Elektrisk Mobilitet

En forsmag på fremtiden

Elektrisk Mobilitet

En forsmag på fremtiden

ID.3 har i disse dage verdenspremiere på IAA-biludstillingen i Frankfurt, men allerede i juli fik otte heldige ID.3 1ST pre-bookere mulighed for at komme helt tæt på bilen. Her får du førstehåndsindtrykket fra fire af dem.

(VieW September 2019 nr. 2) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

I starten af maj måned kickstartede Volkswagen introduktionen af den innovative ID.3 1ST elbil med en såkaldt pre-booking af bilen. På Volkswagens hjemmesider i alle de europæiske lande kunne interesserede pre-booke en af de 30.000 styk specielle ID.3 1ST-versioner. Denne version skiller sig ud fra de øvrige ID.3-modeller ved en række specielle designelementer og ekstra udstyr. I Danmark var interessen stor, og efter kun 72 timer var alle ID.3 1ST reserveret, og mange flere meldte deres interesse for bilen, selvom de kun havde set den camoufleret som på fotoet her på siden. Hvad er ID.3 for en størrelse? Den er i de ydre mål på størrelse med en Golf, men en kompakt elmotor og et batteri integreret i gulvet betyder, at den byder på en helt ny dimension, hvad angår interiørets rummelighed. Her matcher ID.3 den større Passat.

Batteristørrelse efter pris og behov.

ID.3 vil kunne bestilles med tre størrelser batterier, henholdsvis på 45 kWh, 58 kWh og 77 kWh, der giver bilen en rækkevidde på 330, 420 og 550 km ifølge WLTP-normen. Det betyder, at du vil kunne vælge rækkevidde alt efter dit budget og specifikke kørselsbehov. Volkswagen garanterer, at batterierne vil bevare minimum 70 % af deres kapacitet selv efter otte år eller 160.000 km. Batterierne i ID.3 er designet til at kunne oplades med op til 125 kW ladekapacitet, hvilket er markant mere end den hidtidige standard for elbiler i denne klasse. Det sikrer mulighed for hurtigopladning og kortere stop på turen for at oplade. ID.3 vil være i stand til at kunne ’tanke’ 260 km rækkevidde på 30 minutter ved opladning på en hurtiglader.

ID.3 er med sin elektriske drivlinje en nul-emissionsbil, men ID.3 bliver også Volkswagenkoncernens første model, der er CO2-neutral i hele bilens levetid, hvis den oplades med strøm fra vedvarende energikilder. ID.3 produceres på en fabrik i Zickau, hvor den samlede produktion er CO2-neutral, bl.a. takket være brugen af energi fra vedvarende energikilder. Hvor det ikke er muligt at eliminere CO2-udslip, kompenseres der for dette ved investeringer i klimaprojekter. Ønsker du at vide mere, kan du læse mere om ID.3 og Volkswagens kommende ID.-modeller på volkswagen.dk, hvor du også kan tilmelde dig nyhedsbrevet og løbende blive opdateret på ID. På næste side kan du få førstehåndsindtrykket fra fire af dem, der allerede har været helt tæt på ID.3.

Else Marie Larsen, Værløse

”Vi vil gerne med på den nye bølge af bæredygtig tankegang og har ligget på lur, med hensyn til hvornår det kunne betale sig for os at skifte til en elbil. Vi har prøvet flere elbiler, og det er en positiv køreoplevelse med deres støjsvage kørsel. Vi kunne godt blive afhængige, hvis bilen lever op til vores forventninger med hensyn til forbrug og rækkevidde.”

”ID.3 levede op til mine forventninger med hensyn til design og indretning. Rummeligheden i kabinen var på grund af den manglende kardantunnel og batteriet under gulvet i den grad føleligt. Der var rigtig god plads, både foran og bagi.”

”Headup-displayet var imponerende veldisponeret, i forhold til at informationerne vises på frontruden, som om de ligger ude foran på vejen. Det var godt designet. Det er også smart, at man bare lægger sin iPhone i midterkonsollen, og via den trådløse App-Connect spejles mobiltelefonens funktioner op på infotainmentanlæggets display og forvandler det nærmest til en stor iPad.”

”Mange bilmærker kommer med elbiler de næste år, så det gælder om at være med fremme, og det synes jeg i den grad, ID.3 er.”

Jacob Frostholm, Esbjerg

”Vi tror på, at E-mobility er fremtiden. Vi ønsker at køre nul-emission og ikke klimabelaste med CO2, NOX og andre partikler. En elbil er også meget billigere i forbrug per kilometer at køre i, da strøm er billigere end benzin/diesel.”

”Jeg er vild med ID.3 og har fulgt med i udviklingen af bilen, siden den blev vist første gang som konceptbil i 2016. Det er den helt rigtige bil til vores familie på fire, da den er kompakt som en Golf og rummelig som en Passat. Der er plads til et par langbenede teenagere på bagsædet. Den fantastiske acceleration og en rækkevidde på 420 kilometer er ligeledes store plusser.”

”Jeg var imponeret over infotainmentanlægget, der er meget moderne og får en større integration af din smartphone. Jeg ser frem til de mange muligheder, der åbner sig med onlinetjenester. Det mest imponerende var head-up-displayet med augmented reality, der nærmest dækker hele frontruden og viser fart, navigation og advarsler om fartbegrænsninger, cyklister og fodgængere.”

Claus Andreasen, Gilleleje

”Vi tror på, at elbilsmarkedet vil vokse markant de næste 3-4 år, og de politiske vinde blæser i den retning og vil sikkert fremskynde processen. Indtil nu har vi ikke følt, at der var en elbil på markedet, der passede vores behov. Enten var rækkevidden for kort, eller bilen var for dyr.”

”ID.3 1ST har en rækkevidde på 420 kilometer, hvilket fint dækker vores kørselsbehov. Jeg tror også, at ens kørselsmønster vil ændre sig med en elbil. Du vil stort set altid starte kørslen med en opladet bil, da vi vil have en oplader i hjemmet.”

”Jeg var meget overrasket over designet. Det er lækkert og er tydeligt et Volkswagen-design. Bilens identitet bliver endda markant understreget med det lysende bånd og logoet i fronten. Jeg kan lide, at den har Volkswagens velkendte tidløse designstil og ikke er ekstrem i sit design. Det er vigtigt for os, da vi ikke skifter bil hvert 3. eller 4. år. Det føles, som om at Volkswagen ikke har skelet til konkurrenterne. De er startet helt forfra med et blankt stykke papir, hvilket jeg tror er godt.”

”Jeg var imponeret over den fantastisk gode plads foran og bagi i bilen og så den højere siddehøjde. Det er ikke helt som en SUV, men det er højere end i en normal bil. Designet indeni var futuristisk, uden at gå til yderlighederne. Det var meget fedt med de to store skærme på instrumentbordet plus overhead-displayet, der projiceres op på frontruden.”

Bjarne Rømer, Odense

”Vi har en hybridbil i dag, og vi kan rigtig godt lide den elektriske del af køreoplevelsen, men vores nuværende bil kan kun køre lidt på strøm. Derfor kunne vi godt tænke os at tage springet til en 100 % elbil. Det miljømæssige spiller også en vigtig rolle, og bilen skal indgå i større bæredygtig sammenhæng, hvor vi også tænker på solceller på taget af vores hus etc.”

”Jeg kan godt lide, at den ligner en Golf udefra, mens den indeni føles meget innovativ. Jeg sidder og programmerer software og brugerflader i mit job, så det var spændende og imponerende at se, hvordan den slags er indrettet i ID.3. Head-up-displayet i frontruden og alle de funktioner, som du kommer til at kunne styre via en app i din smartphone er vildt spændende. ”

”Selvom vi ikke kører så meget, mest rundt inde i byen, betyder rækkevidden også noget. Jeg har familie på Bornholm og har en søster i Jylland, så vi skal kunne køre lange ture en gang imellem. Det vil vi gerne kunne gøre i et hug.”