ID. Polo

En global bestseller bliver elektrisk. Volkswagen har genopfundet Polo, en bilmodel der er solgt i mere end 20 millioner eksemplarer. 50 år efter debuten af første generation Polo er den første elektriske version af den populære bilmodel ved at være klar. Det officielle forsalg starter i foråret 2026, og lige nu finder de sidste prøvekørsler sted for at finjustere alle detaljer på bilen. Som en del af disse prøvekørsler med camouflerede prototyper åbner Volkswagen for første gang nu dørene til ID. Polo for internationale medier. Det bliver den første Volkswagenmodel bygget på MEB+platformen, der kommer med forbedret hardware og software og byder på en række nye innovationer. Det omfatter et nyt elektrisk forhjulstræk udviklet specifikt til de mere kompakte Volkswagen-modeller, der giver en række fordele i forhold til pris og måden at pakke teknikken i bilen. 

Fra konceptbil til produktionsmodel.

ID. 2all konceptbilen, der blev præsenteret i 2023 som en forsmag på ID. Polo, blev lovprist for at ramme plet, når det gælder stil. Denne konceptbil blev designet af Volkswagens chefdesigner Andreas Mindt, og den blev så godt modtaget af Volkswagen-kunder verden over, at næsten 80 procent af konceptbilens design kunne overføres til produktionsmodellen. Samtidig er ID. Polo også den første Volkswagen, der er designet ud fra principperne i Volkswagens Pure Positive-designsprog, udviklet af Andreas Mindt og hans team. Med sine klare linjer og flader og positive aura overfører dette visuelle sprog brandets evolutionære design-DNA til fremtiden. Takket være Pure Positive – som allerede er genkendelig trods camouflagen – indkapsler ID. Polo typiske Volkswagen kendetegn såsom høje kvalitetsstandarder og et kraftfuldt, stabilt og sympatisk udseende.

Mere plads, flere muligheder.

Den nye ID. Polo er 4.053 mm lang, 1.816 mm bred og 1.530 mm høj, og akselafstanden er 2.600 mm. Til sammenligning er de tilsvarende værdier for den nuværende Polo med benzinmotorer, der er baseret på MQB-platformen: 4.074 mm (længde), 1.751 mm (bredde), 1.451 mm (højde) og 2.552 mm (akselafstand). De ydre dimensioner på begge Poloer er på et lignende niveau med små forskelle. Ikke desto mindre tilbyder den elektriske ID. Polo store fordele i forhold til at pakke teknikken i bilen takket være de særligt kompakte drivlinjemoduler i MEB+. Det betyder, at passagererne har 19 mm mere plads indvendigt end i den klassiske Polo, hvilket især er mærkbart bagi. Bredden og højden i interiøret er også øget, og bagagerummets volumen er også vokset med næsten 20 procent – fra 351 til 435 liter. Takket være denne ekstra plads er den firedørs og fem-sæders ID. Polo nu mere alsidig end nogen af sine forgængere. Den er kompakt og handy i bykørsel, men den mestrer også hverdagslivet med venner og familie på de lange ture.

Komplet nyudviklet platform og elektrisk drivlinje.

ID. Polo kommer med et forhjulstræk, der er udviklet helt fra bunden og baseret på næste udviklingstrin af den modulære elektriske (MEB)-platform: MEB+. Takket være den helt nye og særligt effektive elektriske drivlinje er kompleksiteten og dermed antallet af komponenter og vægten reduceret – parametre, der har gjort det muligt for Volkswagen at sænke omkostninger og forbrug. Derudover tilbyder det elektriske forhjulstræk i ID. Polo store fordele i forhold til at pakke teknikken i bilen. Drivlinjens hovedmoduler omfatter den nye Volkswagen APP290 elmotor og den nyeste generation af elektronik, som også er udviklet af Volkswagen. Et nyt lithium-ion-batteri er placeret fladt i under gulvet: PowerCo unified cell fra Volkswagen-koncernen. Dette bruger cell-to-pack teknologi, hvor cellerne integreres direkte i batteripakken uden uden at bruge moduler. Dette reducerer prisen, batteriets fysiske størrelse og vægten, og samtidig øges energitætheden med omkring 10 procent. Udover fordele i forhold til vægt, størrelse og pris, giver det nye batteri også en længere rækkevidde.

Fire udstyrsvarianter, fire motorvarianter.

Ved introduktionen i efteråret 2026 vil ID. Polo være tilgængelig i tre udstyrs- og motorvarianter: Trend (indstigningsmodel) med 85 kW (116 PS), Life (mellemniveau) med 99 kW (135 PS) og Style som topmodellen med 155 kW (211 PS). Trend og Life kommer som standard med et 37 kW (netto) højvoltsbatteri, der kan DC-lade med op til 90 kW. Style-versionen af ID. Polo kommer med et 52 kWh (netto) højvoltsbatteri og dette kan DC-lade med op til 130 kWh. Dette batteri vil være tilgængeligt som et tilvalg i Life-versionen af ID. Polo. I løbet af det kommende år vil modelludvalget blive udvidet og kommer til at omfatte en 166 kW (226 PS) ID. Polo GTI – den første fuldelektriske GTI – den er også udstyret med 52 kWh batteri.

Hold dig opdateret med de nyeste ID. Polo nyheder

Travel Assist med ny funktion.

Med MEB+ kommer der ikke kun nyudviklede elektriske drivlinje komponenter i ID. Polo, men også næste generation af Volkswagens lovpriste assistentsystemer. Det inkluderer Travel Assist 3.0, der kombinerer den adaptive fartpilot med vognbaneassistent og som også kan assisterer ved vognbaneskift på motorveje. En af nyhederne ved Travel Assist 3.0 er, at systemetet nu også kan reagerer på trafiklys og stopskilte.

Den første forhjulstrukne ID.

ID. Polo har potentialet til at gøre e-mobilitet tilgængelig for flere mennesker end nogensinde før til en startpris på under 25.000 euro. Den centrale teknologi til dette leveres af Volkswagens forbedrede modulære elektriske drivplatform: MEB+. Baseret på denne udviklingsfase blev der skabt et helt nyt forhjulstrækssystem specielt til fremtidige kompakte elbiler som ID. Polo. Det har gjort det muligt at reducere kompleksiteten og dermed antallet af komponenter og vægten – parametre, der betyder, at den nye ID. Polo vil imponere med lavere priser og højere effektivitet. Derudover giver det elektriske forhjulstræk klare fordele i pakken, da der ikke bruges drivmoduler bagtil. Og det er netop dette, sammen med en tilsvarende slank bagaksel, der får bagagerummet til at rumme den kompakte ID. Polo til en fremragende 420 liter.

Nyudviklet APP290 elmotor.

Den elektriske drivlinje i ID. Polo er et helt nyt design. Kraftværket i dette effektive elektriske system er den nye APP290 elmotor. APP står for aksial parallelposition, mens 290 står for det maksimale moment i newtonmeter. Den nye elmotor vil i første omgang være tilgængelig i tre effekttrin med 85 kW (116 hk), 99 kW (135 hk) og 155 kW (211 hk). Hen mod slutningen af 2026 vil ID. Polo GTI med en effekt på 166 kW (226 PS) toppe modelprogrammet som den mest kraftfulde model. Hovedkomponenterne i elmotoren omfatter den stationære stator, den roterende rotor og kølepladen. Den entrins gearkasse inklusive gearhus og den ligeledes nyudviklede pulsinverter er flangemonteret til motorhuset.

Ny pulsinverter som hjerne.

Pulsinverteren koordinerer effekt- og momentudviklingen samt genvindingen af strøm fra den elektriske drivlinje. Dette elektroniske system omdanner også jævnstrømmen (DC) fra batteriet til den vekselstrøm (AC), som elmotoren har brug for. Den nye pulsinverter er en udviklet af Volkswagen selv, som takket være de avancerede komponenter øger effektiviteten og dermed sænker forbruget af strøm i ID. Polo. Da komponenten er udviklet og produceres af Volkswagen, er der også en omkostningsfordel, som har en direkte effekt på den lave startpris på den nye ID. Polo. Den elektriske drivlinje er kompakt integreret foran i bilen og omfatter andre komponenter som AC- og DC-ladestik foran på højre side af bilen, onboard-chargeren integreret i nærheden og den elektriske klimakompressor.

Nyudviklet batteri produceret af Volkswagen.

Det flade lithium-ion-batteri i ID. Polo er placeret i bilens gulv mellem for- og bagakslen. Dette batteri med navnet PowerCo unified cell er helt nyudviklet af Volkswagen-koncernen og dets datterselskab PowerCo. Det nye batteri produceres på Volkswagens gigafabrik i Salzgitter. Derudover er det også planlagt at producere det nye batteri i Valencia, Spanien. Den nye PowerCo unified cell bruger cell-to-pack teknologi, hvor cellerne kombineres direkte i en batteripakke uden modulhuse. Dette reducerer prisen, batteriets fysiske størrelse og vægten, og en mere effektiv termisk styring øger energitætheden med omkring 10 procent. Batteriet tilbydes i ID. Polo i to størrelser med et nettoenergiindhold på 37 kWh og 52 kWh. AC-opladningskapaciteten er 11 kW i begge tilfælde – for eksempel ved en hjemmeladestation. Det mindre batteri kan oplades ved DC-hurtigladestationer med op til 90 kW, det større batteri med op til 130 kW. Volkswagen forventer en ladetid for DC-opladning fra 10 til 80 procent ved 90 kW (37 kWh) på omkring 27 minutter; med 130 kW (52 kWh) reduceres ladetiden til omkring 23 minutter. Volkswagen forventer en rækkevidde på omkring 300 km i kombination med 37 kWh-batteriet og op til 450 km med 52 kWh-batteriet.

Ny lyd ved lave hastigheder.

Når ID. Polo kører vil man kunne høre en nyudviklet lyd. Baggrunden: Ved lave hastigheder på op til 20 km/t kræves det, at de næsten lydløse elbiler skal udsende en lyd, som forbipasserende kan høre i mange EU-markeder. Volkswagen har nu designet en ny brandlyd, som for første gang vil blive brugt i med ID. Polo. Forskellige parametre er blevet indarbejdet for at gøre lydoplevelsen så behagelig og fascinerende som muligt. Den nye lyd er aktiv op til 25 km/t i alle gearvælgerpositioner og køreprofiler. Lydtapetet tilpasses i realtid afhængigt af kørselsrelevante variabler som hastighed, speederpedalens position og motorkraft. I Sport-køreprofilen genereres der også en særligt karismatisk sportslyd op til en hastighed på 50 km/t.

Ny undervogn løfter kørekomfort til nye højder

ID. Polo kører med forhjulstræk, hvor de øvrige ID.-modeller enten kører baghjulstræk eller firehjulstræk. Derfor kommer ID. Polo med en nyudviklet undervogn tilpasset den forhjulstrukne elektriske drivlinje. Også i designet af undervognen var der stor fokus på finde en løsning, der ramte et optimalt niveau i forhold til produktionsomkostning, plads og vægt. På denne baggrund blev der udviklet en undervogn med en MacPherson foraksel og en særligt kompakt torsionsbagaksel. Samspillet mellem disse to nye aksler er kendetegnet ved den højeste grad af præcision og linearitet i bilens opførsel, der giver maksimal feedback til føreren og dermed sikrer mærkbart mere sikkerhed. Derudover leverer den nye ID. Polo en affjedringskomfort, der er blandt de bedste i segmentet og markant bedre end den foregående Polo. Sammenlignet med den nuværende MQB-baserede Polo er for eksempel de naturlige frekvenser på for- og bagakslen blevet reduceret med 5 procent, hvilket markant forbedrer vibrationskomforten. Et nyt one-box bremsesystem med skivebremser på for- og bagakslen har perfektioneret bremsernes styrbarhed og pedalfornemmelse. Det nye bremsesystem i ID. Polo er 26 procent lettere end i sammenlignelige elektriske modeller og tilbyder mere effektiv regeneration.

Ny MacPherson foraksel.

ID. Polo bruger MacPherson- fjedreben foran. Akslen har et meget kompakt design. Specifikke fjederbeslag optimerer kørekomfort og fjederrespons, og højkvalitets støddæmpere har desuden en positiv effekt på køreegenskaberne. Køredynamikken optimeres også af den relativt stive forbindelse af krængningsstabilisatoren. Interaktionen mellem alle parametre resulterer i meget præcise styre- og køreegenskaber for forakslen.

Ny torsionsbagaksel.

ID. Polos nye og lette bagaksel var specifikt designet til en kombinationen med elektrisk forhjulstræk. Komfort og køredynamik optimeres med en bred vifte af forskellige tiltag. For eksempel forbedrer sammenkoblede gummipuder på spiralfjedrene komfort og akustik, mens en passiv vibrationsdæmper markant reducerer lavfrekvent rullestøj i interiøret. Skrå akselføringslejer med innovativ tokomponentteknologi reducerer støj og vibrationer og sikrer forbedret akselstyring, hvilket øger køresikkerheden. Sidst men ikke mindst er torsionsbagakslen meget kompakt og muliggør derfor indretningen af et stort bagagerum på 420 liter.

ID. Polo har endelig verdenspremiere til april og forventes introduceret i Danmark i september måned 2026, mens der åbnes for bestillinger i foråret.