Kvinde foran elbil
Viden om varebiler

Diesel, benzin eller el? Fordele og ulemper ved elbiler 

1.
ID. Buzz Cargo. Forbrug: 21,0-21,1 kWh/100 km. Rækkevidde: op til 414-415 km. Ladetid v. max-DC (10-80%): 30 min.
Viden om varebiler

Diesel, benzin eller el? Fordele og ulemper ved elbiler 

Eldrevne varebiler er fremtiden, men er el et godt valg for din virksomhed lige nu?

De private elbiler har i den grad gjort indtog på de danske veje.

Og inden længe kan elektriske varebiler følge trop. 

I starten af 2023 var der eksempelvis debut til Volkswagens nye elvarebil ID. Buzz Cargo.Åbner et eksternt link

Men hvad får du egentlig, hvis du vælger en elvarebil? I denne artikel kan du læse om fordele og ulemper ved elvarebiler.

Denne artikel er en del af vores serie om el, benzin eller diesel. Læs artiklerne om benzinvarebiler og dieselvarebiler

Fordele ved en el-varebil:

  • Bykørsel: Elmotoren er som skabt til de korte ture. Batteriet holder strøm i længere tid, når varebilen ikke kører motorvej. En elbil soder ikke til, og du skal ikke bekymre dig om tilstoppede partikelfiltre.  
  • Miljøzoner: Du skal heller ikke bekymre dig om miljøzoner i større byer, når du kører på el.  
  • Brændstoføkonomi: Det er væsentligt billigere at fylde el på sin varebil end benzin eller diesel. Selvom anskaffelsesprisen er højere, eller leasingaftalen en smule dyrere, vil total cost of ownership (TCO) som regel være lavere set over en periode på 4-5 år med en el-varebil sammenlignet med en model med forbrændingsmotor.  
  • Billigere service: En el-varebil er billigere i serviceudgifter end biler med forbrændingsmotor. Elmotoren består af færre dele, som kan gå i stykker. Der er ingen olie eller de sædvanlige filtre at bøvle med.  
  • Forurening: Der er ingen CO2 udslip eller forurening ved kørsel. 
  • Komfort: Ingen støj og ingen lugt. Altid automatgear. Med en app kan du sågar sætte bilen til at forvarme kabinen, inden du sætter dig ind, og modsat oliefyr er det helt lugtfrit. Ikke flere frokostpauser eller tidlige morgener i en iskold varebil.  
  • Grøn profil: Med el-varebiler kan din virksomhed få en grønnere profil.  

Se udvalget af varebiler hos Volkswagen ErhvervsbilerÅbner et eksternt link

Ulemper ved en elvarebil

  • Anskaffelsespris: På nuværende tidspunkt er en el-varebil dyrere i anskaffelsespris end en varebil med forbrændingsmotor. 
  • Restværdi: Der er større usikkerhed forbundet med en el-varebils restværdi sammenlignet med diesel og benzin. Teknologien er fortsat i hastig udvikling, hvilket betyder, at selv en nyere model relativt hurtigt kan blive forældet. Usikkerheden kan gøre det dyrere at lease en el-varebil, da forhandleren eller leasingselskabet har sværere ved at gennemskue værdien af det produkt, de står tilbage med efter leasingperioden.  
  • Lastkapacitet: Elbiler og el-varebiler vejer markant mere end diesel og benzinbiler, hvilket skyldes batterierne. Derfor har du begrænset lastkapacitet, når varebilen ikke må overstige en totalvægt på 3.500 kg. Er totalvægten over 3.500 kg, kræves kørekort til lastbil.  
  • Lange ture: El-varebiler har en rækkevidde omkring 300-400 kilometer pr opladning afhængig af model, hvilket rækker ganske langt under danske forhold. Du er bestemt ikke afskåret fra at køre langt, hvis du har en el-varebil. Men det er hurtigere og nemmere at tanke på farten med en diesel eller benzinmotor. 
  • Egen oplader: Hvis du skal få det optimale ud af din el-varebil, bliver du nødt til at kunne lade op derhjemme eller på din arbejdsplads. Hvis du er afhængig af at finde en ledig offentlig lader i storbyen, kan det ofte udvikle sig til et rigtigt træls og tidskrævende fyraftensprojekt.