Hverdagens Volkswagen

Den elegante helgardering

Hverdagens Volkswagen

Den elegante helgardering

Passat GTE kombinerer elbilens 0-emissionskørsel med benzinbilens lange rækkevidde. Det lyder næsten for godt til at være sandt, eller gør det? VieW tester en Passat GTE i hverdagens kørsel og langturen til sydens sol for at finde svaret.

(VieW September 2020 nr. 2 Årgang 46) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Elektrificeringen af privatbilismen er i fuld gang, og det kan også mærkes på et mærke som Volkswagen, der sideløbende med introduktionen af den nye ID.-familie af elbiler lancerer en stribe af plug-in-hybrid-biler fra Golf over Tiguan til Arteon og luksus-SUV’en Touareg. Det er ikke alle bilister, der endnu er klar til at skifte til en 100 % elektrisk bil. Det kan der være flere årsager til, måske findes den biltype, man ønsker eller har brug for, endnu ikke som elbil, eller kørselsbehovet passer ikke til en elbil. Det er her, at plug-in-hybriderne kommer ind i billedet. Her har du mulighed for at dække en stor del af hverdagens kørselsbehov på strøm, samtidig har du den lange rækkevidde, som du normalt vil have i en benzinbil. Jeg valgte selv en Passat GTE som firmabil for at få en forsmag på, hvordan det er at køre elbil i dagligdagen, men jeg var lidt spændt på at se, hvor meget af min kørsel, der ville blive foretaget på strøm.

Jeg valgte en Passat GTE med sedan-karrosseri, der er opgivet til at kunne køre op til 55 km på strøm, hvilket i teorien ville være nok til min daglige pendlen mellem mit hjem i Gentofte og kontoret i Brøndby, hvor der er 22 km. En Clever ladeboks* (se modsat side) installeret på hjemmeadressen er med i prisen, når du køber en Volkswagen plug-in-hybrid, så dagen starter altid med opladt batteri og god rækkevidde. 

Dagen starter også meget roligt, da Passat GTE altid starter i E-mode, hvor den kører 100 % elektrisk, hvis der er strøm nok på batteriet. Og det er der, for rækkevidden er ifølge bilens infodisplay på 56 km. Det lyder måske banalt, men på en eller anden vidunderlig måde har det en beroligende effekt, at du glider lydløst gennem kvarteret og ud i morgenens myldretidstrafik. Manglen på motorlyd og den smørbløde igangsætning giver kørekomforten i Passat en ekstra dimension. Da jeg rammer den tæt trafikerede Ring 3-motorvej i udkanten af København, er trafikken tæt i alle vognbaner, og farten er reduceret til, så et elektrisk løbehjul ville kunne følge med. Jeg trykker på Travel Assist-funktionen, der automatisk holder bilen i vognbanen og accelererer, bremser og holder en passende sikkerhedsafstand til de forankørende biler. Jeg skal dog have hånden på rattet, ellers kommer Passaten med en reminder til mig om at overtage styringen. Samspillet mellem elmotoren og den adaptive fartpilot forløber perfekt og gnidningsfrit, og roen i kabinen bliver ikke afbrudt af en forbrændingsmotor, der hele tiden automatisk tænder og slukker, alt efter om trafikken bevæger sig eller ej. Trafikken stilner af, og Passaten accelererer hurtigt op til de 110 km/t .og efter cirka 25 minutters kørsel er jeg fremme ved kontoret. 

Plug-in-hybrid-drivlinjen i Passat GTE giver dig tre biler i én: en elbil til de korte ture, en hybridbil til de lange og en sportslig GTE, når det skal være sjovt at køre bil. 

Ved fyraften går turen den anden vej, jeg kører stadigvæk på strøm, men nu begynder jeg at holde øje med rækkevidden, der står på 30 km. Turen hjem foregår med et tempo, der det meste af tiden ligger på 100-110 km/t., så det elektriske forbrug er noget højere end på morgenturen. Alligevel lander jeg på hjemmeadressen med strøm nok til at klare et ærinde i nabolaget. Jeg nullede triptælleren, inden jeg kørte afsted tidligere på dagen, og jeg formåede at køre de 53 km på strøm.

Efter nogle måneders pendlen i Passat GTE kan jeg konstatere, at den elektriske rækkevidde ligger på mellem 43 og 56 km, og det er selvfølgelig afhængigt af, hvordan trafikken gebærder sig på min vej til kontoret, men den elektriske rækkevidde er nok, til at jeg kan pendle hele ugen, uden at benzinmotoren på noget tidspunkt har været i gang. Jeg skubber altid gearstangen ned i ”B” og aktiverer ekstra regenerering ved motorbremsning, hvilket er medvirkende til at forlænge bilens elektriske rækkevidde. Du mærker straks, at bilen motorbremser mærkbart kraftigere, og efter at have vænnet mig til graden af motorbremsning slipper jeg oftest blot speederen i god tid og bruger næsten ikke bremserne. Det er også en nyttig detalje, når du kører i køkørsel, så foden ikke hele tiden skal skifte mellem bremsepedal og speeder. 

Overblik over forbrug af strøm og benzin

Jeg kan nemt og overskueligt holde øje med forbruget af brændstof og strøm via infotainmentsystemets køredata, der kan oplyse mig om, hvor mange procent af min kørsel, der er foregået på strøm, og hvad det samlede brændstofforbrug har været i samme periode. Det samme kan jeg med Volkswagen WeConnect-app, så jeg kan sidde inde i stuen og nærstudere, hvordan min kørsel har været i den forløbne uge.

Med appen kan jeg også holde øje med en masse andre af bilens funktioner, for eksempel kan jeg følge med i, hvor mange kilometer rækkevidde, der aktuelt er på batteriet, og hvor lang tid en fuld opladning vil tage. En Passat GTE har et 13 kWh-batteri, og ved opladning med en Clever ladeboks derhjemme tager en fuld opladning cirka 3½ time. Jeg løber ind i en uge, hvor jeg af forskellige årsager ikke får opladt bilens batteri. Når der ikke er strøm nok på batteriet, tvinger styresystemet Passat GTE til at køre i såkaldt Hybrid-program, hvor elektronikken hele under kørslen automatisk optimerer brugen af benzinog elmotoren med henblik på at holde brændstofforbruget nede. Når myldretidstrafikken igen tvinger hastigheden ned omkring de 30 km/t., skifter Passat automatisk til 100 % elektrisk kørsel, men så snart hastigheden stiger lidt, eller jeg træder lidt for tungt på speederen, springer benzinmotoren i gang. På de dage, hvor jeg kører til og fra arbejdet med Passat kørende i Hybrid-program, ligger det gennemsnitlige brændstofforbrug på cirka 18 km/l. Det må siges at være pænt for en bil, der har en systemydelse på 218 hk. 

Det tager cirka 3 timer og 30 minutter at lade batteriet op med Clevers ladeboks* derhjemme.

Brændstoføkonomisk hybridbil

Sommeren bød også på et par uger, hvor Passat GTE faldt ud af rollen som elbil, da den blev sendt ned gennem Europa til lidt sommerferie i Italien. Her rakte strømmen kun til Køge, hvorefter Passat GTE kørte det meste af turen som en regulær hybridbil, hvor jeg havde tilpas med motorkraft til at holde en hastighed på cirka 150 km/t. på autobanen, når trafikken og færdselstavlerne tillod det. I vores familie er vi dårlige til at økonomisere med vores bagage, og derfor var bagagerummet pakket, så du ikke kunne finde ekstra plads, om det så kun var til en pakke kort. Selvom hastigheden var markant højere end i hverdagens pendlen, og bilen pakket til bristepunktet, kørte bilen alligevel cirka 15 km/l i snit, hvilket i mine øjne er pænt for en stor, tungt læsset bil. I kortere perioder kørte jeg Passat i GTE-programmet, hvor elmotoren giver benzinmotoren et boost, og jeg får en samlet motoreffekt på 218 hk og 400 Nm. Det er meget handy at have i baghånden, når du skal forbi langsommere kørende køretøj på en snoet italiensk landevej i de toscanske bakker, hvor du skal være hurtig til at udnytte eventuelle muligheder for at overhale, inden der kommer en Fiat Panda rundt i svinget på to hjul i den modsatte retning. I GTE-program regenererer systemet også strøm og lader batteriet op, så du kan gemme strømmen til senere på turen, men du kan også via infotainmentanlægget gå ind i Batterimanageren og indstille systemet til at holde eller øge batterikapaciteten, eksempelvis fra 40 til 60 % strøm.

Touchskærmen viser en illustration af batteriet, der er opdelt i 10 trin a 10 %, og du vælger fra 0 til 100 %, hvor meget batterikapacitet der skal være tilbage i slutningen af turen.

Vælger jeg at lægge en destination ind i navigationssystemet, vil hybrid-systemets Batteri-manager ud fra data fra GPS og kortinformation tilrettelægge kørslen, så du har den ønskede mængde strøm tilbage på batteriet i slutningen af turen.
Dog skal man lige holde sig for øje, at det koster på brændstofforbruget, når drivlinjen skal regenerere ekstra strøm til batteriet, da den bruger TSI-motoren til at regenerere strøm til opladning af batteriet. Plug-in-hybrid-teknologien giver køreoplevelsen i Passat GTE mange facetter. Jeg kan bruge den som elbil det meste af tiden, som hybridbil på de lange ture eller som en sportslig bil med imponerende præstationer, når den kører i GTE-program. På den måde er jeg helgarderet, når det kommer til mine kørselsbehov i hverdagen, på ferieturen eller besøgene hos familien i Nordjylland. På den måde kan jeg omfavne e-mobilitet, uden at gå på kompromis i forhold til mine kørselsbehov. Og tro mig, når du først har oplevet kørsel på strøm, vil du ikke undvære det igen.