Elektrisk Mobilitet

Stemningen er elektrisk

Elektrisk Mobilitet

Stemningen er elektrisk

Batteriet er ladt op. Stikket trukket. Spændingen er i top. VieW ruller lydløst ud på den første tur i den banebrydende ID.3, der varsler nye tider for e-mobilitet og for Volkswagen.

(VieW September 2020 nr. 2 Årgang 46) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Tilbage i 1977 skiftede naboen i mit barndomskvarter sin Boble 1302 ud med en brun metallic 5-dørs Golf 1,5 GL. Det var stort. Nabolagets unger stimlede sammen om den nye Volkswagen og havde næsten svært ved at fatte, at den kom fra samme mærke, som havde produceret den Boble, der nu stod gemt inde bagest i garagen. Kun logoerne afslørede slægtskabet, men de efterfølgende år begyndte vi at forstå, hvilken størrelse Golf var. Det var en bil, der satte nye standarder og kom til at definere en hel bilklasse – Golf-klassen. Det var bilen, der førte Volkswagen-mærket ind i en moderne tidsalder, og lige nu – over fire årtier senere – er jeg vidne til introduktionen af en ny Volkswagen, der kører mærket ind i en ny og tredje æra – e-mobilitetens æra. Nu skriver vi 2020, et årstal, som jeg er overbevist om vil få en fremtrædende plads i Volkswagens fremtidige annaler, for den nye ID.3 er starten på noget helt nyt og epokegørende. Foran mig har jeg en turkisfarvet ID.3, og ligesom det var tilfældet med Boblen og Golfen, deler ID.3 kun VW-logo med de øvrige modeller i den store Volkswagen-familie. Og dog. ID.3 bærer den samme brede C-stolpe ved bagdøren, som Golf har gjort gennem fire årtier, og det kompakte 5-dørs karrosseri har nogenlunde de samme dimensioner, men så hører al lighed også op.

ID.3 har sin helt egen personlighed, og de mange små runde indpresninger i frontkofangeren giver bilen et venligt og smilende ansigt, og er bilen udstyret med IQ.LIGHT LED-Matrix-forlygter, vil LED-projektoren i begge forlygter kigge efter dig, når du nærmer dig bilen i mørke. Et sødt lille trick. En stribe LED-lys mellem forlygterne og VW-logoet er med til at give ID.3 en unik lyssignatur, når mørket falder på. Det er først, da jeg står helt henne ved siden af ID.3, at jeg bemærker, at den er højere end en Golf, faktisk er den 10 cm højere. Den lave frontrude og designets dynamiske linjer skjuler på elegant vis den ekstra højde, der skyldes, at det 58 kWh-store batteri (144 x 145 x 14 cm) er indbygget i gulvet mellem for- og bagakslen. Det betyder også, at når jeg tager plads i førersædet, nyder jeg samme høje siddeposition som i en crossover-model a la T-Roc, og det er af den grund også nemt at komme ind og ud af ID.3. Den næste åbenbaring er fornemmelsen af rummelighed i interiøret. Med batteriet pakket af vejen under gulvet og en kompakt elmotor – lille nok til at kunne være i en sportstaske – integreret i bagakslen har man kunnet skubbet akslerne langt fra hinanden og skabe en kabine, der på længdemål næsten matcher en Passat. 

Minimalistisk og cool

Den store stærkt skrånende frontrude og de ekstra sideruder foran fordørene og de store sideruder giver et glimrende udsyn og samtidig et lyst interiør. Du får klart fornemmelsen af designernes vision om et skabe et ”Open Space” inde i ID.3. Det minimalistisk indrettede, stilrene og futuristiske instrumentbord bidrager yderligere til denne oplevelse af et åbent rum. Al betjening i bilen foregår via infotainmentsystemets 10” touchskærm i midten af instrumentbordet og det nydesignede multifunktionsrat, der nu – ligesom førerpladsens øvrige funktioner – fungerer ved hjælp af touch-aktiverede funktioner. Det er også her, du skifter mellem forskellige visninger af information i det kompakte 5,3” store instrumenthus foran rattet. Det er i øvrigt monteret på ratstammen, så når du justerer rattet op eller ned, følger instrumenthuset med, så rattet vil aldrig hindre udsynet til instrumenteringen. I denne specifikke ID.3 er rattet, instrumenthuset, infotainmentsystemet samt noget af dørbeklædningen i kontrastfarven hvid, der også bidrager til at give interiøret et ultramoderne look.

Hurtig og underholdende som en GTI

En gearstang leder du forgæves efter i ID.3. Den er afløst af et lille ”øre” på højre side af instrumenthuset, som du vrikker frem for at aktivere ”D” for fremad eller bagud for at få ”R” eller bakgearet. Herfra er det bare et let tråd på speederen, og ID.3 glider lydløst afsted. Selvom jeg har lidt benzin i blodet, bliver jeg stadigvæk imponeret over elbilernes lydløse og ekstremt smidige igangsætning og acceleration. Det er, som om tyngdekraften et øjeblik er ophævet, og bilen glider afsted uden nogen mærkbar form for drivkraft. Elbiler er hurtigt ude af startblokken, da de yder det maksimale drejningsmoment med det samme, og her har du 310 Nm at gøre godt med i ID.3, hvilket er på niveau med en 2,0 TDI. Har jeg samtidig aktiveret ”Sport-mode” i køreprofilvalgs-funktionen, reagerer den elektriske drivlinje endnu mere direkte, og ID.3 skyder afsted, så mit hoved presses tilbage mod nakkestøtten, og efter blot 7,3 sek. har det digitale speedometer rundet de 100 km/t. Det her er trods alt en almindelig familiebil, men accelerationen føles på niveau med en Golf GTI. Den kontante og kraftfulde acceleration fortsætter til langt over 100 km/t., og når du ser hullerne i trafikken, spurter ID.3 overbevisende afsted til de 130-140 km/t. Lige så imponerende ved disse hastigheder er det ekstremt lave støjniveau inde i ID.3. Du vil normalt skulle betale dyrt for en luksuslimousine for at kunne nyde samme lydkomfort som i ID.3. Det er resultatet af den elektriske drivlinje, et aerodynamisk optimeret karrosseri og en undervogn, der effektivt dæmper hjulstøj. 

Interiøret i ID.3 er minimalistisk, stilrent og moderne. Alle funktioner betjenes via touchpaneler på instrumentbordet og rattet samt infotainmentsystemets 10” touchskærm. Gearvælgeren er enkel at betjene og sidder på højre side af instrumenthuset.

Har du samtidig aktiveret Travel Assist-funktionen (standard på ID.3 Tech og Max), der automatisk bremser og accelererer bilen i forhold til den forankørende trafik og hastighedsskiltning samt holder bilen i vognbanen, preller normalt irriterende køkørsel og vejarbejde af på dig. Ingen svedige hænder eller høj puls i de situationer. Det er ikke den eneste fordel ved kørsel med Travel Assist. ID.3 er intelligent og kan via informationer fra GPS, navigationssystemets kort og vejskiltegenkendelsesfunktionen tilrettelægge og optimere kørslen, så den regenererer og fører mest mulig strøm tilbage til batteriet og forlænger bilens rækkevidde.

Væk fra de monotone motorvejsstrækninger kan ID.3 hurtigt få pulsen op på den positive måde og bringe det store smil frem. Placeringen af bilens store batteri under gulvet giver nemlig ikke kun fordele i forhold til pladsudnyttelsen i interiøret, den giver også et optimalt udgangspunkt for ID.3’s dynamiske egenskaber. 

Batteriets placering giver bilen et lavt tyngdepunkt, en næsten optimal vægtfordeling på 50/50 % (for/bag), og sammen med baghjulstræk og et præcist og direkte styretøj er resultatet en stærkt underholdende bil, når du kører på de snoede landeveje. Hvis man sidder med en forestilling om, at elbiler leverer en steril køreoplevelse, kan man godt tro om igen. Jeg bliver så opslugt af ID.3’s optræden igennem de mange sving, at jeg overhører navigationsanlægget, der vil have mig ned ad en vej til højre. Nu beder systemets venlige stemme mig om at vende bilen, og jeg forbereder mig mentalt på en trepunktsvending, men det viser sig at være unødvendigt. Jeg drejer med fuldt ratudslag, og ID.3 drejer så skarpt, at jeg klarer vendingen ét i hug på en vej, der ikke er specielt bred. Venderadiussen er kun på 10,2 meter – det samme som i en up! – hvilket gør ID.3 enormt manøvredygtig både i forbindelse med en U-vending og i forbindelse med en snæver parkering. Det er resultatet af, at elmotoren er placeret bag i bilen og trækker på baghjulene, hvilket giver mere plads omkring forhjulsophænget, så forhjulene kan dreje med en større vinkel.

En rækkevidde, der rækker

Normalt ville jeg i en elbil have holdt et vågent øje med strømforbruget og rækkevidden, men jeg har ikke skænket det en tanke i løbet af de næsten 200 kilometer, som jeg har tilbagelagt i ID.3. Det skyldes dels, at jeg har været mere optaget af, hvordan ID.3 kørte, og afprøvet bilens mange funktioner, dels at jeg med det 58 kWh-store batteri har en lang rækkevidde på 420 kilometer, så jeg ikke lader mig stresse af, hvornår jeg skal ind og oplade. Når rækkevidden når derned, hvor det er tid til at oplade, kan jeg bede navigationssystemet om at guide mig til nærmeste ledige ladestander. Da ID.3 er online, vil bilen altid være opdateret med information om ledige ladestandere og deres ladekapacitet i det område, som du kører i. ID.3 er designet til også at gøre den del af hverdagen nem, blandt andet ved at være udstyret med mulighed for lynopladning med op til 100 kW (DC), når du er på farten og benytter en offentlig ladestander. Det betyder, at jeg kan ”tanke” 100 km rækkevidde på 8 minutter eller 290 km rækkevidde på 30 minutter. 

Med i prisen på en ny ID.3 følger installation af en ladeboks*, når jeg samtidig bestiller et abonnement på Clever Unlimited*. Så kan jeg lade ubegrænset både på ladeboksen hjemme ved mig selv og på Clevers ladenetværk til en fast månedlig pris. På ladeboksen vil jeg kunne lade ID.3 100 % op på 9 1/2 time ved 7,2 kW (AC) og lige over 6 timer ved 11 kW (AC). Jeg kan ved at bruge We Connect ID.–app’en på min smartphone tjekke ladestatus og rækkevidde, mens jeg sidder inde i sofaen derhjemme. Og nu vi er ved snakken om smartphones, så kan du også se ID.3 som en smartphone på fire hjul, for den kan også opdateres over-the-air, og på den måde kan den holde sig up-to-date og evigt ”ung” på den digitale del. Desværre forbliver jeg ikke selv evigt ung, og menneskelige opdateringer er lidt mere tricky. Min hukommelse er stadigvæk okay, dog ikke hvis du spørger min hustru, selvfølgelig, men når vi taler om biler så ... Jeg husker stadigvæk det store indtryk, naboens Golf gjorde på mig for over fire årtier siden. Efter en dag i selskab med ID.3 er jeg på samme måde ramt af mange og store indtryk. Jeg føler mig overbevist om, at ID.3 er den optimale løsning for dem, der har ventet på fremtidens kompakte elektriske familiebil. Den er innovativ, underholdende, fascinerende og komplet. Tænk, hvis man kunne sige det om sig selv. Du har mulighed for selv at opleve det i weekenden den 26.-27. september, hvor din Volkswagen-forhandler holder Åbent Hus med ID.3 .