Hverdagens Volkswagen

Teknologisk TOPTRIMMET

Hverdagens Volkswagen

Teknologisk TOPTRIMMET

Passat ligner sig selv, men bag det opdaterede, stilrene design gemmer der sig et væld af hightechnyheder såsom Travel Assist, online infotainmentsystemer, IQ.LIGHT LED-matrix-forlygter og meget, meget mere. Læs med og bliv klog på, hvorfor Passat er mere avanceret end nogensinde.

(VieW September 2019 nr. 2) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Mere selvkørende.
Den nye Passat er – afhængigt af udstyrsvariant – udstyret med det nye Travel Assist, der kombinerer flere assistentsystemer og gør bilen delvist selvkørende ved hastigheder på op til 210 km/t. Den Adaptive fartpilot styrer kørslen i forhold til trafikken foran bilen, mens Lane Assist holder bilen i banen. Travel Assist aktiveres ganske enkelt ved et tryk på en knap på Multifunktionsrattet. Så er bilen delvist selvkørende, men systemet overvåger føreren af bilen og registrerer, hvis vedkommende ikke har hænderne på rattet. Går der mere end 10 sekunder uden hænder på rattet, advares føreren via instrumentbordets display og bedes placere hænderne på rattet igen. Det er blevet lettere i den nye Passat, da rattet er udstyret med capacitive sensorer, så du blot skal røre rattet, for at Travel Assist anerkender, at du har kontrol med bilen. Tidligere skulle du bevæge rattet en smule. Hvis ikke føreren reagerer på advarslerne, aktiveres Emergency Assist, og Passat bringes automatisk til et stop med nødblink tændt.

DEN FORUDSEENDE FARTPILOT. Endnu et element, der gør Passat mere selvkørende, er den Predictive fartpilot, der er forudseende og automatisk tilpasser farten i forhold til de aktuelle forhold. I kombination med data fra den valgte rute i navigationsanlægget og skiltegenkendelsessystemet kan Passat automatisk reducere farten, når den nærmer sig sving, rundkørsler, vejkryds, byer eller ændrede hastigheder ved vejarbejde. Når Passat forlader en vejsektion, og hastighedsbegrænsningen afløses af en højere, accelererer bilen automatisk igen til den tilladte hastighed. Predictive fartpilot er standard på Business og Elegance.

Vælg din instrumentering.
Du kan bestille Passat med Digital Cockpit (ekstraudstyr), der afløser det velkendte Active Info Display i den foregående Passat. Det nye Digital Cockpit har 11,7” skærm, bedre grafik, højere opløsning, flere farver, og antallet af funktioner er løftet til et helt nyt niveau. Med en VieW-knap på Multifunktionsrattet kan du skifte mellem tre grundlayouts, så du kan vælge mellem klassisk instrumentering med traditionelle visere, et komplet digitalt eller et, hvor navigationsanlæggets kort vises i hele instrumenthusets bredde med de vigtigste informationer vist i bunden.

Digital Cockpit kommer i kombination med Navigation Discover Pro infotainmentsystem.

GTE - længere rækkevidde på strøm.

Den mest avancerede Passat kører med en såkaldt plug-in-hybrid-drivlinje (PHEV), der kombinerer en 1,4 TSI turbobenzinmotor med en elmotor, så du har benzinbilens rækkevidde og mulighed for nul-emissions-kørsel som en elbil. I den nye Passat har drivlinjen fået et mere effektivt batteri, der er vokset 31 % i kapacitet, så bilen nu er i stand til at køre 56 km* på strøm (Variant: 55 km*) målt efter WLTP-normen. Det 13 kWh store batteri kan oplades på 5 timer og 30 minutter via et almindeligt stik og 4 timer og 30 minutter ved 3,7 kWh ladekapacitet fra en wallbox. Passat GTE er designet til at køre kortere ture udelukkende på strøm inde i byerne, og derfor starter den altid i E-mode-programmet og kører som et nul-emissions-køretøj. Takket være den længere rækkevidde kan strømmen dække det meste af kørselsbehovet i den slags situationer. Ved hastigheder på over 130 km/t., eller når det dynamiske GTE-program er slået til, fungerer den kraftige elmotor som en booster til 1,4 TSI-turbobenzinmotoren og giver en samlet ydelse på 218 hk. Det er blevet nemmere for føreren af bilen at administrere strømforbruget i Passat GTE, så man kan køre på strøm i slutningen af en længere køretur. Det sker med et nyt Hybrid-kørselsprogram, hvor du via infotainmentanlæggets touchskærm kan vælge, hvor mange procent strøm batteriet skal have, når du ønsker, at bilen skal køre på strøm i slutningen af turen. Har batteriet 40 % strøm tilbage, kan du bede systemet bevare denne status til slutningen af turen. Du kan også øge det til eksempelvis 60 % strøm, og så vil hybrid-drivlinjen bruge TSI-motoren og bremserne til at regenerere strøm, indtil batteriet har nået 60 % kapacitet. Endnu en smart detalje ved den nye Passat GTE er, at har du valgt en rute i navigationsanlægget, vil hybrid-drivlinjen optimere kørslen baseret på data om ruten, så du har den ønskede mængde strøm tilbage i slutningen af turen. 

Undervogn, der gør underværker.
Passat kan fås med den adaptive undervogn, der er blevet videreudviklet, så komfort og dynamik når et nyt niveau. Hvor du før kunne vælge mellem tre indstillinger henholdsvis Comfort, Normal eller Sport, er det i den nye version af den adaptive undervogn muligt at justere affjedringskarakteristikken trinløst over et bredere spektrum. Du vælger selv graden af komfort eller sport ved at køre fingeren henover en skala på touchskærmen, og affjedringen kan være mere komfortabel eller sportslig, end det var muligt tidligere. 

ET LYSENDE EKSEMPEL.
Touareg var den første Volkswagen med de innovative og intelligente IQ.LIGHT LED-matrix-forlygter. Nu kan Passat bestilles med disse avancerede forlygter (ekstraudstyr), der via 44 LED-pærer fordelt på to lyssystemer interaktivt tilpasser lyset foran bilen, så kørsel om natten bliver mere komfortabelt og sikkert. Ud fra navigationsanlæggets digitale kort, GPS-signal og ratudslag aktiveres de mange LED-pærer på et splitsekund og optimerer kontinuerligt lyset foran bilen. Du skal blot aktivere fjernlyset ved et tryk på en knap, og Passat tilpasser herefter løbende lyset til den aktuelle kørselssituation. 

Altid online i Passat.
Passat Business, Elegance og GTE kommer standardudstyret med Discover Media navigation- og infotainmentsystem med 8” touchskærm, der er blevet forbedret på en række områder. En OCU-enhed (online connectivity unit) og et eSIM-kort sikrer, at Passat kan være permanent online, hvis det ønskes. Det betyder, at du via infotainmentsystemet har adgang til en række online services såsom streaming af forskellige musiktjenester, uden at det er nødvendigt at parre systemet med din smartphone. Det er også muligt at benytte internetradio, så du kan lytte til din favoritstation over hele Europa. Passagerernes smartphone eller tablet kan kobles til internettet via wi-fi-hotspot i bilen. Opbygningen af infotainmentsystemernes brugerflade er fornyet, så hovedmenuerne nu kan konfigureres og ordnes, så det er nemmere at komme til de ønskede funktioner. Det samme gælder navigationsmenuen, der nu har fire symboler i venstre side, så du hurtigere kan lægge en ny eller en tidligere destination ind i systemet. En ny funktion er Travel Overview, der via online trafikinformation kan informere dig om trafikken og points of interest (POI) på ruten. Hvis føreren trykker på et POI – eksempelvis en restaurant – vises relevante detaljer såsom restaurantens telefonnummer, så du kan ringe og reservere bord.

R for rasende lækker

Til dem, der ønsker at skrue op for Passats dynamiske side, kan den naturligvis bestilles med R-Line styling. Eksteriørpakken omfatter en mere dynamisk frontkofanger, sideskørter og R-Line logoer i frontgrillen og på forskærmene. Skal interiøret matche det sportslige ydre, kan Passat bestilles med en R-Line kombipakke, der bl.a. byder på dekorindlæg i aluminium, pedaler i rustfri stål, et R-Line sportsrat og sportssæder med R-Line indtræk og logo.

Skal køreoplevelsen leve op til det mere sportslige R-Line-look, kan Passat bestilles med en DK Sportpakke, der byder på større letmetalfælge (Business: 18”/Elegance: 19”), sportsundervogn, Progressivt styretøj, XDS-differentiale og tonede ruder bag. 

MERE UDEN MERPRIS.
Parallelt med standardversionerne tilbydes Business og Elegance også i en PLUS-kampagneversion, der har 7-trins DSG-gear og yderligere standarudstyr som:
• Bakkamera
• Sidespejle med el-klapfunktion
• Light Assist
• Opvarmet forrude
• Mobiltelefonforberedelse Comfort med induktiv mobilopladning