Fra Vette til Volkswagen

Vi kender ham bedst fra Le Mans i sin amerikanske Chevrolet Corvette med V8-motor. Men nu er Jan Magnussen hoppet over i en Volkswagen Golf GTI i den nye danske TCR-serie. Hvad synes den firedobbelte Le Mans-vinder om dette skift? VieW tog til Jyllandsringen for at få en sludder med den danske motorsportslegende.

(VieW September 2020 nr. 2 Årgang 46) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Jan Magnussen har kørt ræs i det meste, som har fire hjul og en motor. Fra hjemmelavede gokarts til højteknologiske Formel 1-racere, amerikanske NASCAR-racere, masser af prototyper og utallige sportsvogne. Han vandt sit første verdensmesterskab som 14-årig, og gennem mere end 30 år har hans sult efter racerløb kombineret med en verdensberømt evne til at køre stærkt resulteret i en imponerende statistik. Ifølge den anerkendte Driver Database, som holder styr på alverdens motorsportsprofiler og deres resultater, har den danske racerkører fra Roskilde i skrivende stund deltaget i 734 racerløb. Endnu mere imponerende er det, at Magnussen har vundet næsten hvert fjerde løb, han har kørt. Og i knap halvdelen er han sluttet på podiet.

Men han er ikke færdig endnu, siger den i dag 47-årige racerkører, da VieW møder ham på Jyllandsringen en varm sommerdag i august. 

Han er på testarbejde for det jyske motorsportsteam LM Racing, som har hyret ham til at køre den ene af holdets to Volkswagen GTI i den nye danske standardvognsserie TCR. En fredfyldt onsdag på racerbanen lidt uden for Silkeborg står muligvis i kontrast til det gigantiske inferno, som man oplever på eksempelvis Le Mans under det berømte 24-timersløb. Men for Jan Magnussen er missionen den samme: “Teamet har et mål om at vinde mesterskaber, og min opgave er at være med til at få det til at ske. Sådan foregår det, uanset om du er racerkører hos et fabriksteam med hundredvis af millioner i ryggen, eller hos et lille hold på 10 mand,” siger Jan Magnussen. Han sidder ved bordet i teamteltet og kigger på data på en laptop sammen med sin ingeniør, mens mekanikerne gør racerbilen klar til endnu en session på asfalten. “Testdage er vigtige, for det er her, vi har mulighed for at afprøve alle de ting, som vi ikke har tid til i selve løbsweekenden. Jo mere forberedt, du er, jo bedre er dine chancer for at vinde,” forklarer han.

Golf GTI modificeret til motorsport

TCR står for Touring Car Racing – eller standardvognsræs, som motorsportsentusiaster vil sige. Der er nu ikke så meget standard over Jan Magnussens Golf GTI, som den står dér på sine fire ‘airjacks’ – de indbyggede tryklufts-donkrafte, som på et splitsekund sender den i vejret, så mekanikerne hurtigere kan komme i gang med arbejdet. På ydersiden ligner den muligvis gadeversionen, som du kan købe nede hos din lokale Volkswagen-forhandler. Men et nærmere kig afslører de ekstra brede skærme af kunststof, justerbare vinger og spoilere samt en skrællet kabine, hvor kun knappen til elruden i førersiden er det eneste tilbageværende komfortudstyr. Instrumenthuset består af en række små dioder, som tænder i takt med omdrejningerne i den opgraderede turbomotor, og ved siden af, finder du et lille display, hvor racerkøreren kan holde øje med sine omgangstider. Det alcantara-beklædte rat har ganske vist knapper som i gadeversionen men i dette tilfælde bruges de til at aktivere radiokommunikationen med chefingeniøren i pitten, eller til at aktivere fartbegrænseren. Det dybe skålsæde med H-selerne er skubbet et godt stykke tilbage i kabinen og omkranses af et sikkerhedsbur af stålrør, hvis det nu skulle gå galt.

”TCR-bilerne er bygget til at vinde verdensmesterskaber, og det betyder, at bilproducenter som Volkswagen lægger enorme ressourcer i at designe, udvikle og bygge bilerne.”
Jan Magnussen
Racerkører

TCR-racer og team på højt niveau

Men hvordan har en oldschool racerkører som Jan Magnussen, der har brugt hele sin karriere på at køre baghjulstrukne prototyper og eksotiske amerikanske sportsvogne med kæmpe V8-motorer, det med at sætte sig ind i en forhjulstrukket Volkswagen Golf med fire cylindre? “Det har jeg det fint med! Den har måske kun fire cylindre, men den har jo også en turbo og 350 hestekræfter, sekventiel racergearkasse, spærredifferentiale, fire slicks og alle de features, som en moderne racerbil skal have. Desuden passer en Golf GTI med sin kompakte størrelse jo helt perfekt til de korte danske racerbaner Henrik Lundgaard (øverst) er en legende i dansk motorsport og fungerer som Magnussens personlige rådgiver i TCR-serien. Træningen bliver analyseret grundigt, så både bilen og Magnussen er optimalt sat op til næste løb. som Jyllandsringen og de snævre gadebaner i København og Aarhus,” svarer Jan Magnussen, som også anerkender de mere tekniske sider af racerbilen. “TCR-bilerne er bygget til at vinde verdensmesterskaber, og det betyder, at bilproducenter som Volkswagen lægger enorme ressourcer i at designe, udvikle og bygge bilerne. Du kan tydeligt mærke på bilen og teknikken, at det er højt niveau, og det samme kan siges om de danske teams og kørere. Jeg er grundet min alder blevet en af veteranerne i dag, og det giver mig helt naturligt erfaring, når det gælder om at udvikle bilen og finde farten eller lægge en god strategi for en weekend. Men der er kommet mange hurtige unge hurtige talenter, som jeg skal arbejde hårdt på at følge med på den rå fart. Det ser jeg nu kun som en fordel.”

Det er langtfra første gang, at Jan Magnussen befinder sig på en dansk racerbane. Med få undtagelser har han hvert år siden 2002 deltaget i det danske DTC-mesterskab, som også oprindeligt byggede på konceptet med standardvogne forvandlet til racerbiler. “Jeg vandt netop mit første danske mesterskab i en forhjulstrækker,” indskyder Jan. Han har desuden allieret sig med et andet dansk motorsportskoryfæ, nemlig den tidligere europamester i rally, Henrik Lundgaard, som er Magnussens personlige rådgiver hos LM Racing. “Jeg har gennem mange år prioriteret at køre så mange løb som muligt på de danske baner, simpelthen for at komme hjem og opleve stemningen blandt de danske fans. Men det er ikke kun sjov og ballade og hygge. Jeg vil vinde, og på startgridden før et TCR-løb er jeg faktisk meget mere nervøs, end jeg er før starten på Le Mans. 

Det skyldes, at TCR-løbene er ultrakorte sprintløb på omkring 15 minutter, hvor du som regel kun har ét skud i bøssen, hvis du vil vinde. På Le Mans har du 24 timer og dermed mere tid til at rette op på eventuelle fejl undervejs i løbet, forklarer Jan Magnussen, som tre gange har vundet det danske mesterskab.

”Jeg har gennem mange år prioriteret at køre så mange løb som muligt på de danske baner, simpelthen for at komme hjem og opleve stemningen blandt de danske fans.”
Jan Magnussen
Racerkører

Veteranen parat til elektrisk racere

Fremtiden peger imidlertid i retning af noget elektrisk, og Jan Magnussens racerbil er faktisk den sidste TCR-racer fra Volkswagen med en benzinmotor under hjelmen. Volkswagen Motorsport annoncerede nemlig i efteråret 2019, at man fremover koncentrerer udviklingen på elektriske drivlinjer for at virke som en generator for ny teknologi til gadebilerne. Akkurat som motorsporten fra sin spæde begyndelse har været en generator for udviklingen af ny teknologi til personbiler. Og dén tendens får en blandet modtagelse hos Jan Magnussen. “På den ene side er det trist at opleve, hvordan den traditionelle racerbil langsomt bliver udfaset. Volkswagen er en kæmpe spiller i bilverdenen, og andre store aktører vil formentlig arbejde i samme retning,” siger Jan Magnussen. “På den anden side beror en stor del af motorsportens eksistensgrundlag på, at det er en effektiv platform til at teste og udvikle teknologi, som gør personbilerne endnu bedre. Og derfor bliver branchen nødt til at udvikle sig,” forklarer racerkøreren. Han tilføjer, at TCR-serien netop har præsenteret en elektrisk forsøgsserie, kaldet PURE ETCR, hvor der køres små korte sprintløb i elektriske udgaver af racerbilerne. “Vi bliver nødt til at omfavne fremtiden, for der er ingen tvivl om, at elektrificeringen kommer, og at den vil forandre motorsporten. Der er flere ting på listen over, hvad vi racerkørere elsker ved at køre ræs, og én af dem er helt klar lyden, fornemmelsen og lugten af en benzinmotor,” forklarer Jan Magnussen. “Men andre ting er spænding, intensitet, nærkampe og rå power, og dé ting bør ikke være umulige at skabe med elektriske kræfter.”.