Lifestyle

Mig og min T-Roc Cabriolet

Lifestyle

Mig og min T-Roc Cabriolet

76-årige Susanne van Deurs fra Smidstrup ved Gilleleje er redaktør på fagbladet Tidsskrift for Psykoterapi. Hun vil have vind i håret og fuglesang i ørerne, når hun kører i bil. De sidste 25 år har hun kun haft cabrioleter – den nye er en Volkswagen T-Roc Cabriolet.

(VieW Maj 2021 nr. 1 Årgang 47) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Hvorfor kører du i cabriolet?

“De sidste 25 år har jeg kun haft cabrioleter. Jeg føler, at jeg kører i en sardindåse, hvis bilen har et tag, som ikke kan fjernes. Jeg vil indsnuse duftene og høre fuglene. Min første bil med vind i håret var en Nissan 100NX Targa, og derefter havde jeg en Peugeot 206 CC. Nu har jeg en Volkswagen T-Roc Cabriolet.”

Hvorfor valgte du en Volkswagen T-Roc Cabriolet?

“I 2016 så jeg et lille foto i en avis fra en af de store europæiske biludstillinger. Det viste en ny cabriolet fra Volkswagen som konceptbil. Jeg besluttede, at den skulle være min næste cabriolet, og derefter ventede jeg flere år på, at den kom. Jeg blev dog lidt skuffet, da det gik op for mig, at jeg ikke kunne få T-Roc Cabriolet i den gule farve, som konceptbilen på fotoet havde, for der må gerne være knald på farverne. Når man har en flot bil, må den gerne kunne ses. Min Nissan var gul, og min Peugeot var skriggrøn. Men den blå farve på min T-Roc Cabriolet er også flot. I øvrigt er det ret begrænset, hvad der findes af nye cabrioleter på markedet, hvis ikke den skal ligne en direktørbil.

 Jeg vil have en robust og praktisk bil, som jeg kan bruge til hverdag. Når jeg kører bil, er det for at blive bragt fra A til B, og jeg transporterer også mange ting i den. I øjeblikket er jeg ved at sælge mit hus og flytter ting fra huset til mit sommerhus. Men det kan også være sække med haveaffald til genbrugspladsen, som jeg har på bagsædet. Det er nemt at læsse og tømme bilen, når kalechen er nede.”

Hvad er det bedste ved at køre i Volkswagen T-Roc Cabriolet?

“At man er i kontakt med naturen. Jeg elsker også at cykle, og det er lidt den samme oplevelse at køre i cabriolet. Jeg kører gerne langsomt for at nyde turen. Det er supernemt at slå kalechen op og ned. Jeg skal bare holde en knap nede, så klarer den resten selv. Jeg behøver ikke at gøre noget manuelt. Desuden oplever jeg, at mange spørger interesseret til bilen – om jeg er glad for den. Det skete så sent som den anden dag på genbrugspladsen.”

”Jeg føler, at jeg kører i en sardindåse, hvis bilen har et tag, som ikke kan fjernes. Jeg vil indsnuse duftene og høre fuglene” 
Susanne van Deurs

Er der ulemper ved en Volkswagen T-Roc Cabriolet?

“Ikke umiddelbart. Det er min første cabriolet med stofkaleche, men den fungerer godt. Der er ingen vindstøj, når jeg kører, og når jeg vil vaske bilen, kører jeg i en vaskehal ligesom med en almindelig bil. Det eneste minus er, at bagagerummet ikke er så stort. Jeg havde set det store bagagerum i en almindelig T-Roc og blev derfor lidt overrasket – selv om cabrioleter generelt har mindre bagagerum end almindelige biler. Men det hjælper meget, at bagsædet kan lægges ned, når jeg skal transportere større ting.”

Passer en cabriolet til det danske klima?

“Ja, det synes jeg. Jeg har min egen regel om, at jeg ikke kører med kalechen nede, hvis temperaturen er under 16 grader. Ellers ligner det bare blær, når man kommer kørende, synes jeg. Men jeg har ikke prøvet at køre med vindskærmen monteret bag forsæderne endnu. Min Volkswagen-forhandler siger, at man med den og ruderne oppe og varmen tændt godt kan køre i 10-11 grader. Så det kan være, at jeg skal revidere min opfattelse af, hvad der er blær.”