Vidste du, at...
Grundlæggeren af Dominos pizza, James Monaghan, elskede Volkswagen mere end pizza. Han gav sin 50% ejerandel af Dominos Pizza i bytte for broderens VW Boble. Broderen, Tom Monaghan, solgte nogle år senere sine 97 % af Dominos Pizza for 1 milliard dollars.
(VieW September 2018 nr. 2) - Tilmeld dig VieW
Briterne sagde nej tak til Boblen.
I 1956 besøgte British Motor Industry Commission Volkswagens fabrik i Wolfsburg. De skulle undersøge, om mærket skulle på britiske hænder, men englænderne syntes, at Boblen var ”bizar, larmende og spinkel. Et stykke legetøj, som man ikke kan tage seriøst. En type bil, der højst vil være populær i 2-3 år.” Boblen var i produktion i 65 år og blev solgt i over 21 millioner eksemplarer…
Touareg blev oprindelig præsenteret som pickup.
I 2000 på Detroit Motor Show, to år før introduktionen af Touareg, præsenterede Volkswagen ACC-konceptbilen, der i princippet var en Touareg forklædt som en super luksuriøs pickup med V10-TDI dieselmotor og 313 hk. To år senere havde ACC forvandlet sig til den første Touareg SUV, og vil man i dag have en luksuriøs Volkswagen pickup er der Amarok V6 TDI med op til 256 hk 3,0 V6 TDI-dieselmotor.
Volkswagen byggede i 2001 en 12-cylindret supersportsvogn, der satte ikke mindre end ni hastighedsrekorder på den italienske Nardoring-bane. Bilen var en prototype og hed blot W12, hvilket hentydede til, at den 600 hk stærk 6-liters W12-motor. På Nardoringen, satte den allerede rekord efter 60 minutter ved at holde en gennemsnitshastighed på 310,99 km/t, og i løbet af 24 timer nåede den at køre 7.085,7 km med en gennemsnitshastighed på 295,24 km/t, hvilket også var ny rekord.
Den første Volkswagen produceret udenfor Tyskland rullede af samlebåndet i Dublin i Irland i 1954. Bilerne kom fra Tyskland adskilt og pakket i kasser klar til at blive samlet, og der blev produceret Bobler i Ireland frem til 1977, hvor produktionen i Europa ophørte. I dag produceres der Volkswagen-biler i 14 lande, og i 2017 blev det til mere end 6,23 millioner biler.
up! var den første bil, der var standardudstyret med automatisk nødbremsesystem. City Emergency Brake fungerer op til 30 km/t, og bremser automatisk bilen ved risiko for kollision, hvis føreren ikke reagerer på en akustisk advarsel. I dag er alle Volkswagens personbiler udstyret med City Emergency Brake, og afhængig af model er det udvidet med Front Assist, der assisterer med nødopbremsning ved højere hastigheder.
Volkswagen åbnede i 1968 Ehra Lessien-testområdet i den sydlige ende af Lüneburger Heide. Testbanen har over 100 km vej med forskellige typer underlag og med forskellige stigninger. Her kan Volkswagen teste nye modeller uden for rækkevidde af nysgerrige blikke. Der er en højhastighedstestbane med en 9 km langside og 1,8 km lange sving i hver ende, der har en hældning på 49 grader, så det er muligt at køre med op til 240 km/t i svingene. Her satte Bugatti Veyron Super Sport med 431,072 km/t hastighedsrekord i 2014.