Elektrisk omstilling uden betænkning
Den sorte ID.7 stikker snuden ud af skyggen fra en sort stilren garage i Utterslev ved København. Her har den haft base siden sommeren 2024, hvor Lars besluttede, at det var tid til at skifte deres Passat ud og køre 100 % på strøm.
- Navn: Lars Krarup Jensen
- Bil: ID.7 Style
- Bopæl: København
ID.7 var det næste naturlige skridt
ID.7 føltes som om, at det bare var det næste naturlige skridt for os.Lars Krarup JensenKøbenhavn, Sjælland
”Det var egentlig ikke fordi, at vi gik og tænkte, at nu var det på tide at skifte til elbil. Vores Passat var 7-8 år gammel og havde kørt godt 130.000 km, og den har gjort det godt uden de store reparationer. Men den var trods alt nået til et punkt, hvor regningerne til reparationer ikke ville blive mindre i fremtiden, og samtidig så det ud til, at priserne på brugte biler benzinbiler var under pres. Det var mest de to faktorer, der afgjorde, at det var tid til noget nyt. Så en ID.7 føltes som om, at det bare var det næste naturlige skridt for os. Vi ønskede ikke at gå hybrid-vejen. Hvis det skulle være, skulle det være 100 % elektrisk.”
Lars fik bestilt en ID.7 Style, og den var sat til levering i august 2024, da udvalget ikke var stort på det tidspunkt. Men han spottede en anden ID.7 Style hos en Volkswagen-forhandler, og så stod der en ny ID.7 i garagen kun fjorten dage før sommerferien. Så nu skulle ferieturen sydpå foregå på strøm, men det var Lars ikke skræmt over.
Ferieplanlægning uden opladnings- og rækkeviddeangst…næsten
”Jeg begyndte at følge forskellige Facebook-grupper for ID.-modeller og elbiler, og her kunne jeg se på andre danskeres erfaringer med at køre på sommerferie i elbil. Det lød på ingen måde skræmmende, og jeg begyndte at tjekke diverse apps med ruteplanlægning i forhold til opladning. Og i det store og hele gik det fint. Kun et par enkelte gange var der lidt stress på, da navigationen ledte os til en lynlader, der var placeret bag en lukket port. Men vi havde købt abonnement til et par andre strømudbydere, og du får kun stress, hvis du absolut skal køre efter en bestemt strømudbyder for at få den billigste strøm.”
Elektrisk køreglæde
Lars har nu haft elbil i snart et års tid, men det er for længst blevet hverdag, og han ser ikke de store udfordringer ved at køre på strøm, hverken i hverdagen eller på ferieturen.
”Bare på den korte tid, hvor vi har haft en ID.7, kan vi mærke, at det er blevet meget nemmere at køre at køre i elbil. Ladeinfrastrukturen er markant bedre, og vi tænker ikke længere over destinationen i forhold til opladning, som vi ellers gjorde i starten. En ting vi hurtigt vænnede os til, var den suveræne køreoplevelse i ID.7. Vi har altid været glad for at køre i vores Passat, men ID.7 kører markant bedre. Jeg har altid sværget til benzinmotoren, der har mindre støj og vibrationer, men med elmotoren har du kørekomfort på et andet niveau. Det er nemt at komme til at køre for hurtigt, så derfor bruger jeg fartpiloten, og jeg bruger den markant mere, end jeg gjorde i min Passat. I ID.7 er det bare at aktivere fartpiloten og læne dig godt tilbage i førersædet og nyd turen.”