2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25

Unikt GTI-kapløb.

0-100 km/t udfordringen.

Volkswagens GTI-modeller har siden 1976 stået for at levere en inspirerende cocktail af fart og dynamik, der i dag tilbydes i tre styrker i henholdsvis up! GTI, Polo GTI og Golf GTI.

For at demonstrere hvor svært det kan være at styre begejstringen bag rattet af en Volkswagen GTI, inviterede vi tre kendte personer til en udfordring med henholdsvis up! GTI, Polo GTI og Golf GTI.

Racerkøreren Nicolas Kiesa, TV-værten Adam Duvå Hall og standupperen Thomas Hartman blev bedt om at troppe op på Flyvestation Vandel i Jylland, hvor vi havde linet bilerne op på den kilometerlange asfaltbane. Inden de tre herrer blev præsenteret for udfordringen, blev de sluppet løs i de tre GTI-biler for at lære dem bedre at kende. Farten var i top og adrenalinen susede gennem kroppen hurtigere end benzinen i GTI-bilernes sportsmotorer.

Herefter fik de 3 den hemmelige udfordring leveret og overraskelsen stod malet i de tre testkøreres ansigter. Hvorfor, kan du se i filmen ”0-100 udfordringen”

up! GTI

Du skal mange år tilbage i historien for at finde en bil, hvor du kunne have det lige så sjovt med 115 hk, som du har i en up! GTI.

Med sine kompakte dimensioner, hjulene skubbet helt ud i hvert hjørne af bilen, en lav vægt og en velafbalanceret undervogn var up! et godt udgangspunkt for udviklingen af en GTI i lommeformat. Du kan mærke det, når du kører i en standard move up!, og vi kom tættere på med den 90 hk stærke TSI-motor i high up!. 

Det bedste ved up! GTI er det, at den byder på masser af spas ved hastigheder, hvor mere potente maskiner næsten kører i tomgang. Du behøver ikke køre en up! GTI, som om du havde stjålet den, før den leverer varen. Det er let tilgængelig underholdning, og det bliver du aldrig træt af.

Polo GTI

Aldrig har en Polo GTI været så potent og hurtig. Alligevel formår den at ramme en harmonisk balance mellem det vilde og det milde.

Det er imponerende præstationer, en Polo GTI kan diske op med, men det er mindst lige så imponerende, hvor raffineret bilen håndterer en motor af så kraftig en kaliber. Du kan selv dosere Polo GTIs temperament, enten via din speederfod eller køreprofilvalgs-funktionen, hvor tre faste køreprogrammer (ECO, NORMAL og SPORT) og et, du selv kan sammensætte (INDIVIDUAL) bestemmer, hvor mild eller vild en køreoplevelse du ønsker. 

 I Polo GTI har du stadig væk minibilens kompakte dimensioner og adræthed kombineret med raffinement, komfort og teknologi som i en større bil. Aldrig har du fået så meget GTI for pengene.

 


 

Golf GTI

Det elektromekaniske spærredifferentiale på GTI Performance overfører effektivt de 245 hk og 370 Nm til asfalten.

Golf GTI bærer sin autoritet på en tilpas underspillet facon, hvor GTI-virkemidlerne er reduceret til logoerne, de matsorte C-formede kanter i hver side af frontkofangeren, den røde linje i kølergrillen med den sekskantede Honeycomb-struktur og bagtil en tagspoiler i toppen og i bunden en diffuser med et veldimensioneret udstødningsrør i hver side. Det er sportsappeal doseret på den smagfulde måde. 

Det kræver sofistikeret teknik at overføre hele 370 Nm drejningsmoment optimalt til asfalten, men i Performance-versionen er Golf GTI udrustet med et elektromekanisk spærredifferentiale. Det sikrer, at du kan udnytte mere af motorkraften mere af tiden, specielt i svingene, hvor differentialet overfører motorkraft til det yderste forhjul, når det inderste begynder at slippe og spinde. Det giver Golf GTI et forrygende bid i asfalten, så den holder snuden i sporet og kan accelerere tidligt i svingene.