Lifestyle

Ingemann über alles

Lifestyle

Ingemann über alles

Peter Ingemann har rejst rundt og oplevet det meste af verden, men hans favoritdestination er Tyskland og i særdeleshed hovedstaden Berlin. Den 48-årige tv-vært mener sågar, at danskere og tyskere på visse områder ligner hinanden. Selv om tyskerne er betydeligt bedre til at bygge biler.

(VieW December 2021 nr. 2 Årgang 47) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

“Jeg elsker Tyskland,” udbryder Peter Ingemann. Vi sidder over for hinanden med hver vores kop hjemmebryggede filterkaffe ved det lange spisebord i villaen i Silkeborg-forstaden Sejs-Svejbæk. Gennem de store ruder er der udsigt til en af Gudenåens mange søer, og vi kunne lige så vel tale om Ingemanns stærke tilknytning til det smukke og bakkede landskab. Det skal imidlertid handle om den 48-årige tv-værts store kærlighed til Tyskland. Peter Ingemanns forhold til landet med de attraktive motorveje er nemlig usædvanligt stærkt. “Det skyldes nok min interesse for historie. Da jeg var barn, var det meget almindeligt, at min far og jeg diskuterede verdenshistorie hen over morgenbordet. Og jeg har også selv siddet og rykket sukkerknalder rundt på bordet for at forklare mine to døtre, hvordan de forskellige stormagter har kæmpet mod hinanden. Jeg er især fascineret af de to store verdenskrige, hvor Tyskland jo har spillet en ret betydningsfuld rolle,” forklarer han med sin karakteristiske fortællerstemme. “Jeg var 16 år, da jeg besøgte Berlin for første gang. Det var i efteråret 1989, og det gjorde dybt indtryk på mig, da vi passerede Checkpoint Charlie for at komme ind i DDR. Det var som at køre fra en farvefilm ind i sort-hvid. Alt var gråt. Ingen lysreklamer. Ingen Coca-Cola.

48-årige Peter Ingemann er tv-vært, forfatter og foredragsholder og er blandt andet kendt fra programmerne Hammerslag, Størst samt en dokumentarserie om de tidligere østbloklande. Han bor i en nænsomt renoveret 70’er-rvilla i Sejs-Svejbæk nær Silkeborg, blot få minutters kørsel fra sit barndomshjem.

Ingen rockmusik. Vi blev vist rundt af en kvindelig guide, som steg om bord på bussen ved grænseovergangen og skulle sørge for, at vi så alle de fremragende ting ved DDR, hvilket var lidt af en opgave. Hun vidste jo godt, at det hele var lige ved at vælte sammen. Da Berlinmuren fire uger senere faldt, så jeg på TV hvordan folk strømmede ind på Kurfürstendamm. Det var dæleme vildt, og det rykkede i mig at se verdenshistorien tage et nyt kapitel. Jeg var mange år senere så heldig at møde den østtyske soldat, som blev den første grænsevagt til at åbne porten den 9. november 1989. Det kunne nemt være blevet en blodig aften, men ikke ét eneste skud blev affyret. Vagten traf en historisk beslutning uden om sine overordnede og har for mig været med til at skabe et billede af tyskerne, som bag den stereotype stålsatte og systemloyale facade også kan være trodsige og rebelske.”

Inden du skænkede kaffen, udråbte du Berlin som verdens fedeste by. Hvad kan Berlin, som andre storbyer ikke kan?

“Den har det hele. Den rummer simpelt hen alt. Du kan være finkulturel og tage på de mest storslåede museer, operaer og kunstgallerier, men du kan også opleve det mest kitschede og pølsede, det punkede og det outrere. Du ser læderkasketterne og de konservative spadserer side om side på gaden, og de giver plads til hinanden, fordi de ved, at sådan skal Berlin være. Byen er i det hele taget svær at splitte ad. Gennem historien har Berlin jo fået en masse tæsk, men har altid formået at rejse sig igen. Første verdenskrig endte med kaos og hungersnød, hvilket gav grobund for Anden Verdenskrig, som jo også endte fuldstændig galt. Man gjorde alt for at kontrollere byen under den kolde Krig, men da muren blev brudt, smeltede byen atter sammen og blomstrede op. I dag ser jeg Berlin som en smeltedigel af mange forskellige folk og kulturer, der besidder en samhørighed og en uregerlig optimisme, der ikke kan slås ned, selv om tre fjerdedele af byen ligger i ruiner. Jeg har gennem årene været meget til grin, når jeg har sagt, at jeg har skullet på ferie i Tyskland, så derfor er det til min store glæde, at det i dag er blevet en cool ting at tage til Berlin. Ikke bare for Familien Danmark, men i høj grad også for de unge og hippe. Og det bedste af det hele er næsten, at Berlin ikke er længere væk, end at du bare kan sætte dig ind i bilen og køre derned.”

” Jeg kan ikke forestille mig, at jeg igen køber en brændstofbil. Men jeg er heller ikke mere frelst, end at jeg også kører elbil, fordi det er sjovt og fedt.”
Peter Ingemann

Så den traditionelle danske opfattelse af, at tyskerne er sådan nogle lidt småkedelige ordnung-muss-sein-typer giver du ikke meget for? “I starten af min ungdom undrede mine venner sig over, hvorfor jeg stoppede op i Tyskland for at holde ferie, når jeg kunne fortsætte videre ned til Frankrig og Italien og spise lækker mad og møde spændende mennesker. Men udover, at du faktisk kan få andet at spise end Haxen – hvilket jeg faktisk selv serverer for mine gæster – så er tyskerne dæleme ikke kedelige. Min kone og jeg fejrede vores kobberbryllup i Hamborg, bookede os ind i en klassisk kabaret og fik plads ved sådan et rundt bord med en fin lille lampe. I samme sekund vi sætter gaflen i vores bøf, træder der en meget tyk mand ind på scenen og begynder at danse til musikken, mens han langsomt klæder sig af. Til sidst er han helt nøgen, bortset fra en lyserød elastik, som han havde bundet omkring sin penis. Så klappede folk. Jeg ved godt, at det er trukket lidt op, men det er bare for at sige, at sådan kan tyskerne altså også være. De rummer utroligt meget.”

Hvad er efter din mening det bedste ved tyskerne som folkefærd?

“Vi kommer jo ikke uden om deres fantastiske evne til at bygge ting. De besidder den dér kombination af både at kunne producere effektivt og samtidig holde en høj kvalitet. Og jeg bliver ved med at tro, at det kommer fra de nederlag, de har oplevet. De har fået tæsk, taget ved lære, og så har de bevaret det gode og kæmpet videre. Jeg tror, at det er deres evindelige stræben, som er hemmeligheden. At de bider smerten i sig og går den ekstra mil for at vise, at de dæleme nok skal komme igen. Det er derfor, jeg har Claus Philipp Maria Schenk Graf von Stauffenberg tatoveret på min arm. Det er navnet på den tyske oberst, som i 1944 forsøgte at myrde Adolf Hitler med en bombe. Siden jeg var 10 år gammel, har jeg spekuleret på, hvordan verden havde set ud, hvis det var lykkedes. Lige indtil jeg for nogle år siden fik mulighed for at møde Stauffenbergs søn og stillede ham spørgsmålet. Til min store forbløffelse svarede han, at vi skal være glade for, at Hitler overlevede attentatet. Havde man fået ryddet ham af vejen, så var krigen sandsynligvis stoppet, og en masse millioner liv var blevet reddet. Men man havde også bevaret nationalstaten Tyskland med fare for, at det hele en dag var startet forfra. Så det var en dyr regning at betale, men det var samtidig også prisen for at få bugt med de væmmelige ideologier og få bygget den åbne og frie nation, vi kender i dag. Det er jo et ret spændende synspunkt og fortæller noget om, hvordan tyskerne ser på deres egen historie.”

Peter Ingemann købte sin første elbil i 2013, men vendte siden tilbage til en traditionel bil, da kvaliteten skuffede. I dag kører han i en ID.4 GTX og kan ikke forestille sig at skifte til en brændstofbil igen.

Uanset hvad man som dansker synes om tyskerne, så er de jo vores tætteste naboer. Er der nogle områder, hvor vi som folkefærd ligner hinanden?

“Når jeg virkelig skal provokere dem, så plejer jeg at sige, at vi jo alle er tyskere, fordi Danmark egentlig bare er en halvø på toppen af Tyskland. Det er sagt med et glimt i øjet, men danskere og tyskere har grundlæggende den samme indstilling til tilværelsen. Du skal stå tidligt op, du skal gå på arbejde, du skal kunne forsørge dig selv, du skal komme til tiden, du skal opføre dig rimeligt. Dét er både typisk tysk og meget dansk. Forskellen er så, at fordi at tyskerne historisk har stået bag et af verdens største massedrab og har måttet samle stumperne op, så har de i dag den mest demokratiske og moderne forfatning i verden. Det er eksempelvis de facto det land, som har taget imod flest flygtninge.”

Du kan godt lide biler, og naturligvis mest de tyske. Hvor gode er tyskerne til at bygge biler?

“De er i hvert fald bedre end danskerne! Men ja, biler er en af mine store laster. Jeg er ikke sådan én, som kan lide gamle veteranbiler. Jeg vil have en ny bil, og jeg skifter helst en gang om året. Jeg kan godt lide, at det lyder godt, når man lukker døren, og jeg kan godt lide, at man får noget for pengene. Jeg startede faktisk med en lille Skoda, som jeg kørte i, mens jeg læste til journalist, men senere fik min svigerfar skubbet mig ind i en Passat. Det fine ved at køre Volkswagen er, at man får den nye teknologi uden at vælte budgettet. Jeg siger ikke, at Volkswagen er en billig bil. Men i forhold til de dyrere tyske mærker, så synes jeg, at du betaler mindre for meget af det samme. Og så er der en model til enhver pengepung. Jeg har haft en lækker Arteon med alt det fede udstyr, men jeg har også stået i en presset situation under finanskrisen. Så tog jeg lige et års tid i en Golf BlueMotion.”

Og i dag kører du så Volkswagen ID.4 GTX. Er det din første elbil?

“Nej, det er faktisk min fjerde. Jeg købte min første elbil for otte år siden. Det var ikke en Volkswagen, så det var et lille sidespring. Jeg var first mover på området, og dét var jo ret fedt, men samtidig også ret træls, fordi teknologien også var ny og uprøvet. Jeg har brugt mange timer på at sidde på nettet og dele problemer og erfaringer med andre elbilsejere. Jeg elsker ny teknologi, men på et tidspunkt blev jeg simpelt hen træt at den dårlige materialekvalitet, og så røg jeg tilbage i en Volkswagen med dieselmotor. Man kan undre sig over, at de store tyske bilmærker har været så længe om at komme i gang med elbilerne, men jeg kan godt forstå, at en gigantisk bilproducent ikke vender supertankeren lige så nemt som en amerikansk tech-iværksætter. I dag er jeg tilbage i en elbil, og jeg kan ikke forestille mig at skifte til brændstof igen. Jeg erkender blankt, at jeg køber aflad for mine rejser rundt i verden og mit store hus ved at køre på strøm. Men jeg er heller ikke mere frelst, end at jeg også kører elbil, fordi det er sjovt og fedt. Jeg kunne godt tænke mig et par hundrede kilometer længere rækkevidde. Og så er jeg generelt skuffet over ladestanderne i Danmark. De skal være mere effektive, og så skal der være mange flere af dem. Men så vil der til gengæld også være mange flere, som køber en elbil. For hvordan vi end vender og drejer det, så er det jo dén vej vi skal.