Hverdagens Volkswagen

Digital og dynamisk

Hverdagens Volkswagen

Digital og dynamisk

8. generation af den ikoniske Golf GTI er blevet digitaliseret og endnu mere avanceret, men den har bevaret de gode klassiske GTI-dyder og leverer en inspirerende og underholdende køreoplevelse.

(VieW September 2020 nr. 2 Årgang 46) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Det er de færreste sportsstjerner, der stadigvæk kan være med i gamet i en alder af 42 år. Så er vi i det, man normalt kalder for karrierens efterår, og det er på tide at lægge boksehandskerne på hylden, fodboldstøvlerne ind i skabet eller tennisketcheren i tasken for sidste gang, alt efter hvilken sport man dyrker. I disciplinen kompakte sportslige familiebiler har Golf GTI været med i over fire årtier og har gang på gang formået at sætte standarden og nyder derfor en ikonisk status. Nye konkurrenter er kommet til, men Golf GTI har altid formået at hæve barren og være målestok for denne klasse af biler. Det gælder også for Golf GTI i den nyeste aftapning, der beviser, at den stadigvæk er i topform og langt fra at være fyrre, fed og færdig. Nu står 8. generation af Golf GTI klar i startblokken. Den har været i træningslejr og lært nogle nye trick, der gør den skarpere og hurtigere end nogensinde. Den er blevet digitaliseret og endnu mere intelligent, så du mere effektivt og mere af tiden kan udnytte motorkraft af den kaliber, som Golf GTI gemmer på ude under motorhjelmen. 8. generation af Golf er ikke at forveksle med nogen anden bil, for selvom designerne har givet bilen et skarpere og moderne udseende, bærer den alle de stilelementer, der gennem årtier har gjort den til et designikon.

Det samme gælder naturligvis for GTI-versionen, der ligesom alle de foregående versioner bærer den klassiske røde linje i fronten, der giver omgivelserne et diskret hint om, at her kommer en Golf, der er lidt ud over det sædvanlige. På den nye Golf 8 GTI har designerne givet den røde linje en ny effekt, idet den er oplyst med en stribe af LED-lys, der flugter med LED-kørelyset i LED-Matrix-forlygterne. Det giver Golf GTI en helt unik udstråling, når mørket falder på. Det samme gælder tågeforlygterne, der består af fem lysenheder i X-formation i hver side af luftindtaget i frontkofangeren. Har man ikke afkodet, at den røde linje betyder Golf GTI, skal de røde GTI-emblemer på forskærmene og et placeret midt på bagklappen være behjælpelig med at identificere denne specielle Golf. 17” Richmond-alufælge, en større tagspoiler bagtil og et veldimensioneret forkromet udstødningsrør i hver side er yderligere med til visuelt at give Golf sportsappeal på den velkendte elegante og underspillede facon, der altid har været en del af modellens kendetegn. Den Golf GTi, som vi har fået nøglerne til, er lakeret i Kings Red metallak, der er en ny farve inspireret af den klassiske Mars-røde farve på den første Golf GTI i 1976. Lakeringen har en dybde, der fremhæver linjerne i karrosseriet og giver Golf GTI en eksklusiv udstråling, og med de 19” store alufælge (ekstraudstyr) står den visuelt godt på vejen. 

Klassisk sportsappeal digitaliseret

Den nye Golf GTI er standardudstyret med IQ.Light-LED-Matrix-forlygter og den velkendte røde GTI-linje er oplyst med en stribe LED-lys. De fem LED-lysenheder i hver side af kofangeren er tågeforlygter og giver Golf GTI er unikt designudtryk.

I interiøret vil GTI-entusiaster straks føle sig hjemme. Foran mig har jeg et klassisk tykt læderbeklædt multifunktionssportsrat med røde syninger og GTI-emblem i bunden mellem to sølvlakerede eger. Det er dog ikke helt, som det plejer at være, for de velkendte funktionsknapper på rattet er erstattet af touch-aktiverede med haptic-feedback. Så snart jeg åbner døren i Golf GTI, pulserer start/stop-knappen rødt, indtil jeg har trykket på knappen, og den 2-liters TSI-motor springer i gang. Ligesom i de øvrige Golf-modeller er hele førerpladsen digitaliseret og udstyret med Innovision Cockpit, der består af et 10” Discover Pro-infotainmentsystem (ekstraudstyr) og et Digital Cockpit. Instrumenteringen i Golf GTI lyser op med en stor omdrejningstæller placeret midt i displayet, og inde i den har du visning af gearvalg, mens speedometret spiller en sekundær rolle og er flyttet ud til højre. Så er den rette prioritering af informationer i forhold til en sportslig køreoplevelse på plads. Motoren spiller naturligvis en hovedrolle i oplevelsen af enhver Golf GTI, og her får du – ligesom i forgængeren – en 2,0 TSI-motor med 245 hk og 370 Nm. Nu undrer du måske dig over, at den nye Golf GTI ikke leverer flere hestekræfter end forgængeren, da vi er blevet forvænt med kapløb om at have mest power under hjelmen. 

”Det digitale cockpit lyser op med rød baggrundsbelysning og en stor omdrejningstæller i midten. Så er der dømt sport.” 
Volkswagen

Volkswagens team af ingeniører følte, at den prisbelønnede 2,0 TSI-motor var stærk nok, og i stedet har fokus i udviklingen af Golf 8 GTI derfor været på at gøre motoren endnu mere villig og sportslig. Motoren er optimeret med blandt andet nye indsprøjtningsdysere, et højere indsprøjtningstryk (200 til 350 bar) og reduceret mekanisk friktion, hvilket giver en mere omdrejningsvillig motor og samtidig et lavere brændstofforbrug. Ligesom i forgængeren kan du igen vælge mellem en 6-trins manuel gearkasse og en 7-trins DSG-gearkasse, hvor der i sidstnævnte også er indbygget et Launch-Control-program, så du får den optimale start og kun bruger de 6,3 sekunder om at nå 100 km/t, som Golf GTI kan klare denne sprint på. 

Tilpas køreoplevelsen til dine ønsker

Den foregående version af Golf GTI var anerkendt for sin gode balance mellem fornuftig komfort og inspirerende køredynamik, så der var ingen grund til at starte forfra med Golf 8 GTI. I stedet er de mange komponenter i undervognen optimeret med henblik på at gøre den nye Golf GTI endnu mere agil og sportslig uden at gå på kompromis med den affjedringskomfort, der gør den hverdagsduelig. Det standardmonterede elektromekaniske spærredifferentiale er nu standardudstyr og optimerer vejgreb gennem sving og reducerer understyring. Forhjulsophænget er fintunet, og baghjulsophænget er 15 % strammere end på den foregående Golf GTI, og sammen med det progressive styretøj er ingredienserne på plads til at skabe en præcis, agil og underholdende køreoplevelse. En del af bilens digitale opgradering er den nye Vehicle Dynamics Manager, der centralt koordinerer alle de elektromekaniske dele i undervogn, styretøj og DSG-gearkasse. Vælger jeg i køreprofilvalgsfunktionen INDIVIDUAL-programmet, kan jeg få en skala frem på infotainmentsystemets skærm, hvor jeg kan tilpasse køreoplevelsen, alt efter om jeg er til det komfortable eller det sportslige i den givne situation. Og du vil opleve en mærkbar forskel i køreoplevelsen, specielt hvis Golf GTI er udstyret med DCC-adaptiv undervogn, der 200 gange i sekundet optimerer affjedringen på hver af de fire hjul i forhold til vejunderlag og hastighed.

De dybe sportssæder meed integrerede nakkestøtter er beklædt med stof i en nyfortolkning af det legendariske ternede mønster, vi så på den første Golf GTI i 1976. 
Det læderbeklædte multifunktionssportsrat har fået touch-aktiverede funktioner.

Golf GTI hæver barren køredynamisk

Inden vi ruller ud i Wolfsburgs gader, går jeg ind i Vehicle Dynamics Manager og sætter det hele til COMFORT, da jeg ruller igennem bytrafikken og ønsker at blive forstyrret mindst muligt af revnerne i asfalten. Det er effektivt. Selvom testbilen ruller på 19” hjul med 235/35 R 19 dæk, bevarer Golf GTI en udmærket komfort, styretøjet er letgående og direkte, DSG-gearkassen skifter blidt op, og der hersker en god ro i kabinen. Akkurat som jeg oplever det i de andre modeller af Golf. Men da jeg senere på turen er et sted, hvor omgivelserne tillader det, løsner jeg lidt op for bilens elektroniske bånd og lader den demonstrere sine dynamiske kvaliteter. Resultatet er en intens og inspirerende køreoplevelse. Vælger jeg SPORT-program i Vehicle Dynamics Manager, låser spærredifferentialet mere og giver mere greb, de adaptive støddæmpere bliver fastere i affjedringen, styretøjet føles strammere og mere præcist, det elektroniske stabiliseringssystem ESC tillader mere, og DSG-gearkassen reagerer hurtigere med nedgearinger.

Det er specielt i svingene, at jeg mærker summen af alle disse funktioner. Golfens ventilerede skivebremser (340 mm foran/310 mm bagtil) hiver hurtigt og effektivt farten ned, og bilen skifter retning hurtigt og præcist som en sporehund, der pludselig har fået færten af sit livs fangst. Forhjulene bider sig effektivt fast i asfalten, og selv hvis du træder speederen ned og slipper de 245 hk og 370 Nm drejningsmoment løs, bevarer forhjulene grebet og skyder bilen ud af svinget. Effektiviteten af den optimerede undervogn bekræftes af tørre tal. I hænderne på Volkswagens testkører er den nye Golf GTI 4 sekunder hurtigere rundt på en 3,3 km’s testbane end den foregående Golf 7 GTI, der også havde 245 hk. Endnu en gang er det lykkedes troldmændene i Wolfsburg at udvide Golf GTI’s dynamiske repertoire og stadigvæk bevare de allround-egenskaber, der betyder, at entusiaster ikke behøver at gå på kompromis.

Golf GTI i den nye King Red-lakering, der giver bilen en eksklusiv udstråling. GTI-logoet på bagklappen er flyttet ind under logoet og har på den måde fået en mere iøjnefaldende placering.