Grå elbil VW ID.5 holdende i garagen og modtager OTA opdatering via mobilen

Over-the-air-teknik kommer til at holde elbiler unge

Over-the-air-teknik kommer til at holde elbiler unge

Alle kender opdateringerne til smartphones. Over-the-air (OTA) er trylleordet. Fremtidens elbiler og plug-in-hybridbiler vil takket være denne teknik også altid kunne være opdateret.

Her kan du se følgende:

  • Hvad begrebet "over the air" dækker over
  • Hvordan OTA-opdateringer integreres i elektrisk mobilitet
  • Hvilke fordele det har for dig som bilejer
  • Hvem der får kontrollen over bilopdateringerne
Illustration af en kvinde der sidder ved siden af hendes VW ID.4, som får sin OTA opdatering

En opkoblet elbil skal være pålidelig – uanset hvor og hvornår. Den bliver nemlig mere og mere end del af "Internet of Things": Den kommunikerer mere og mere med infrastrukturen, apps og kundernes Smart Home. Og det hele foregår trådløst uanset vejr og vind. I en tidsalder, hvor data bliver "den nye olie", er innovative overførselsteknologier som OTA ren livseleksir for den opkoblede bil.

Herunder ligger features som mobiltelefonforbindelse, LTE, Bluetooth eller RFID. De har alle én ting tilfælles: overførsel af data via elektromagnetiske bølger – usynligt og så at sige via luften. Teknikken er tillokkende: Elbilen skal ikke på værksted, men får installeret en opdatering via OTA enten gennem mobiltelefonnettet eller via hjemmets Wi-Fi, når du kommer hjem.

OTA-opdatering til bilen

Illustration af en VW ID.4, som downloader OTA-opdateringen

I dag foretages størstedelen af opdateringer stadig via kabel hos servicepartneren. OTA-opdateringer foretages derimod uafhængigt af værkstedsbesøg. På den måde overføres opdateringer og nye funktioner, der giver ekstra komfort og sikkerhed. Det kan fx være nyt kortmateriale til navigationssystemet, nye features til infotainmentsystemet eller udvidelser til de forskellige assistentsystemer i bilen. Visionen er i den forbindelse "Function on demand". På den måde kan kunderne efterfølgende få eller tilpasse bestemte funktioner i bilen og på den måde individualisere deres bil i endnu højere grad. Det kommer også køberne af brugte biler til gode, fordi de har mulighed for at efterinstallere features, som den første ejer ikke har valgt. 

Over-the-air-teknologi som standardudstyr

Nogle Volkswagen modeller har allerede adgang til udvalgte funktioner via OTA. Den mulighed skal udvides massivt i fremtiden. Volkswagen arbejder i øjeblikket på en it-arkitektur, som fra 2020 kommer i brug i ID.-elbilerne. Det betyder grundlæggende, at man kan give afkald på de styreenheder med producentspecifik software, som der i dag er op til 60 af i en Golf I stedet skal kundernes biler i fremtiden udstyres med vw.OS, som er et samlet styresystem, som i hele en bils levetid kan hente opdateringer og opgraderinger fra Volkswagen-Automotive-Cloud. I den forbindelse har det højeste prioritet at sikre bilens systemer mod uautoriseret adgang.

Konceptbilen ID. Crozz holder på en flodbred.
I bilerne i ID.-modelrækken som fx den her viste ID. Crozz skal der i fremtiden være et samlet styresystem.

Og som med smartphones melder et spørgsmål sig altid: Kan jeg afvise en opdatering? Som fører af en Volkswagen vil du altid vide, hvad der sker i baggrunden, og du vil altid være med til at bestemme. Det gælder også valget mellem at hente opdateringer, afvise opdateringer eller udskyde installationen af opdateringer til et senere tidspunkt. 

Det vil måske også interessere dig:

ID.-magasin - læs mere her

Opladning og rækkevidde - læs mere her

E-teknologi - læs mere her

Service til din Elbil

Energieffektivitet - læs mere her

ID. familien 

Det vil måske også interessere dig: