at en Touareg kunne trække en jumbojet? I november 2016 spandt Volkswagen en Touareg med 5-liters V10 TDI-dieselmotor foran en jumbojet, der vejede 155 tons. Motoren ydede 750 Nm og skulle teoretisk set kunne trække op til 200 ton. Sjovt nok måtte man først laste Touareg med 4.345 kg stålkugler og stålplader, for at den kunne overføre motorkraften til asfalten. Det og 4,5 bar dæktryk var alt der skulle til, før Touareg kunne trække jumbojetten 150 meter.
at Volkswagen i 1989 designede konceptbilen Futura, der selv kunne parkere. Med firehjulsstyring og elektronik var Futura i stand til at køre sidelæns og parallelparkere automatisk. I 2007 introducerede Volkswagen på en Touran for første gang ”Park Assist”-systemet, der scanner ledige parkeringspladser til venstre og højre for bilen, og derefter overtager systemet styringen og begynder parallelparkering af bilen. I dag fås Park Assist til de fleste Volkswagen-modeller.
at Porsche i 1980’erne byggede en lille serie T3 Caravelle Carat, der var lidt udover det sædvanlige. I motorrummet lå en 231 hk stærk 6-cylindret boxermotor, hvilket kunne skubbe den firkantede T3 op til en topfart på 185 km/t. Meget af undervognen stammede også fra en Porsche 911, så den kunne håndtere de mange hestekræfter. Den stærkeste T3 Caravelle i standardtrim havde 112 hk.
at Volkswagen den 12. februar 2019 rundede 60 millioner producerede motorer på fabrikken i Salzgitter. Produktionen startede tilbage i 1949. Det betyder, at fabrikken har produceret en motor for cirka hvert 30. sekund de sidste 60 år.
at der i dag er 33 gange så mange ansatte i Volkswagen, i forhold til da produktionen blev genoptaget efter krigen i december 1945. Den gang var der 6.033 ansatte, nu har Volkswagen på verdensplan 200.000 ansatte fordelt på 50 fabrikker i 14 lande. Volkswagen Group har 640.000 ansatte.
at der kan være 16 mennesker i en up!? Det skete i 2011 og dermed fortsatte en lang tradition for ”Cramming”, hvor man presser så mange mennesker som muligt ind i en bil. I 2010 fik man 20 mennesker ind i Boble, og i 1983 kravlede 30 mennesker ind i en Golf.
at Golf 1 var i produktion frem til 2009? I 1984 introducerede og producerede Volkswagen Sydafrika den såkaldte Citi Golf – en faceliftet version af Golf 1, der udgik af produktion i Tyskland i 1983. Citi Golf blev faceliftet ad flere omgange og blev også tilbudt i en GTI-version med 112 hk 1,8-liters motor.