Morten Kehlet fra Hovedgård i Jylland var en af første danskere, der lagde en bestilling på en ID.4 tilbage i 2021. At skifte benzinbilen ud med en elbil var et stort spring, men rækkeviddeangst og ladefrustration har aldrig været en del af livet med ID.4. Tværtimod.

Vi møder Morten hjemme i Hovedgård, hvor deres blå ID.4 1ST Max står i dobbeltgaragen og lader. Morten og familien havde ikke de store betænkeligheder ved skiftet til elbil, da først den rette elbil dukkede op. 

Vi skiftede til elbil, fordi vi havde lyst til at tage skridtet fuldt ud og prøve at se, hvad en elbil kunne i stedet for at køre en mellemløsning med noget hybridmotor. Jeg følger meget med i udviklingen af elbiler, hvad der rører sig indenfor de forskellige bilmærker, hvordan batteriet er bygget op, og hvilken kemistruktur, der er benyttet. Det er lidt en nørdepassion. Det synes jeg er meget spændende. Vores valg faldt på en ID.4 Max. Vi var tidligt ude i 2020 i coronatiden, hvor vi var inde hos en forhandler med mundbind på for at skrive under på en slutseddel, selvom bilerne slet ikke var kommet til landet endnu. Vi fik den først i december 2021. 

Valget faldt på ID.4 – uden at have prøvet den…

Der var mange faktorer, der skulle gå op i en højere enhed. Volkswagen var et sikkert valg, følte vi, og ID.4 kom lige på det rigtige tidspunkt, fordi en ID.3 var lidt for lille til os. ID.4 var et niveau op med mere udstyr, plads og rækkevidde. Det var fantastisk at sætte sig i den første gang, og køreoplevelsen var bare noget helt andet. Der var to muligheder den gang, en ID.4 1ST eller en ID.4 1ST Max, og vi gik efter en 1ST Max, der bare har masser af lækkert udstyr, f.eks. LED Matrix-forlygter, som jeg sætter stor pris og er noget af det bedste, jeg har prøvet. Så er der køreoplevelsen, det lave støjniveau og måden den bevæger ned ad vejen på var bare noget helt andet. Vi bruger den til mange ting, ofte er vi afsted med hele familien, den har god plads, eller hvis jeg skal ud at brænde noget energi af, er det bare at montere cykelstativet på det elektriske svingbare træk. 

Rækkeviddeangst var aldrig en faktor

Vi
valgte en ID.4, før den var lanceret hos forhandlerne. Det var fantastisk at
sætte sig i den første gang. Køreoplevelsen var noget helt andet
Morten Kehlet
Hovedgård, Jylland

Vi havde ikke de store betænkeligheder ved at skifte til elbil i forhold til rækkevidde. Vi var godt bevidste om, at WLTP-rækkevidden og den reelle rækkevidde i hverdagen ville være vidt forskellig. Vi tænkte, at den reelle rækkevidde ville være lang nok for os i dagligdagen, og så ville den potentielle rækkevidde blive prøvet af på de lange ture. Vi kører lige over 30.000 km om året, hvor min kone kører de fleste kilometer, da hun pendler 55-60 km hver dag til arbejde. På knap fire år er det blevet til godt og vel 122.000 km. 

Skiftet til elbil har fungeret supernemt for os. Installation af Clever hjemmelader og et flatrate-abonnement fulgte jo med bilen, så vi starter bare hver morgen fuldt opladet, og vi kender den månedlige udgift. På farten er det også blevet nemmere, da der er kommet flere lynladere, og de er nemmere finde med bilens navigation. 

Den ultimative test af den nye elbil

Vi så en kendt youtuber, der prøvede at køre til Nordkap i elbil, men det lykkedes ikke for ham at nå derop. Min bror og jeg kiggede på hinanden og tænkte, at det kunne vi da godt. 5.500 km? Ikke noget problem. Vi skulle køre hele vejen til Nordkap. Ikke noget med at tage færger eller andet. Vi kørte afsted, men oppe i Finland ændrede vejret pludselig karakter, og temperaturen faldt og ved nede og snuse til -30 grader celcius. De mennesker, som vi mødte oppe i Finland, sagde, at vi måtte være vanvittige at køre i elbil i sådan et vejr.

Når vi var inde og lade på tankstationer, fik vi hjælp til at brække kablerne ud, da de jo var stive af frost. Og mens vi holdt og ladede vores ID.4, kunne vi se nogle snescootere, der holdt i tomgang, men de tankede, for hvis de slukkede motoren, ville den jo fryse til.

Vi måtte nogle gange bremse, da der jo vandrede rensdyr rundt op vejene, og når vi skulle sove, holdt vi ind på en parkeringsplads og pakkede soveposerne ud. Udenfor var der minus 25 grader, mens vi holdt den på + 20 grader inde i bilen. 

Når vi var inde og lade, måtte folk hjælpe os med at brække kablerne ud, da de var dybfrosne. Folk lod deres snescootere køre i tomgang, da de ellers ville fryse til
Morten Kehlet
Hovedgård, Jylland

Når vi skulle oplade, brugte vi på første del af ruten Clever og Ionity, men siden hen måtte vi prøve lidt forskellige udbydere. Vi måtte jo bruge dem, vi kunne finde i diverse apps og i Volkswagens eget navigationssystem.  Vi fik lov at låne en meget langsom lader hos McDonalds, der ikke havde været i brug i flere år, men vi var desperate, da batteriet var nede på 1 %. Så det var ret kritisk. Vi var også inde hos en Volkswagen-forhandler i Nordsverige, hvor vi fik lov at lade op. I mellemtiden fik vi lov til at bruge forretningens toilet, så vi kunne få børstet tænder og gjort os klar. Folk synes, at det både var skørt og sejt at køre helt derop i elbil.

Vi mødte dog også et par ældre damer, der lige havde købt en ID.3 og skulle oplade den for første gang. Vi hjalp dem, og de spurgte til, hvorfor vi havde danske nummerplader på, og vi fortalte dem, at vi jo var kørt op fra Danmark. Det syntes damerne var helt vildt, for de var jo bare kørt ud af byen i Nordsverige for at lynlade.

ID.4 på tur til varmere himmelstrøg

Rækkevidden er jo en anden med de kolde temperaturer, men vores tur til Nordkap kurerede os for rækkeviddeangst. Vi har selvfølgelig også været sydpå i Europa på almindelig sommerferie til blandt andet Østrig, Italien og Kroatien, hvor det er varmere, og rækkevidden er en helt anden. Vi holdt ikke igen med hastigheden. Den kvik til at accelerere i forhold til, at det bare er en familiebil, og vi prøvede flere gange at køre op mod 160 km/t. Det kan den sagtens cruise med, og alligevel synes jeg ikke, at den brugte meget strøm. Men det er altid gået godt på vores ferieture, og vi har været forskånet for alt, hvad man kan frygte i forhold til opladning og rækkevidde. Ni ud af ti gange har vi kunnet køre og sætte stikket i og starte opladningen med det samme.