Håndværker arbejder på gade
Viden om varebiler

Diesel, benzin eller el? Fordele og ulemper ved dieselbiler  

Viden om varebiler

Diesel, benzin eller el? Fordele og ulemper ved dieselbiler  

Dieselmotoren er ‘kongen’ blandt danske erhvervsbiler, men er den også det rigtige valg for din virksomhed? Læs med her.

Målt på antal varebiler behøver dieselmotoren på ingen måde kigge sig nervøst over skulderen. 

1.januar 2021 kørte 336.540 dieselvarebiler rundt i Danmark. Til sammenligning var der  37.983 benzinbiler. (kilde: Danmarks StatistikÅbner et eksternt link). Heraf er næsten to tredjedele af de benzindrevne varebiler registreret af private ejere. 

Dieselvarebiler sidder tungt på tronen, men bør de også være den foretrukne model for din virksomhed? Det kan du blive klogere på her. 

Denne artikel er en del af vores serie om el, benzin eller diesel. Læs artiklerne om elvarebiler og benzinvarebiler.   

Fordele ved en dieselvarebil:

  • Brændstoføkonomi på længere ture: Du kan køre længere på literen med en dieselmotor end med en benzinmotor. Diesel indeholder mere energi pr liter end benzin, og en dieselmotor er samtidig bedre til at udnytte energien end en benzinmotor.  
  • Godt moment: En dieselmotor har et højere drejningsmoment end en benzinmotor. Det betyder, at en varebil med dieselmotor er mere kraftfuld og ideel til at transportere en tung last eller trække en trailer.  
  • Hurtig påfyldning af brændstof: Tre minutter på en tankstation og du er på farten igen. Opladning er væsentligt mere omstændigt i en varebil med elmotor. 
  • Anskaffelsespris: En dieselvarebil er billigere i anskaffelsespris end en el-varebil. 
  • Gennemtestet teknologi: Dieselmotoren er en gennemtestet teknologi, som er blevet forbedret og forfinet gennem 100 år. Bilproducenterne ved i dag en masse om, hvordan de skal bygge den bedste varebil med dieselmotor.  

Se udvalget af varebiler hos Volkswagen ErhvervsbilerÅbner et eksternt link

Ulemper ved en dieselvarebil:

  • Tomgang: Flere kommuner har indført et tomgangsregulativÅbner et eksternt link. Det betyder, at biler med diesel eller benzinmotor må holde i tomgang maksimalt et, to eller tre minutter. I Københavns Kommune er grænsen eksempelvis et minut. Hvis du har mange korte stop, skal du indstille dig på at bruge en del tid i en kold bil.  
  • Tilstoppet partikelfilter: Kører du mange korte ture, risikerer du, at partikelfiltret tilstopper. Partikelfilteret skal renses på et værksted, hvilket medfører nedetid.  
  • Motoren kan sode til på korte ture: På korte ture risikerer du, at motoren soder til, fordi den ikke når at blive helt varm i løbet af de korte køreture.  
  • Udligningsafgift: Den kaldes også for ‘misundelsesafgift’. I Danmark skal du som dieselbilist betale udligningsafgift for at “udligne” prisforskellen mellem benzin og diesel, da sidstnævnte historisk set har været billigst. Beløbet bliver lagt oven i den årlige CO2-ejerafgift.   
  • Larm: En dieselmotor larmer mere end en benzinmotor og markant mere end en elmotor.  
  • Forurening: En dieselmotor udleder lokal CO2 og bidrager til luftforurening.