Hverdagens Volkswagen

Still going strong

Hverdagens Volkswagen

Still going strong

Stationcaren er et gennemprøvet koncept, der har nydt høj popularitet gennem årtier. De seneste år har den dog fået hård konkurrence fra de mange SUV-modeller. Men Golf Variant gemmer på et par tricks i det elegante karrosseri og en attraktiv pris, der gør den til et oplagt valg for den pladskrævende familie.

(VieW Maj 2021 nr. 1 Årgang 47) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Rygterne om stationcarens død er stærkt overdrevne. Okay, ingen har erklæret stationcaren for død, men den har de seneste år stået i skyggen af den bølge af SUV og crossover-modeller, der er strømmet ud på vejene. Fascinationen af SUV’en er fuldt ud forståelig. Den lokker med et design, der leverer en cocktail af dynamik, robusthed og funktionalitet og ikke mindst den lidt højere siddehøjde. Den nye Golf Variant er et eksemplar af stationcar-klassen, der demonstrerer, at der er meget mere liv tilbage i det traditionelle format. Faktisk har den nye generation af Golf Variant nogle ekstra kvaliteter, der gør idéen om en stationcar endnu mere attraktiv. Men hvorfor skulle du overhovedet overveje en stationcar frem for en SUV? Når du vælger stationcar, står rummelighed og fleksibilitet naturligvis højt på prioriteringslisten, og her får du med den nye Golf Variant meget mere, uanset om det gælder centimeter eller liter. Den nye Golf Variant har næsten 7 cm mere afstand mellem akslerne end den 5-dørs hatchback-version, hvilket giver imponerende god benplads på bagsædet. Faktisk er pladsforholdene tæt på at matche den større Passat. Bagagerummet i en Golf Variant kan sluge hele 611 liter, hvilket er på niveau med en Tiguan SUV, og lægger du bagsædets ryglæn ned, udvides bagagerumskapaciteten til hele 1.642 liter. Så måler bagagerummet over 1,8 meter i længden og 1 meter i bredden, hvilket giver plads til at transportere alt fra saml-selv-skab til surfboard. Detaljer som den lave læssekant, mulighed for automatisk åbning af bagklap (Easy Open) og praktiske kroge til de fyldte bæreposer eller fastsurringsøjer og bagagenet gør bagagerummet særdeles brugervenligt i den travle hverdag.

Det vil sjældent være Golf Variant, der sætter begrænsningerne, når der skal transporteres noget ekstraordinært. Og her er det værd at bemærke, at den ekstra plads i Golf Variant ikke har en merpris, for den koster det samme som en 5-dørs version af Golf for en 1,0 TSI med 110 hk. Så Golf Variant er en af de Volkswagen-modeller, hvor du får mest bil for pengene bedømt på rummelighed, og den matcher en større SUV på det punkt. Stationcar-formatet har et par ekstra fordele ved en direkte sammenligning med en SUV. Stationcaren er lettere og har et lavere tyngdepunkt, hvilket udmønter sig i bedre køredynamiske egenskaber, når vejen svinger. Golf Variant føles adræt, præcis og direkte, og samtidig besidder den en glimrende kørekomfort, og som prikken over i’et kan den udstyres med adaptiv undervogn, der lægger et ekstra lag på både kørekomfort og dynamik. Stationcarens lettere og lavere karrosseri er også en gevinst, når det drejer sig om brændstoføkonomi. Aerodynamikken er markant bedre, og vindmodstanden er reduceret med 9 % i forhold til forgængeren, og sammen med en lavere vægt betyder det, at en Golf Variant er cirka 10 % mere brændstoføkonomisk end en tilsvarende motoriseret Tiguan. De nye 1,5 eTSI DSG mild-hybrid-drivlinjer med 130 eller 150 hk giver Golf Variant en flot brændstoføkonomi og strækker de dyre dråber til 17,2-17,9 km/l. Mild-hybrid-teknologien bidrager ikke kun til et lavt brændstofforbrug, den elektriske del af drivlinjen sikrer også en yderst harmonisk motorkraft og et perfekt sammenspil med den 7-trins DSG-gearkasse.

Det er ikke kun den elektrificerede del af drivlinjen, der bidrager til den glimrende brændstoføkonomi, mild-hybrid-motorerne er også udstyret med automatisk cylinderfrakobling. Når Golf cruiser af sted med jævn hastighed, vil motoren i visse situationer koble to af de fire cylindre fra, når du letter foden fra speederen ved hastigheder på op til 130 km/t., slukkes motoren automatisk. Når din fod igen rører ved speederen, springer motoren i gang igen på et splitsekund. Det hele sker på en så raffineret måde, at du ikke mærker det på kørslen. Foreløbig er Golf den eneste Volkswagen, der er udstyret med de avancerede 1,5 eTSI-mild-hybrid-motorer. Golf Variant er en stationcar, der elegant fusionerer klassiske egenskaber med masser af højteknologiske, innovative løsninger. Det mærker du især bag rattet af Golf, hvor du har en intuitivt indrettet og 100 % digital førerplads. Instrumenteringen kan via en ”View” knap på rattet skifte opsætning afhængigt af dine præferencer i forhold til de viste informationer, og ved siden af har du et online infotainmentanlæg med 10” touchskærm og overskuelige menuer, hvor du selv kan bestemme sammensætningen af informationsdisplays. I Golf Variant får du alle de velkendte kvaliteter ved en Golf kombineret med ekstraordinært god plads på bagsædet og et bagagerum i størrelse XL, men du skal ikke betale mere for det. Golf Variant viser, at stationcaren lever i bedste velgående og er mere attraktiv end nogensinde.