Elektrisk Mobilitet

Lav pris + lang rækkevidde = up!-tur

Elektrisk Mobilitet

Lav pris + lang rækkevidde = up!-tur

Med en rækkevidde på op til 260 km (WLTP) har Volkswagen med den nye e-up! gjort elbilen mere tilgængelig end nogensinde før. VieW trækker stikket, springer ind i den nye e-up!, spænder selen og kører ud i byjunglen for at opleve e-mobilitetens glæder til en pris, hvor de fleste kan være med.

(VieW Marts 2020 nr. 1 Årgang 46) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Hver gang jeg kommer bag rattet af en up!, tænker jeg, om jeg virkelig har brug for mere bil, end jeg har i denne kun 360 cm lange bil. up! har altid leveret komfort, køreegenskaber, brugervenlighed og rummelighed på et niveau, hvor jeg følte, at jeg ikke gik på kompromis med noget ved at vælge bil i den mindste klasse. Og med den seneste opdatering af e-up!, der byder på længere rækkevidde og lavere pris, er den fornemmelse kun blevet forstærket. Den gør e-mobilitet tilgængelig for at større publikum, end vi hidtil har været vant til med elbiler. Den største nyhed i e-up! kan du ikke engang se. Den er pakket ned under sæderne og gulvet. Her finder du batteriet, der i kapacitet er vokset til næsten det dobbelte fra 18,7 kWh til nu 36,8 kWh.

Batterier fylder, og med dobbelt op på kapaciteten kunne man frygte, at bagagerummet eller bagsædepassagererne måtte lide under dette. Det er ikke tilfældet. Udviklingen i batteriteknologi har betydet, at batteriets fysiske størrelse kun er vokset marginalt, og det er lykkedes at bevare de gode pladsforhold i det kompakte karrosseri. Med et gennemsnitligt strømforbrug på 12,9 til 12,7 kWh/100 km kan e-up! køre op til 260 km på en opladning (WLTP), og minium 180 km under knap så favorable vejrforhold. Det burde være mere end rigeligt til at dække størstedelen af det daglige kørselsbehov, specielt fordi du kan lade op derhjemme med den Clever-ladeboks og Unlimited-abonnement, der følger med i prisen på en ny e-up!

Når bilen skal lades op eksempelvis via en ladeboks i hjemmet, tager det cirka 05:30 timer ved 7,2 kW AC, og hvis e-up! udstyres med en lynoplader, kan den på en af de offentlige lynladere lade et batteri fra flad tilstand til 80 % strømkapacitet på blot 60 minutter. Det er i øvrigt nemt løbende at følge med i batteriets tilstand i e-up!. Det kræver blot, at du opretter et Volkswagen-ID på hjemmesiden og downloader en WeConnect-app med e-Remote. Via denne app kan du blandt mange ting programmere timingen for opladning af bilen, og så længe e-up! står og lader, kan du også programmere klimaanlægget til at opvarme eller afkøle interiøret. Med den velkendte Maps+More-app bliver din smartphone omdannet til bilens infotainment-system. Det har også fået en opgradering, så layoutet nu minder om det, du har på den nyeste generation af infotainmentsystemer i Golf 8 og ID.3, hvor du kan konfigurere brugerfladen efter dit eget behov. Med Maps+More-appen på din smartphone har du nu næsten alle de funktioner, der er tilgængelige i større og dyrere biler.

STORT er også, hvad jeg tænker, da jeg cruiser gennem gaderne i Valencia, hvor præsentationen af e-up! finder sted. Stort, fordi den elektriske drivlinje med den 83 hk/212 Nm stærke elmotor løfter køreoplevelsen til et nyt niveau for en bil i denne klasse. Kombinationen af automatgear og en elmotor tilfører køreoplevelsen et suverænt niveau af kørekomfort, fordi e-up! sætter i gang harmonisk og smidigt. Og ikke nok med det. Fordi elmotoren leverer sin maksimale ydelse, med det samme min højre fod træder på speederen, er e-up! overraskende hurtig, når jeg foretager små spurter gennem hullerne i trafikken. Faktisk kan en e-up! følge med en Golf GTI op til de 50 km/t, hvilket gør hverdagskørslen i trafikken en tand mere underholdende, specielt når du ser medtrafikanternes overraskede blikke. Det helt specielle ved køreoplevelsen er, at det hele foregår uden nogen form for mekanisk støj. Den eneste støj inde i min e-up! kommer fra den kvindelige stemme i navigationsanlægget og mig, når jeg fløjter fornøjeligt over endnu en lille spurt ved grønt lys. Den elektriske drivlinje har tilfører up! et ekstra niveau af kørekomfort og køreglæde. 

Ønsker du at holde strømforbruget lidt i skak, er der indbygget fire niveauer af regenerering af bremseenergi i den elektriske drivlinje. Du vælger mellem de fire niveauer (D1, D2, D3 og B) via gearstangen, og vælger du B, vil elmotoren motorbremse så meget, at det i mange tilfælde er nok blot at lette på speederen uden at træde på bremsen. e-up! kan regenerere op til 40 kW ved 100 km/t. Med gearvælgeren i ”B” vænner jeg mig hurtigt til kun at bruge speederen på min tur gennem Valencias gader, og det er værd at nævne, at bremselyset automatisk aktiveres, når e-up! motorbremser så kraftigt. Når du smider et 248 kg batteri ind i den lille up!, kunne du frygte, at bilens dynamiske kvaliteter ville lide under dette, men de mange kilo er placeret lavt i bilen og mellem akslerne. Vægtfordelingen er optimal, og sammen med det lave tyngdepunkt bevæger e-up! sig adræt langs de snoede landeveje. Batteriets ekstra kilo har også den effekt, at e-up! føles mere solidt plantet og rolig på vejen, uden at den føles tung. e-up! er ikke kun på hjemmebane i byerne, den klarer sig også glimrende på de større veje, og en topfart på 130 km/t er fuldt ud tilstrækkelig. På motorvejen til lufthavnen lærer vi også at sætte pris på, at e-up! nu er udstyret med en Lane Assist, der hjælper mig med at holde vognbanen, hvis du ikke lige selv er opmærksom. 

Efter godt 140 kilometers kørsel er turen i e-up! ved at ende, og et kig på rækkevidden afslører, at forbruget stemmer overens med forventningen. Vi har stadigvæk lige over 100 km’s rækkevidde tilbage, og jeg kan regne ud, at jeg i min daglige 45 km’s pendlen ville kunne køre næsten en uge, før e-up! igen skulle oplades. Opdateringen af batteriet har virkelig udvidet e-up!’s potentiale som pendlerbil, og lagt sammen med bilens øvrige kvaliteter er omstigningen til e-mobilitet blevet endnu mere attraktiv.