En kvinde med en kælk står ved en VW ID.4 GTX, der lades op ved en wallbox.

Optimering af ladeeffekten om vinteren

Uanset om det gælder en elbil, hybridbil eller en bil med forbrændingsmotor, start- eller højvoltsbatteri: Kulden giver udfordringer for bilernes batterier. I elbiler kan lave temperaturer og frostvejr om vinteren påvirke ladeeffekten og afladningseffekten. Her kan du få mere at vide om, hvad det skyldes, og hvad ID.-bilister skal være opmærksomme på ved minusgrader.

Dette og mere til kan du her få at vide om elbiler i koldt vejr: 

- Kulde påvirker batteriernes præstationer og kan derfor også påvirke ladetiden. 
- Ladeeffekten og afladningseffekten i en elbil afhænger desuden af batteriets temperatur og ladetilstand samt af andre faktorer.
- Ved at være opmærksom på et par simple råd kan du optimere præstationerne og rækkevidden om vinteren.

Ladeeffekt og afladningseffekt – Hvad betyder det??  

Før vi kommer ind på, hvordan du kan bidrage til, at højvoltsbatteriet præsterer bedst muligt, vil vi gerne forklare begreberne ladeeffekt og afladningseffekt:

Jo større et batteris ladeeffekt er, jo hurtigere bliver det opladet. Jo højere afladningseffekten er, jo mere strøm kan batteriet afgive inden for et bestemt tidsrum.

Betingelser for optimal effekt    

Hvis højvoltsbatteriet i en ID.-model ikke opnår den maksimale lade-/afladningseffekt om vinteren, er det som udgangspunkt ikke noget at bekymre sig om.

Et batteris maksimale præstationsevne påvirkes af en række fysiske faktorer.

Den anførte maksimale ladeeffekt beregnes i henhold til WLTP-betingelserne ved en temperatur på ca. 23° C og en ladetilstand fra 5 %. Hvis disse variabler ændres, kan ladeeffekten også afvige fra den nominelle værdi. 

Billede: En kvinde nærmer sig en VW ID.3 ved en ladestation i koldt vejr.
Om vinteren kan en elbils ladeeffekt være reduceret på grund af de kolde temperaturer.

Batteritemperaturens indflydelse  

Hvordan påvirker kulde eller endda frostvejr batterikapaciteten og batteriets ladeeffekt? Kulde gør, at elektrolytvæsken i litium-ion-batterierne bliver mere tæt. Derfor bliver den elektrokemiske proces markant langsommere, og den indvendige modstand stiger. Det skyldes, at litium-ionerne kun meget vanskeligt kan bevæge sig frem og tilbage mellem katode og anode. 

Den optimale temperatur for et batteri ved opladning er over 20°C.

På grund af den store effektivitet i forhold til en forbrændingsmotor og den ekstra afkøling fra kørselsvinden opvarmes teknikken i elmotoren næsten ikke eller slet ikke selv på længere køreture ved temperaturer under 0° C. Derfor er de fuldelektriske ID.-modeller fra Volkswagen udstyret med termostyring.

Det fungerer i den aktuelle version (fra modelår 2022 og softwareversion 2.3 fra fabrikken eller ældre biler med software 2.4) på følgende måde: Batteriopvarmningen aktiveres ved temperaturer under 1° C, hvorefter det opvarmer batteriet til 1,5° C og deaktiveres igen. I forhold til den tidligere version er batteriopvarmningen dermed ikke så ofte aktiv. Det reducerer energiforbruget – især på korte strækninger.

Remaining time, --:--
En wallbox som ID. Charger klarer opladningen derhjemme.

En lav ladetilstand reducerer ladetiden

Også batteriets ladetilstand påvirker ladeeffekten ved opladning – battericellerne er nemlig mere modtagelige ved lav ladetilstand. Derfor kan det forekomme, at to identiske biler ved identiske ladepunkter opnår forskellig ladeeffekt, fordi ladetilstanden er forskellig.

Som udgangspunkt gælder følgende: Ladetilstanden ved ladestart kan øge ladeeffekten og reducere ladetiden. Start opladningen med så lav ladetilstand som muligt, og oplad bilen mindre til 50 % eller maksimalt 80 %. Det reducerer opladningsvarigheden og skåner batteriet. 

Sådan kan du forbedre ladeeffekten og afladningseffekten:

Sådan øger du rækkevidden om vinteren

Kulden om vinteren kan ikke kun påvirke ladeeffekten, men også batterikapaciteten i elbiler. For den kraftigere brug af opvarmning er en stor udfordring for batteriet i elbiler. Årsagen er simpel: I biler med elmotor produceres der – i modsætning til biler med forbrændingsmotor – nemlig ingen restvarme. Varmen skal altså først produces i bilen med elmotor for ikke blot at opvarme kabinen, men også for at bringe elbilsbatteriet op på driftstemperaturen. Det kan påvirke energibeholdningen og dermed også elbilens rækkevidde. Alt efter biltype og temperatur kan rækkevidden blive reduceret med op til 30 %.
 
Med disse råd kan du reducere tabet af rækkevidde om vinteren:

• For at undgå tab af rækkevidde i frostvejr skal du varme bilen op så energibesparende som muligt. I den forbindelse kan det hjælpe, at du ikke hele tiden opvarmer bilens kabine med luftvarmeanlægget på maksimal ydelse. Hvis du fx kører alene i en elbil, kan du også vælge at bruge ratvarmen eller sædevarmen.
• Opvarmningen af kabinen kan så reduceres eller måske endda indstilles til recirkulation. Derved opvarmes kabinen hurtigere, og det kræver mindre energi at opnå den ønskede temperatur.
• For at sikre, at så lidt varme som muligt går tabt, skal døre og ruder naturligvis ikke åbnes i længere tid end nødvendigt, når det er koldt, og varmeanlægget er tændt.

Illustration: En skematisk skitse viser varmepumpen under frontklappen på en VW ID.3.

ID.-modeller med  varmepumpe (ekstraudstyr)

Elbilsførere, der kører ofte og meget i koldt vejr, skal desuden være opmærksomme på udstyret, når de køber deres bil. Fx fås de fuldelektriske ID.-modeller fra Volkswagen med en varmepumpe (ekstraudstyr), som sørger for en mere effektiv opvarmning af kabinen. Det har den fordel, at det kræver mindre energi fra batteriet og giver mulighed for længere rækkevidde om vinteren.

Den type varmepumpe, som er monteret i moderne elbiler, komprimerer et flydende kølemiddel under højt tryk og udnytter den varme, der opstår i den forbindelse, til at opvarme den gennemstrømmende kolde luft. De giver mulighed for en særligt energibesparende varmegenindvinding, ved at de også udnytter varme/energi fra den omgivende luft og opvarmer den yderligere med et forholdsvist lavt energiforbrug. 

Sammenfattende om batterier om vinteren

Med en ID.-model kører du også komfortabelt om vinteren takket være tilstrækkelig rækkevidde til hverdagsbrug og effektiv termostyring. Derfor skal du heller ikke være bekymret, hvis du holder i kø ved lave temperaturer. Naturligvis skal elbiler – ligesom benzin- eller dieselbiler – være forberedt til længere køreture i koldt vejr og altså fx være tilstrækkeligt opladet. Hvis du forvarmer bilen, mens den lades op, og kører energieffektivt, kan du øge rækkevidden om vinteren.

Vil du prøvekøre eller konfigurere med det samme?

Her kommer du til vores ID.-modeller

Vil du prøvekøre eller konfigurere med det samme?

Her kommer du til vores ID.-modeller

ID.-modellerne ID.3, ID.4, ID.5 GTX og ID. Buzz.

Vil du gerne lære vores komplet eldrevne ID.-modeller nærmere at kende? Så aftal tid til en prøvekørsel hos en af vores forhandlere i nærheden. Eller brug vores onlinekonfigurator til at bygge din drømme-ID.

Tilmeld dig nu, og vær forud for din tid

Få regelmæssige opdateringer om emnerne ID.3, ID.-familien og elektrisk mobilitet i fremtiden.

Det vil måske også interessere dig:

Et par foran ID. Vizzion

ID.-magasin - læs mere her

Opladning og rækkevidde - læs mere her

E-teknologi - læs mere her

Service til din Elbil

Energieffektivitet - læs mere her

ID. familien 

Det vil måske også interessere dig: