En Tiguan til volt og oktan
Den nye eHybrid-version giver Tiguan en ekstra dimension og kombinerer plug-in-hybrid-teknologi og muligheden for kørsel på strøm med klassiske SUV-dyder. VieW trak stikket og kørte på tur i den mest avancerede Tiguan.
Tekst: Thomas Hjørtshøj. Foto: Lars Krogsgaard
(VieW Maj 2021 nr. 1 Årgang 47) - Tilmeld dig VieW
Det er fascinerende at opleve, hvordan banebrydende og avanceret teknologi den ene dag revolutionerer og sætter en ny standard for så at blive den nye normal. Tilbage i 2013 introducerede Volkswagen den første Golf GTE, der introducerede plug-in-hybrid-teknologi i denne bilklasse, og pludselig var den avancerede drivlinjeteknologi tilgængelig for en markant større kundegruppe end tidligere. Fascinationen af muligheden for at kombinere kørsel på strøm med overlegen motorkraft og kørekomfort var stor. Det var nærmest, hvad man kunne kalde for eksotisk, i 2013. Her små otte år senere er plug-in-hybrid-motorer den nye normal, og nu tilbyder Volkswagen ikke mindre end syv forskellige modeller med denne teknologi. Selv om det måske er blevet den nye normal, er jeg dog selv stadig væk fascineret over, hvordan det er lykkedes at fusionere elmotor, benzinmotor og 6-trins DSG-gearkasse på en så raffineret måde, at det føles som én enhed. Det starter allerede, da jeg en mandag triller ud af min garage i den nye Tiguan eHybrid og cruiser næsten lydløst gennem kvarteret. Næsten, for Tiguan eHybrid er udstyret med en elektronisk motorlyd, der giver en svag summen, så de bløde trafikanter ikke overraskes. Tiguan eHybrid starter med at køre på strøm, hvis batteriet er tilstrækkelig opladet og temperaturen er over – 10.
Kørsel på strøm lægger et ekstra lag på kørekomforten, ikke kun på grund af den støjsvage fremfærd, men i lige så høj grad på grund af den ekstremt smidige igangsætning og acceleration. Og selv om Tiguan eHybrid er en veldimensioneret SUV på næsten 1.900 kg, formår den lille 110 hk stærke elmotor at flytte bilen i et frisk tempo. Hvis jeg lige holder lidt igen med speederfoden og temperaturen er nogenlunde normal udenfor, kan Tiguan køre op til 50 km på strøm, hvilket lige akkurat dækker min daglige pendling. Skal jeg ud på længere ture, kobles benzinmotoren smidigt til, når strømmen er opbrugt, eller jeg kan vælge selv at skifte ”HYBRID”-køreprogram, hvor elmotoren assisterer benzinmotoren under acceleration og på den måde reducerer brændstofforbruget. Når jeg vælger ”HYBRID”-køreprogram, dukker der noget op på infotainmentsystemets touchdisplay, der mest af alt minder om et lyseblåt skiveskåret rugbrød. Hver af de ti skiver svarer til 10 % strøm på batteriet. Lyser fire af dem, har du 40 % strøm tilbage i batteriet. Her kan jeg også manuelt vælge, hvor meget strøm jeg ønsker at have tilbage i slutningen af min tur, hvis jeg vil køre på strøm inde i byen. Viser batteristatus på displayet 20 %, kan jeg manuelt indstille systemet til 60 % strøm, og så vil plug-in-hybrid-drivlinjen genoplade batteriet under kørslen ved rekuperation, indtil der er 60 % strøm på batteriet.
”Den mangefacetterede plug-in-hybrid-motor giver Tiguan endnu flere strenge at spille.”
”Den mangefacetterede plug-in-hybrid-motor giver Tiguan endnu flere strenge at spille.”
Tiguan eHybrid er udstyret med en Predictive-fartpilot, der hjælper dig med at køre så effektivt som muligt og på den måde forlænge rækkevidden og reducere forbruget. Ved hjælp af data fra gps og informationer fra navigationsanlægget tilpasser Tiguan eHybrid kørslen, så den regenererer mest muligt strøm. Den læser vejforløb og trafik og motorbremser, så snart det passer ind i kørslen, og på den måde sparer den strøm op. Den tænker for mig.
Nede til højre for gearstangen er der en knap, hvor der står GTE på. Den er til de situationer, hvor effektiv kørsel og rækkevidde træder i baggrunden og adgang til ultimativ motorkraft får førsteprioritet. Når elmotor og turbomotor slår sig sammen, har du 245 hk og ikke mindre end 400 Nm drejningsmoment til rådighed. Udnytter du det, accelererer Tiguan fra 0 til 100 km/t. på kun 7,5 sek., men mere relevant er oplevelsen af suveræn motorkraft, når jeg accelererer fra 100 til 130 km/t, hvor bilen flytter sig hurtigt, uden at motoren gør meget væsen af sig støjmæssigt.
Imponerende præstationer og kørekomfort smelter sammen og gør køreoplevelsen i Tiguan et niveau højere. Motorkraften er ikke kun en kilde til køreglæde, den er også meget handy, når der skal spændes noget efter en Tiguan eHybrid, og faktisk må den trække en anhænger på op til 1.800 kg. Elbilerne er ikke på det niveau endnu, så hvis du ønsker en SUV, der både kan køre på strøm og kan agere trækdyr for en tung anhænger, kan en Tiguan eHybrid være løsningen.
Førerpladsen er en elegant fusion af klassisk gennemtænkt Volkswagen-design og nye hightech-løsninger som Digital Cockpit og online infotainmentsystemer, der ved hjælp af forskellige valgbare displays kan give dig et indblik i, hvordan den avancerede plug-in-hybridmotor arbejder under kørslen, og hvor intelligent teknikken egentlig er. Det er fascinerende og måske lidt nørdet…
Tiguan er den mest solgte SUV i Europa og er den mest solgte Volkswagen-model på verdensplan, og introduktionen af plug-in-hybrid-teknologi har kun gjort den populære SUV endnu mere alsidig og komplet.