Olie er ikke bare olie: Volkswagen Motorolie sikrer toppræstationer
Den rigtige olie er som en flydende del, som supplerer og beskytter bilens motor og muliggør toppræstationer. Her kan du finde ud af, hvordan du finder den passende motorolie, og hvad 0W-20 eller 0W-30 står for.
Alt andet end standard
Innovationer, som løbende optimeres indtil ydelsesgrænsen og i den forbindelse langt overgår standardgodkendelser og specifikationer: vores højtydende motorolier.
Volkswagen Original Højtydende Motorolie LongLife III
Forlænger udskiftningsintervallerne: særligt udviklet til bilens motor
- Passer præcist til din Volkswagen:
Til godkendte motorer med VW-Norm 504.00 og 507.00. - Sparer brændstof:
Større effektivitet som følge af mindre friktion – forlænger desuden motorens levetid. - Forlænger udskiftningsintervallerne:
Som følge af langtidsstabilitet og sænket askeindhold samt viskositetsindeks 5W-30 – også dieselbiler med partikelfilter. - Kræver ikke særlige tilsætningsstoffer:
Additiverne holder motoren ren og forhindrer dannelse af olieslam.
Eksempel på sammensætning af en LongLife-olie
- 1 % slidbeskyttelse
- 3 % additivbestanddele
- 3 % vaskeaktive additiver
- 5 % snavsbindende additiver
- 10 % flydeforbedringsmiddel
- 78 % syntetisk basisolie
Volkswagen Original Fuel Economy Motorolie LongLife IV
Umiskendelig: takket være oliens enestående grønne farve
Olie er ikke bare olie: LongLife IV opfylder alle krav til de nye generationer af benzin- og dieselmotorer med partikelfiltre med udvidede serviceintervaller.
- Passer præcist til din Volkswagen:
Til godkendte motorer med VW-Norm 508.00 og 509.00. - Beskytter bilens motor:
Takket være reduceret askeindhold og viskositetsindeks 0W-20, som også sørger for den rigtige konsistens ved lave temperaturer. - Kræver ikke særlige tilsætningsstoffer:
Additiverne holder motoren ren og forhindrer dannelse af olieslam. - Egnet til biler, der kører korte ture:
På grund af mindre friktion og reduceret oliemodstand i motoren.
Er det tid til olieskift? Det minder serviceindikatoren i displayet dig om.
Du kan læse i bilens instruktionsbog, hvornår det er tid til et olieskift.
Man skelner mellem to typer intervaller ved olieskift:
- Fleksibel service:
I henhold til den fleksible serviceindikator, dog senest efter to år eller 30.000 km - Fast service:
For hver 15.000 km, men mindst en gang årligt
Vigtigt:
Mange korte ture og koldstarter kan afkorte intervallerne.
Advarselslamper
Selv den bedste motorolie beskytter kun bilens motor ved korrekt niveau. For lidt olie: metal gnider mod metal og kan beskadige motoren. For megen olie: olien kan trænge ind i forbrændingskammeret og beskadige katalysatoren Kontroller derfor regelmæssigt oliestanden.
Motoroliestand for lav, eller motoroliesystem defekt
- Lyser: motoroliestand for lav.
Afbryd motoren, og kontroller motoroliestanden. - Blinker: motoroliesystem defekt.
Kontakt et værksted, og få motoroliesensoren kontrolleret.
Motorolietryk for lavt
- Afbryd motoren, og mål oliestanden.
- Blinker lampen efterfølgende stadig?
Afbryd straks motoren for at undgå skader, og kontakt et værksted.
Fremragende at have med ved længere køreture: en-liter-dunken fra Volkswagen Opbevares nemt i bagagerummet.
Især når du kører på ferie bør du medbringe 1 l af den påkrævede kvalitet i bilen, da LongLife III-olier iht. VW-normerne 504.00 eller 507.00 og LongLife IV-olier iht. VW-normerne 508.00 eller 509.00 ikke kan fås overalt.
De værdifulde additiver i dunken er vitaminer og sporelementer til bilens motor. Motorolien er lagerstabil i minimum 4 år i den lukkede, originale beholder.
Medbring altid 1 liter olie
Korrekt måling af oliestand
Kørsel med for lav oliestand skader motoren – for megen motorolie skader ligeledes. Her kan du læse, hvordan du måler oliestanden korrekt. Følg nedenstående trin, eller se videoen i bunden.
Kør din Volkswagen varm over en strækning på mindst 10 km.
Parker bilen på en plan flade, og afbryd motoren. Lad den derefter stå i 2 minutter, så den varme motorolie kan samle sig i bundkarret.
Åbn motorhjelmen, og træk oliepinden ud.
Rens oliepinden med en fnugfri klud.
Stik derefter oliepinden langsomt ned i måleåbningen for at forhindre olien i at skvulpe ud.
Træk forsigtigt oliepinden ud igen, og aflæs oliestanden: Oliefilmen skal være mellem Min.- og Max.-mærket. Hvis dette er tilfældet, kan du føre oliepinden helt ind igen og køre videre med ro i sindet. I modsat fald skal du påfylde motorolie eller kontakte dit værksted.