Elektrisk Mobilitet

UNDERCOVER i Sydafrika.

Elektrisk Mobilitet

UNDERCOVER i Sydafrika.

Efter sommeren er der verdenspremiere på den første ID.-elbil. Volkswagens ingeniører er i fuld gang med de afsluttende testkørsler med ID. i Sydafrika: I slutningen af 2019 starter serieproduktionen af den første model baseret på den modulopbyggede MEB-platform til elektriske drivlinjer. Nedtællingen til en ny epoke er i gang.

(VieW April 2019 nr. 1) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

En tur til Cape Town

Kort før jul er rejsetrafikken på sit højeste i Sydafrika. Turister fra hele verden nyder afslutningen på året i den afslappede atmosfære ved varme temperaturer omkring Cape Town. For Volkswagens udviklingsteam er turen til den afrikanske sydspids starten på den afsluttende testfase for ID.

Volkswagen har intet mindre end planer om at genopfinde sig selv med sin ID.-familie. I slutningen af året starter serieproduktionen af den første model på grundlag af den modulopbyggede platform til elektriske drivlinjer (MEB), og den vil rulle ud til forhandlere og kunder i begyndelsen af 2020. I modsætning til de fleste konkurrenter starter Volkswagen ikke med en større model for så at lade den gradvist skrumpe ind til de elektrificerede volumensegmenter. I stedet ønsker koncernen at starte fuldt elektrisk på mærkets centrale område med den kompakte model ID. Og i den forbindelse er denne vinter afgørende for testen af den nye ID. og dens søstermodeller. Udviklingsdirektør, Dr. Frank Welsch, og e-mobilitets-udviklingschef, Frank Bekemeier, er på farten med ca. 10 camouflerede prototyper på vejene rundt om Cape Town. Ud over den kommende generation af Golf udgør to ID.-modeller med camouflagefolie de vigtigste biler i følget. Welsch og Bekemeier har næsten ikke tid til at nyde de fantastiske omgivelser langs hovedvej R44, der går fra Hermanus og ind til Cape Town. Sammen med kollegerne kigger de mest på målecomputere eller lytter efter lyde fra drivlinjen eller andre lyde – igen og igen. ”De to ID.-modeller er tidlige prototyper, hvor det først og fremmest handler om drivlinjen og klimareguleringen,” siger Welsch. Testteamet har planer om at stresse prototyperne i den tætte trafik i centrum af Cape Town med varme temperaturer og endeløse køer, men i dag spiller vejret ikke rigtigt med, og køerne kunne også være værre. For lidt siden regnede det, og termometret på reklameskiltet viser kun 18 grader celsius, da vi kører forbi. 

ID. hatchback – her vist som konceptbil – bliver den første og introduceres i Danmark i 2020

Alt under kontrol
Frank Welsch interesserer sig langt mere for temperaturføleren i den nye batterienhed, som er monteret lavt mellem akslerne i den første af de to prototyper. Alt er under kontrol, temperaturudsvingene stemmer, og rækkevidden viser ca. 200 km tilbage, selv om batteriet ikke engang er halvt fyldt. Klimaanlægget har heller ingen problemer og forsyner kabinen med behagelig, afkølet luft. For testkørerne gælder det om at slå en stor bue uden om turistområderne, for de strengt hemmelige prototyper vækker mere opsigt i Cape Town og på panoramagaderne end længere væk i Hermanus eller i retning mod Kap Agulhas. Men de fleste turister er alligevel så travlt optagede af at kigge på den spektakulære natur og nyde den fantastiske udsigt på Afrikas sydspids, at testbilerne fra Wolfsburg for det meste kører ubemærket forbi. Testprogrammet er meget tætpakket – fra tidligt om morgenen til sent om aftenen.

På stigningerne sætter testkørerne hele tiden i gang, bremser ned og sætter i gang igen, accelererer – og så forfra igen. Testingeniørerne i Frank Bekemeiers team har allerede på vej ud af Cape Town bemærket, at en af de to ID.-prototyper har en lille effektnedgang efter igangsætningen: ”Her skal vi lige have kigget på elektronikken. Men generelt er jeg tilfreds med de to bilers tilstand,” siger Welsch.

”ID. er første model baseret på MEB-elbilsplatformen. Da vi ikke har noget at sammenligne med, skal vi udføre visse tests mere intensivt end for biler med benzin- eller dieselmotor”
Frank Bekemeier
Chef for Volkswagen E-mobility

Mere intensive tests end for biler med konventionel drivlinje
ID. er den første model på den elektriske platform MEB. ”Derfor har vi ingen tidligere erfaringer at sammenligne med,” forklarer chefudvikler Frank Bekemeier og fortsætter, ”derfor skal vi udføre visse tests mere intensivt end for biler med konventionel drivlinje.” Over et år før markedsintroduktionen kører ID.-prototypen allerede rigtigt godt. Til trods for de stort dimensionerede 20”-fælge ruller den femdørs bil overraskende komfortabelt på de ikke altid helt jævne veje, og den allerede kraftigt reducerede kørselsstøj forsvinder næsten helt. Styretøjet er meget letgående, men det skal tilføres mere respons, lyder det fra Frank Welsch, for at gøre kørefornemmelsen mere intensiv.

Derudover imponerede især det lave tyngdepunkt ved testkørslerne, og det var ikke kun behageligt under kvik kørsel gennem kombinationer af sving. Elmotoren leverer sit maksimale drejningsmoment på over 300 Nm ved alle hastigheder, og det gør mellemaccelerationerne på hovedvej R44 ganske sjove. Praktisk i byen: Volkswagen ID. har en vendediameter på under 10 m.

Modeller til helt nye kunder
Den nye platform gør det muligt for Volkswagen ikke bare at lancere en eller to modeller, men i stedet i hurtig rækkefølge at lancere en hel familie af elbiler. ID. er som en elektrisk pendant til Golf kun begyndelsen. Sedanmodeller, SUV’er og MPV-modeller som ID. BUZZ skal give Volkswagen et helt nyt image og samtidig helt nye kunder. Ved næste stop på en afsides beliggende parkeringsplads gives der kritik til hver enkelt bils køreegenskaber. 

Volkswagen og Microsoft skaber skyen.
Den nye generation af ID-elbiler vil være online med din smartphone, hvilket skaber en række helt nye muligheder for dig og din kørsel. Det kunne eksempelvis tænkes, at bilens tjekker vejret eller trafikken hver morgen, inden du skal afsted. Bilen kan endda være forvarmet eller afkølet i forhold til dine personlige præferencer, og den kan foreslå, hvilket rute du skal køre i forhold til tid eller trafik. Andre muligheder er, at bilens infotainmentsystem automatisk fortsætter den playliste, som du lyttede til, da du var inde i dit hus. Eller du modtager informationer om din første mødeaftale, når du ankommer til destinationen. Bilen spørger dig automatisk, om du ønsker bilen afkølet eller opvarmet, når du vender tilbage efter din mødeaftale. En anden mulighed er, at du online ønsker at opgradere detaljer som dit navigationssystem eller andre af bilens digitale funktioner.Alt dette kommer til at foregå via informationer lagret i Volkswagen Automotive Cloud. Volkswagen er gået sammen med Microsoft i udviklingen af denne Automotive Cloud, der i første omgang koncentrerer sig om kommunikations- og navigationsløsninger samt om personaliserede tjenester. De gør anvendelsen af tjenester i bilen lettere ved hjælp af selvlærende algoritmer og giver personerne i bilen udvidede funktioner. Et automatiseret link til telefonmøder og overførsel af forberedte navigationsdestinationer er her kun de første skridt, som også omfatter integration af Microsoft Skype og Microsoft Office. Mulighederne er mange. 

Nyt liv til eller genbrug af elbilens brugte batterier.
Volkswagen har som mål at skabe det endelige folkelige gennembrud for elbilen og tilbyde e-mobilitet for alle. Volkswagen AG tilstræber at skabe den mest bæredygtige form for e-mobilitet fra produktionen af bilen, bilens drift og ikke mest genbrug af bilens dele. Volkswagen har bl.a. stor fokus på genbrug af batterierne og materialerne i disse. Indtil for nyligt blev batterier betragtet som farligt affald, men forskning har vist, at de rent faktisk kan være kilde til værdifulde råmaterialer. Derfor har Volkswagen en såkaldt pilotfabrik, hvor det er planen, at brugte batterier fra elbiler kommer ind og bliver vurderet, om de skal have et nyt liv for eksempel som en slags powerbank i en mobil hurtigladestander. Batterier, der ikke er egnet til ”nyt liv” vil blive skilt af for at udtrække råmaterialer som cobalt, lithium, manganese og nikkel, der vil kunne genbruges i produktionen af nye batterier. I dag genbruges 53 % af råmaterialerne i en elbils batteri, med Volkswagens genbrugsfaciliteter i Salzgitter, Tyskland, vil det komme op på 72 %, og det ultimative mål er en genbrugsgrad på 97 %. 

Først lægges der sorte camouflagemåtter hen over instrumentpanelet ved alle stop. Instrumentenheden bag det nye rat skal forblive hemmelig ligesom head-up-displayet og den store centrale skærm, hvorfra de vigtigste funktioner i ID. styres.

På strækningen hen til Muizenberg Beach passerer vi strandgæster, kondiløbere og turister. Panoramastrækningen med de mange sving fører testbilerne hen over den legendariske Chapman’s Peak Drive og Camps Bay ved foden af Taffelbjerget tilbage til Cape Town og så igen i retning mod Hermanus.
Den ca. 10 km lange Chapman’s Peak Drive hører til de største seværdigheder i Sydafrika uden for nationalparkerne i den nordlige del af landet. Bjergvejen mellem Hout Bay og Noordhoek med sine talrige sving og hårnåle var lukket i et par år efter flere jordskred. Da der manglede penge fra det offentlige, blev Peak Drive forpagtet ud til private investorer i en periode på 30 år. De istandsatte strækningen, og det kan testerne fra Volkswagen nu også nyde godt af. På de stejle op- og nedkørsler er det ikke kun elbilerne, der skal vise, at applikationerne stemmer. Der ligger fortsat noget arbejde forude, før ID. kan indlede en ny æra for Volkswagen .

ID. er bygget på MEB-platformen, der gør det muligt at integrere og placere batteripakken i gulvet mellem akslerne. Det giver bilen et lavere tyngdepunkt og optimal vægtfordeling til gavn for køredynamikken.

ID. vil sætte ny standard for energieffektiv mobilitet.
Volkswagen AG har forpligtiget sig til klimaaftalen fra Paris og er med udviklingen af ID.-elbilerne i fuld gang med at lægge fundamentet for en ny tids energieffektiv mobilitet. Den nye ID.-elbil, der går i produktion på fabrikken i Zwickau i slutningen af året vil spille en banebrydende rolle: det bliver den første elbil fra Volkswagen-koncernen, hvor produktionen er CO2’neutral. Alene produktionen af ID. vil reducerer CO2-udslippet med mere end 1 million tons CO2 per år. Det svarer cirka til klimapåvirkningen fra 300.000 husstande, der får elektricitet fra et kulkraftværk. Volkswagen har stor fokus på at undgå eller reducere CO2 i hele værdikæden. Eksempelvis vil battericellerne, der produceres i Europa, blive produceret med vedvarende energi. Hvor det i produktionsprocessen ikke er muligt at fjerne CO2-emission, opvejes dette ved at investere i andre klimaprojekter. Samtidig arbejder Volkswagen for at sikre, at en ID.-elbil vil forblive CO2-neutral i hele dens livscyklus. Dette gøres bl.a. ved at gøre grøn strøm nem tilgængelig for ID.-kunder eksempelvis med projekter som de 400 IONITY-ladestationer, der er i gang med et blive etableret langs Europas motorvejsnetværk. Et andet eksempel er udviklingen af Volkswagens fleksible hurtigladerstation, der er mobil og vil kunne opstilles midlertidigt, hvor infrastrukturen med hensyn til opladning ikke er på plads.