Elektrisk Mobilitet

Rugbrødet ruller ind i fremtiden på strøm.

Elektrisk Mobilitet

Rugbrødet ruller ind i fremtiden på strøm.

Volkswagens omfattende offensiv indenfor e-mobilitet omfatter også erhvervsbiler, og konceptbilen ID. Buzz Cargo demonstrerer, hvordan fremtidens ”Rugbrød” vil revolutionere varebilen.

(VieW December  2018 nr. 3) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Erhvervslivet står på tærsklen til en ny tids e-mobilitet, og Volkswagen Erhvervsbiler har allerede taget de første skridt i den retning med introduktionen af e-Crafter (læs test på side 41), der er den første eldrevne varebil fra Volkswagen. Hvor e-Crafter med en længde på 5.986 mm og en vægt på op til 1,75 ton hører til i den store klasse, er Buzz Cargo-konceptbilen med en længde på 5.048 mm en klasse mindre. En akselafstand på 3.300 mm og et udhæng bag bagakslen, der er 106 mm længere end personbilsversionen af ID. Buzz, giver et imponerende rummeligt varerum, og samlet kan Buzz Cargo laste cirka 800 kg. Når du ser den blå-hvide Buzz Cargo her ved siden af, får du ikke overraskende associationer til det legendariske og ikoniske Rugbrød. Volkswagen har gennem syv årtier og seks generationer videreudviklet, perfektioneret og fornyet designet, alligevel har man bevaret DNA’et fra originalen. Med debuten af ID. Buzz (se side 35) og ID. Buzz Cargo vil man i det kommende årti parallelt med T6 Transporter, Caravelle, Multivan og California udvikle en ny allround varebil, der projicerer designet af det ikoniske rugbrød ind i fremtiden. Du er ikke i tvivl om Buzz Cargos slægtskab, når du ser fotos af konceptbilen. Den tofarvede lakering og fronten med det karakteristiske V-formede look og det sympatiske ”ansigt” er som snydt ud af næsen på det originale Rugbrød. Det minimalistiske og vindglatte design, det oplyste VW-logo i fronten og LED-kørelys i forlygterne og frontkofangeren viser, at dette er fremtidens Rugbrød.

Udenpå er ID.Buzz Cargo inspireret af fortiden, men inde i cockpittet er vi rykket ind i fremtiden. Rattet kan trække sig ind i instrumentbordetnår Buzz Cargo kører med den fuldautomatiske ID. Pilot-kørselsfunktion. Så kan du dreje førersædet og arbejde på den integrerede laptop i midten og planlægge de næste opgaver.

Fortid uden på fremtid indeni 

Hvor Buzz Cargo bærer klassiske træk udenpå, er det en helt anden verden, der venter chaufføren inde i førerhuset på bilen. Buzz Cargo har elektriske fordøre og skydedør i højre side af varerummet, der automatisk låses op, når din smartphone sender din digitale nøgle til bilen. Interiøret er skræddersyet til at gøre arbejdsdagen nemmere for chaufføren, og ID. Buzz Cargo demonstrerer et unikt koncept. Cockpittet har et førersæde plus et bænksæde til to personer, som vi kender det fra nutidens Transporter. Det midterste sæde kan slås op, og i stedet har du en arbejdsplads med integreret laptop, så du kan arbejde, når Buzz Cargo kører fuldautomatiseret med ID. Pilot-kørselsfunktionen. Det kræver blot, at chaufføren trykker i nogle sekunder på rattet, der derefter trækker sig ind i instrumentbordet. Så kan du dreje førersædet 15 grader til højre, så du sidder optimalt i forhold til at kunne betjene bilens laptop på sædet ved siden af. Cockpittet i Buzz Cargo ligner ikke noget, du har set før i en varevogn. Her er ikke noget instrumentbord i traditionel forstand, i stedet projiceres de vigtigste informationer via AR-Head-up-Display op på frontruden, så det ser ud som, at informationerne vises på asfalten ude foran bilen. På den måde kan chaufføren hele tiden koncentrere sig om trafikken forude. Du får yderligere informationer via en tablet monteret på instrumentbordet, hvorigennem du betjener klima-, infotainment- og navigationsanlægget. Alle primære funktioner i forhold til kørslen er integreret i rattet og betjenes via touchpads, der afløser diverse knapper og stilke, som vi kender det fra nutidens instrumentbord. I Buzz Cargo har du heller ikke traditionelle sidespejle, de er afløst af små kameraer, der viser billeder på små skærme. 

Et batteri integreret i gulvet og en kompakt elmotor giver imponerende rummelighed

Flere størrelser batterier
Ligesom de andre ID.-modeller er også Buzz Cargo bygget på den nye MEB-platform, der giver et usædvanligt rummeligt interiør. Batteriet er gemt af vejen og integreret i gulvet, hvilket sænker bilens tyngdepunkt og forbedrer Buzz Cargos dynamiske egenskaber. Akslerne på Buzz Cargo er skubbet langt fra hinanden, hvilket er muligt, da den ikke har en forbrændingsmotor og gearkasse, der stjæler plads foran i karrosseriet. I stedet har Buzz Cargo en yderst kompakt elmotor og transmission integreret i bagakslen, og denne løsning har frigivet 0,2 m3 mere plads i førerkabinen. Buzz Cargo vil også kunne konfigureres med to elmotorer – en foran og en bagtil – så den får firehjulstræk og forbedrede præstationer. Opbygningen af MEB-platformen betyder også, at forhjulene kan dreje så skarpt, at Buzz Cargo har en venderadius på mindre end 10 meter, hvilket er ideelt, når der skal manøvreres i byernes smalle gader.

Induktiv opladning
Det bliver muligt at udstyre Buzz Cargo med forskellige størrelser batterier, så pris og rækkevidde kan tilpasses virksomhedens kørselsbehov. Kører bilen for eksempel ofte mindre ture i byerne, vil det være relevant med et 48 kWh batteri. 

Skal rækkevidden være længere, kan Buzz Cargo udstyres med et op til 111 kWh stort batteri, og batterierne vil give en rækkevidde fra ca. 330 km til over 550 km. Desuden har Buzz Cargo indbygget solceller i taget, der kan forlænge den daglige køretur med op til 15 km. Konceptbilen, som du ser her på siderne, er udstyret med en 150 kW elmotor, der kan bringe Buzz Cargo op på 160 km/t. 48 kWh-batteriet kan lades 80 % op på 15 minutter ved en ladestander med 150 kW ladekapacitet, og vælger man det store 111 kWh-batteri, tager det 30 minutter. Buzz Cargo kan naturligvis også lades op via en almindelig 230 V-stikdåse eller en ladeboks med op til 11 kW ladekapacitet. Det indgår også i planerne, at Buzz Cargo skal forberedes til induktiv opladning med 11 kW ladekapacitet, så du bliver fri for at skulle tage kablerne i brug. Så parkerer du blot oven på en ladeplade, og når bilens kommunikationsenhed har kontakt med ladepladen, påbegyndes opladning. Buzz Cargo-konceptbilen forener på betagende vis det klassiske og elskede look fra det ikoniske Rugbrød med state-of-the-art e-mobilitet og digitalisering, der giver en mere sikker, brugervenlig og miljørigtig varebil til fremtidens erhvervsliv.

”ID. Buzz Cargo vil kunne bestilles med flere størrelser batterier, så rækkevidde og pris kan tilpasses kørselsbehovet i virksomheden”

TESTKØRSEL: Den nye e-Crafter
Buzz Cargo-konceptbilen varsler om en spændende fremtid med nye, banebrydende eldrevne varebiler, men Volkswagen Erhvervsbiler har allerede taget det første skridt hen imod en elektrificering af varebiler med introduktionen af e-Crafter. Den er udstyret med drivlinjen fra en e-Golf, hvilket vil sige, at den har en 136 hk stærk elmotor og en 1-trins gearkasse plus et 35,8 kWh batteri, der giver e-Crafter en rækkevidde på 173 km ifølge NEDC-normen. Rækkevidden kan måske fremkalde en skepsis, men Volkswagen har analyseret 210.000 køreprofiler fra mere end 1.500 kunder, og konklusionen var, at de fleste chauffører kørte mellem 70 og 100 km med deres varebil. På den måde passer e-Crafter til kørselsbehovet for den type varebiler, der bliver benyttet i byerne. Den eldrevne e-Crafter blev udviklet parallelt med de TDI-motoriserede versioner, så man har kunnet integrere batteriet i bilen, uden at det optager plads i det 10,7 m3 store varerum.

VieW havde lejlighed til at prøvekøre e-Crafter ved præsentationen i Hamborg, og det var lidt af en øjenåbner. Hvor du er vant til dieselmotorens brummen, hersker der komplet stilhed i e-Crafter, når du starter og sætter i gang. Samtidig leverer elmotoren og gearkassen en imponerende blød og harmonisk igangsætning, og da en elmotor yder sit maksimale drejningsmoment på 290 Nm fra starten, er e-Crafter imponerende hurtig fra lyskrydsene inde i Hamborgs tætte trafik. Vi prøvede også med 400 kg last, men det gav ikke nogen mærkbar forskel i accelerationen. Samtidig er den eldrevne drivlinje effektiv til at regenere strøm ved at motorbremse og derved forlænge rækkevidden, når du kører i stop-and-go-trafik. Batteriet kan oplades 80 % på 45 minutter med en hurtiglader med 40 kW ladekapacitet, og bruger du en wallbox med 7,2 kW ladekapacitet, er batteriet opladt 100 % på 5 timer og 20 minutter. Det betyder, at den kan stå hjemme i firmaet og lade op i løbet af natten. e-Crafter er introduceret og kan bestilles nu i Danmark.