Elektrisk Mobilitet

Er der batterier nok til Volkswagens mange elbiler?

Elektrisk Mobilitet

Er der batterier nok til Volkswagens mange elbiler?

For at kunne efterkomme den stigende efterspørgsel efter elbiler planlægger Volkswagen koncernen at opføre flere gigafabrikker. De producerede battericeller vil blive brugt i blandt andet ID.-modellerne. Som Head of Operations Battery Cell hos Volkswagen Group er Sebastian Wolf ansvarlig for opbygningen af fabrikkerne. I et interview fremlægger han planen.

17/02/22

I har planer om at opføre fem cellefabrikker i Europa frem mod 2030. Hvor meget respekt indgyder den opgave?

Jeg vil ikke tale det ned: Opførelsen af gigafabrikkerne er et kæmpe projekt, som kommer til at kræve meget af  os. Vi opfører  nu flere cellefabrikker. Det handler om tre ting. For det første et stærkt team - hvorfor vi har hentet flere førende eksperter fra den internationale batteriindustri og fortsat vil udvide teamet. For det andet de rigtige partnere - til opførelsen af bygningerne og produktionsfaciliteterne. For det tredje standardisering. Hvis vi planlægger hver enkelt fabrik separat, vil det tage for lang tid. Derfor har vi valgt et koncept med en standardfabrik, som dog også er tilpasningsdygtig og fleksibel. På den måde vil alle fabrikkerne starte produktionen efter tidsplanen.

Hvilke fordele er der ved en standardfabrik?

Standarddesignet forenkler og accelererer frem for alt planlægning og indkøb, fordi vi kan bruge de samme komponenter til bygningerne og til udstyret på alle fabrikkerne. Det er kun godkendelsesprocedurerne i de forskellige lande, der er forskellige. Grundlaget for standardfabrikken er Volkswagen unified cell, som vi producerer på alle fabrikker. Den kombination giver store økonomiske fordele. For kunderne vil det have en positiv indflydelse på bilens pris.

I en elbil er battericellen en central og kendetegnende komponent. Den er nøglen til opladningshastighed og rækkevidde. Derfor mener jeg, at det er
enormt  vigtigt  at øge vores knowhow i Europa og bringe værdikæderne til os.
Sebastian Wolf
Head of Operations Battery Cell

I samarbejde med Bosch undersøger Volkswagen muligheden for at grundlægge en europæisk leverandør til battericellefabrikker. Hvilken rolle spiller det for jeres planer?

Det spiller en ret stor rolle. I løbet af de næste par år vil en del store batteriproduktionsprojekter blive lanceret i Europa. Vi ser et stort potentiale i sammen at involvere os i den del af værdikæden, som omfatter fabriksudstyr. Begge parter har kompetencer inden for innovation, og når det gælder globalt sammenhængende masseproduktion i industrien. Blandt andet udvikler Bosch skræddersyede maskiner og faciliteter, og de leverer også digitalt styrede produktionslinjer.

I har også planer om at samarbejde med belgiske Umicore, som er specialiseret inden for batterimaterialer. Hvad kommer det samarbejde til at omfatte?

Med dette projekt ønsker vi også at tilføre lokal ekstra værdi, så vi kan modvirke potentielle flaskehalse. Vi forhandler med Umicore om oprettelsen af en omfattende produktionskapacitet til katodematerialer. Vi taler  desuden  om indkøb af råmaterialer og genbrug.

Hvor meget vil der i alt blive investeret i cellefabrikkerne?

Koncernen investerer ca. 2 milliarder euro i opførelsen og driften af cellefabrikken i Salzgitter. Vi er ikke ene om at investere i opbygningen af hele den styrkede værdikæde i Europa - vi samarbejder også med stærke partnere. Det er grunden til, at Volkswagen grundlægger et europæisk samarbejde, som skal samle alle aktiviteter under en organisation - fra bearbejdningen af råmaterialer til udviklingen af en unified cell og styring af gigafabrikkerne.

Cellefabrikken i Salzgitter er fastlagt, fabrikker i Spanien og Østeuropa er under planlægning og muligheden for andre lokationer undersøges. Hvilke kriterier vil danne grundlag for jeres valg?

Foruden køb af grund og lokale forhold er der to afgørende faktorer: medarbejdere og energi. For at kunne bygge og drive en cellefabrik kræver det tilstrækkeligt med kvalificerede medarbejdere i lokalområdet. Ikke kun kemikere, der bruges i et overskueligt antal, men også medarbejdere med produktionserfaring. Vi skal også bruge tilstrækkelige mængder af grøn strøm - fx fra solceller og vindmølleparker.

Hvor tilpasningsdygtige er fabrikkerne, hvis batteriteknologien fortsat udvikler sig?

Planlægningen af standardfabrikken er baseret på vores teknologimatrix, som omfatter mere end 30 forudseelige procesinnovationer frem til udgangen af dette årti. Det gælder blandt andet tørbehandling af elektroder, ny cellekemi og faststofbatterier. Vi antager, at vi vil fortsætte produktionen i tre fabriksgenerationer. En række proceskæder vil ændre sig, og vi vil erstatte nogle faciliteter. Hver generation af standardfabrikken er udviklet, så vi altid er fremadrettet kompatible, så vi sikrer os, at vi kan få gavn af investeringerne på lang sigt.

Volkswagens partner Northvolt opfører en anden fabrik i Skellefteå i det nordlige Sverige. Hvordan adskiller den fabrik sig?

Northvolt vil ikke kun levere til mærkerne i Volkswagen koncernen, men også til andre kunder. Derfor vil vi i fremtiden ikke kun producere unified cells i Sverige, men også andre celletyper. Men bortset fra det er celleproduktionen i Skellefteå udviklet til at foregå med bæredygtig vandenergi.

Hvor mange jobs kommer de seks fabrikker til at skabe?

Det bliver samlet set et 5-cifret antal jobs. Alene i Salzgitter vil der blive oprettet over 2.500 stillinger.

Du har allerede været inde på det med at finde medarbejdere. Hvor skal arbejdskraften komme fra?

Salzgitter er den første fabrik, som er under konkret planlægning. Jeg antager, at vi vil finde de fleste medarbejdere internt. Det er en del af omstillingen hos Volkswagen. Fx er der mange produktionsmedarbejdere på motorfabrikken i Salzgitter, der kan arbejde på den nye cellefabrik, når de har fået de nødvendige kvalifikationer. Det kan godt være, at produktet er et andet, men mange af produktionsprocesserne er ikke så forskellige.

Hvordan ser tidsplanen ud?

I Salzgitter er arbejdet med færdiggørelse af grunden til fabriksområdet næsten færdigt. I marts  indgiver  vi byggeansøgningen, og  opførelsen  kan potentielt starte i andet halvår. Det første fabriksafsnit skal starte masseproduktionen i foråret 2025. Og ca. et halvt år senere begynder det andet fabriksafsnit. Derefter følger de øvrige lokationer i intervaller af et par måneder med start i det sydlige Europa. Vores plan er at opnå en samlet kapacitet på 240 GWh senest i 2030.

Salzgitter: Grunden til cellefabrikken er klar, og produktionen går efter planen i gang i andet halvår af 2022

Bliver Volkswagen dermed selvforsynende, eller skal I fortsat købe celler?

Med den interne produktion sikrer vi, at vores e-offensiv kommer op på fuld styrke, og samtidig gør vi os mere uafhængige. Vi vil også fortsat bruge købte celler. Det kommer naturligvis lidt an på kunderne: Jo hurtigere den elektriske mobilitet vinder frem, jo hurtigere vil efterspørgslen efter battericeller vokse.

Inden nu har asiatiske producenter været anset som førende. Har cellefabrikkerne også en industripolitisk betydning?

I en elbil er battericellen en central og kendetegnende komponent. Den er nøglen til opladningshastighed og rækkevidde. Derfor mener jeg, at det er  enormt vigtigt at øge vores knowhow i Europa og bringe værdikæderne til os. Ligesom det er i dag med forbrændingsmotoren. Når det gælder battericeller, følger vi bare med i øjeblikket, men hvis vi gør tingene rigtigt, kan vi om nogle år være blandt de førende.

Om mennesket:

Sebastian Wolf har været Head of Operations Battery Cell i batteridivisionen siden august 2021. I den stilling er produktionsingeniøren ansvarlig for opbygningen af de europæiske cellefabrikker, der skal levere energilagringsenheder til Volkswagens ID.-modeller. Før han kom til Volkswagen Group, arbejdede Sebastian Wolf for den kinesiske batteriproducent Farasis Energy - senest i en stilling som Managing Director Europe. Efter at have afsluttet sine skoleeksaminer i lstanbul fortsatte Sebastian Wolf sine studier på universiteter i Aachen, Bath og Tsinghua i Beijing. Foruden tysk og engelsk taler han også kinesisk, fransk og tyrkisk.

Nøgleord: Europæiske selskab

Societas Europaea (SE) eller Det Europæiske selskab giver tilladelse til virksomhedsdrift i forskellige europæiske lande i henhold til standardiserede regulativer. I Tyskland blev denne virksomhedsform introduceret i 2004. Det SE, som Volkswagen har grundlagt til batteriproduktionen, samler aktiviteterne i værdikæden - fra bearbejdning af råmaterialer og Volkswagens udvikling af unified cells til styringen af europæiske gigafabrikker. Dette SE vil også være ansvarligt for nye forretningsmodeller som fx genbrug af råmaterialer.