3 arbejdsfolk ved bygningsplaner
Viden om varebiler

Diesel, benzin eller el? Fordele og ulemper ved benzinvarebiler 

Er en benzinvarebil et godt valg for din virksomhed? 

Benzinvarebiler er stille og roligt ved at forsvinde fra de danske veje, og faktisk har der aldrig været et stort udbud af "rigtige" benzinvarebiler.

Men hvad kendetegner egentlig en benzinvarebil? Og har benzinvarebilerne nogle styrker, som gør dem interessante for lige præcist din virksomhed?

Læs med her og få svarene. 

Denne artikel er en del af vores serie om el, benzin eller diesel. Læs artiklerne om elvarebiler og dieselvarebiler.   

Fordele ved en benzinvarebil:

  • Anskaffelsespris: En benzinmotor er generelt en billigere teknologi end en dieselmotor og el-varebil.  
  • Miljøzoner: Benzinbiler er ikke omfattet af de samme krav i miljøzoner som dieselbiler. 
  • Brændstoføkonomi på kortere ture: Hvis du udelukkende kører korte ture, kan en benzinbil være en billigere løsning end diesel målt på samlede udgifter til brændstof.  
  • Hurtig påfyldning af brændstof: Tre minutter på en tankstation og du er på farten igen. Opladning er væsentligt mere omstændigt i en varebil med elmotor. 
  • Larm: En benzinmotor larmer mindre end en dieselmotor.  

Se udvalget af varebiler hos Volkswagen ErhvervsbilerÅbner et eksternt link

Ulemper ved en benzinvarebil:

  • Brændstoføkonomi; En benzinmotor kører ikke lige så langt på literen som en dieselmotor. Hvis du kører en kombination af kortere og længere ture, vil det bedre kunne betale sig med en dieselmotor. 
  • Lavere moment: En benzinmotor har et lavere omdrejningsmoment end en dieselmotor. Teknologien i en benzinmotor er derfor mindre velegnet til transport af tung last, og benzinvarebiler må også typisk trække mindre på krogen end en dieselvarebil. Dette er en af de væsentligste grunde til, at bilproducenter udfaser varebiler med benzinmotor.  
  • Benzinpriser: Benzin er traditionelt set dyrere pr liter end diesel. 
  • Forurening: En benzinmotor udleder lokal CO2 og bidrager til luftforurening. 
  • Tilstoppet partikelfilter: Kører du mange korte ture i en nyere benzinvarebil, risikerer du at løbe ind i et tilstoppet partikelfilter. Ligesom med en dieselvarebil. Partikelfilteret skal renses på et værksted, hvilket medfører nedetid.  
  • Motoren kan sode til: På korte ture risikerer du, at motoren soder til, fordi den ikke når at blive helt varm.  
  • Tomgang: Flere kommuner har indført et tomgangsregulativ. Det betyder, at biler med diesel- eller benzinmotor må holde i tomgang maksimalt et, to eller tre minutter. I Københavns Kommune er grænsen eksempelvis et minut. Hvis du har mange korte stop, skal du derfor indstille dig på at bruge en del tid i en kold bil.  
  • Restværdi: Benzinvarebiler har som regel lavere restværdi end dieselmodeller. 
  • Mindre udvalg: Producenterne har i dag langt større fokus på varebiler med dieselmotor eller elmotor. Udvalget af benzindrevne store varebiler begrænset, og det er primært de mindre modeller, du kan vælge med benzinmotor.