Lifestyle

Golf GTI med motorsports-DNA.

Lifestyle

Golf GTI med motorsports-DNA.

GTI-følelsen har aldrig været stærkere. Den nye 290 hk stærke GTI TCR er en gadeversion af den succesfulde touringcar racer af samme navn. VieW’s redaktør fik sammen med en række journalister mulighed for at teste den nye GTI-topmodel maksimalt på Autódromo Internacional do Algarve-banen ved den portugisiske by Portimão.

(VieW April 2019 nr. 1) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Race on Sunday. Sell on Monday. Et ordsprog angiveligt sagt af en ansat hos dækfirmaet Firestone tilbage i 1960’erne. Ordsproget er også blevet brugt i lettere omskrevet form til Win on Sunday. Sell on Monday. Meningen er naturligvis, at en bilmodels succes på racerbanerne i weekenderne vil understrege denne bils dynamiske kvaliteter, hvilket i sidste ende vil trække kunder ind i butikkerne. Succes er noget, Golf GTI i den grad har nydt i TCR-racerserien, hvor den har vundet langdistanceløb på Nürburgring, 24-timers løb i Dubai og mesterskabstitlen i den internationale afdeling af TCR i 2016 og 2017. Med den succes i ryggen lod holdet bag udviklingen af den nyeste aftapning af Golf GTI sig inspirere af TCR-raceren og tilføje et nyt kapitel i den lange historie om en af verdens mest populære sportsvogne. Det er også årsagen til, at jeg, sammen med en udvalgt skare af verdenspressen, lige nu sidder i det velformede sportssæde i den nye Golf GTI TCR, der er parkeret i pitten på Portimão racerbanen i Portugal. Normalt vil præsentationer af en ny bilmodel for pressen finde sted ude på offentlig vej, men for virkelig at kunne få en fornemmelse for Golf GTI TCRs dynamiske potentiale er seancen henlagt til en lukket bane. 

Skarpere look.

At vi har at gøre med en mere potent og skarp Golf GTI, er du ikke i tvivl om, når du ser den nye Golf GTI TCR ude på asfalten. Naturligvis har gadebilen ikke arvet racerens ekstreme karrosseri, men TCR-versionens ekstra potentiale er elegant understreget ved designelementer som frontkofangerens ekstra spoiler nederst, der er lakeret i sort højglans. Denne linje fortsætter visuelt hen langs siden af bilen, hvor GTI TCR bærer et par karakteristiske sideskørter, og det sluttes elegant af bag på bilen, hvor der er tilføjet en sortlakeret diffuser under kofangeren. Dette sorte lakerede designelement kommer specielt til sin ret, når GTI TCR står på de flotte sortlakerede 19” Reifnitz aluminiumsfælge, der fås som ekstraudstyr. I toppen af bilens bagklap stikker en veldimenstioneret tagspoiler ud og bidrager til ekstra aerodynamisk downforce på bagakslen og ekstra stabilitet ved høje hastigheder. De ekstra visuelle elementer understreger på diskret vis overfor kendere, at her kommer en Golf GTI af en speciel støbning.

Åben døren, og du ser det velkendte Golf interiør, men i TCR-versionen bliver du forkælet med en række detaljer, der løfter sportsappeal og eksklusivitet til et nyt niveau. Mest iøjnefaldende er de dybe sportssæder, der er beklædt med antracit-farvede mikrofibre på siderne og nakkestøtten, mens midtersektionen er udført i stof med Flashrød kontrastfarve. Foran mig har jeg det sædevanligtstilrene og logisk indrettet instrumentbord og et tykt læderbeklædt sportsrat udstyret med formstøbte greb til hænderne i kl. 3- og kl. 9- position, mens en rød streg kl. 12 giver dig en idé om, hvilken retning forhjulene peger. Det kan være givtigt, når du – som jeg – sender Golf GTI TCR igennem en serie sving på Portimão-banen. 

”På racerbanen kan du presse GTI TCR til det yderste af dens dynamiske repertoire og mærke, at racerkørere har sat deres fingeraftryk på bilens egenskaber ”
Interiøret i Golf GTI er kendt for sit høje kvalitetsniveau, gode indretning og sporstappeal, men i TCR har den fået et nøk mere opad af med specielle sportssæder og multifunktionssportsrat.

Født til hurtige sving
En standard Golf GTI er en velafbalanceret køremaskine, men i TCR-versionen mærker du, at man har skruet en tand mere op og skærpet alle dynamiske elementer af bilen. 2,0 TSI-turbomotoren har fået 45 hk ekstra og yder nu 290 hk, der kan sende GTI TCR forbi 100 km/t efter kun 5,6 sek. og videre til en elektronisk begrænset topfart på 250 km/t. Er det ikke hurtigt nok, kan GTI TCR bestilles med en udstyrspakke til 39.995 kr., hvor topfarten ikke er begrænset og nu ligger på 264 km/t. Pakken omfatter også de matsorte 19” Reifnitz-alufælge og en adaptiv sportsundervogn, hvor du via køreprofilvalgs-funktionen kan vælge mellem en komfortabel eller sportslig affjedringskarakteristik. Lige nu er min Golf GTI TCR sat på sport-program, der ikke kun påvirker affjedringen, det giver også hurtigere respons fra speeder og DSG-gearkassen, en mere sportslig lyd og en strammere og skarpere fornemmelse i styretøjet. 

Denne stramhed og præcision, der fornemmes i hele bilen, gør, at du hurtigt føler dig i et med bilen og angriber svingene mere aggressivt og med højere fart. Bremserne hiver effektivt GTI TCR ned i fart, og forhjulene griber fat i asfalten og fører effektivt snuden af bilen ind i svingene, uden at fordækkene mister greb og overgiver sig til understyring. Gennem det tykke sportsrat mærker du, hvordan forhjulene arbejder, og det elektromekaniske spærredifferentiale fordeler motorkraften så raffineret, at du kan trykke speederen ned inde i svinget og accelerere og få en høj fart ud igen.

2,0 TSI-turbomotorens 290 hk trækker stærkt, og gearskiftene i den 7-trins DSG-gearkasse bliver ekspederet hurtigt og med herlig salut fra udstødningen hver gang. 

Det er på banen, hvor du kan presse GTI TCR til det yderste af dens dynamiske repertoire, at du kan mærke, at Volkswagen har haft racerkørere som Benjamin Leuchter, der kører i den tyske ADAC TCR-touringcar racerserie, til at bidrage med input i opsætning af undervognen. Lige nu sidder han i den blå Golf R Variant foran mig og viser, hvordan banen køres mest optimalt. Selvom en Golf R har 300 hk og 4MOTION-firehjulstræk, ligger jeg lige i slipvinden på den hele tiden, selvom Benjamin ikke holder sig tilbage. Inden vi kørte ud på banen, fortalte Benjamin: ”Vi har strammet undervognen en tand mere op, så du kan få dækkene til at arbejde bedre, specielt hvis den er udstyret med semislicksdæk, der kan fås som ekstraudstyr. GTI TCR har bedre greb på forakslen. Samtidig har vi givet TCR high-performance bremser med perforerede bremseskiver, der effektivt og stabilt bremser bilen ned fra høj fart”.

Det er den slags detaljer, der i TCR-versionen lægger endnu et lag på Golf GTI’s i forvejen velafbalancerede køreegenskaber. Således er det endnu en gang lykkedes troldmændene nede i Wolfsburg at tilføje endnu et nyt og spændende kapitel i den lange historie om Golf GTI. Bedst som man tror, at nu kan det ikke blive bedre, hiver de med nye tricks mere ud af Golf GTI og hæver barren endnu en gang. GTI TCR er et nyt højdepunkt i Golf GTI’s over 40 år lange historie. 

Den 2-liters TSI-turbomotor yder 290 hk og har et solidt drejningsmoment på 380 Nm fra 1.950 til 5.300 o/min. hvilket giver en god respons og suveræne præstationer. 
De specielle TCR-sideskørter og 19” sortlakerede Reimnitz alufælge (ekstraudstyr) giver GTI TCR en mere raceragtigt visuelt udtryk. Og den lever op til det med et intens og knivskarp køreoplevelse.