Fra diesel til strøm
Hos Peder og Malene i Brans udenfor Sønderborg holder der ikke kun en, men to elbiler fra Volkswagen. Med et ønske om at reducere driftsomkostningerne på bilbudgettet tog de springet fra at køre på diesel til nu at køre på strøm i en ID.3 og ID.4.
- Navn: Peder og Malene
- Bopæl: Sønderborg, Jylland
- Bil: ID.3 og ID.4
To biler og stort kørselsbehov
Vi brugte over 2.000 kr. om måneden til brændstofPederSønderborg, Jylland
”Vi begyndte at overveje at investere i en elbil, da Ukraine-krigen førte til forhøjede diesel og gaspriser, hvilket gjorde det dyrere at varme vores hus op og holde vores to dieselbiler kørende. I den forbindelse investerede vi i solceller, og tanken om, at solcellerne også kunne levere strøm til en elbil, lå lige for. Vi følte dog, at det måske var lidt for tidligt at investere i en elbil.”
Sidenhen ændrede markedet sig for elbiler, og der kom mange nye elbiler til attraktive priser. Peder og Malene havde begge et stort kørselsbehov, og på det tidspunkt kørte de cirka 25.000 km om året i hver sin dieselbil.
”Vi havde et stort kørselsbehov både i forbindelse med at pendle til og fra arbejde og til børnenes fritidsaktiviteter. Børnene skulle køres til fodbold fire til fem gange om ugen, og så kørte vi ofte i sommerhus. Vi brugte over 2.000 kr. om måneden til brændstof, og jeg kunne godt se, at vi med et skifte til elbiler kunne spare mange penge. Samtidig kunne jeg læse i FDM, at andelen af elbiler nu kun udgjorde cirka 2 % af nyvognssalget, så hvis jeg stadigvæk skulle have en fornuftig pris på min dieselbil, var det tid til at skifte”.
Det begyndte med en ID.3
I første omgang skulle de finde en elektrisk afløser til Malenes bil. Det skulle være en kompakt familiebil til en fornuftig pris, og de var ude at prøve mange forskellige elbiler. De prøvede mange forskellige elbiler, men da de tidligere har kørt i Volkswagen, samlede interessen sig om en ID.3.
”Malenes første reaktion på, at jeg foreslog at skifte til elbil var, at hun under ingen omstændigheder skulle køre i en bil, hvor hun skulle et stik i, hver gang hun skulle køre nogle steder. Men efter at hun prøvede en ID.3, var hun begejstret. Køreoplevelsen var en kæmpe fornøjelse. Væk var diesellyden, og hun skulle ikke skifte gear hele tiden. Et andet stort plus ved ID.3 var bilens imponerende rummelighed, for den er jo ikke større end en Golf uden på, men indeni føles den mere rummelig. Vi var ovenud positive, hvilket betød, at vi kort efter begyndte at lede efter en elektrisk afløser til vores anden og større dieselbil. Vores positive oplevelser med ID.3 betød, at det var oplagt at se på en elbil fra Volkswagen, der var et nummer større, og her var en ID.4 et naturligt valg. Ligesom ID.3, føles ID.4 også imponerende rummelig-også selvom den ikke har syv siddepladser som vores gamle diesel MPV. Vores tre børn har fin plads på bagsædet”
Ekstra tryghed og mange penge at spare
Peder og Malene er ikke kun begejstret for køreoplevelsen og de praktiske egenskaber i ID.3 og ID.4. Skiftet til elbil har reduceret omkostningerne på bilbudgettet markant. Det gælder især omkostningerne til brændstof, hvor solcellerne på taget af garagen i løbet af et år har leveret cirka 5.000 kW til elbilerne batterier. De sparer også penge på serviceeftersyn, da deres ID.3 og ID.4 kun skal serviceres hvert andet år mod hvert år med dieselbilerne, og det enkelte serviceeftersyn er også markant billigere.
”Det er et stort plus, at omkostningerne til at holde to biler kørende er faldet markant, når vi har så stort et kørselsbehov. Det er også et stort plus for os, at Volkswagen har så stort et forhandlernetværk, at vi indenfor en radius af kun 20 kilometer har to forhandlere. Det giver en vis tryghed, at vi hurtigt kan få svar på eventuelle spørgsmål om bilerne, og at det er nemt at få serviceret dem. Vi er nu så trygge ved skiftet til elbil og den elektriske infrastruktur, at vi næste år kører til Disneyland ved Paris.”