Erhvervsbiler

Den tavse kurér.

Erhvervsbiler

Den tavse kurér.

Lydløs og uden udstødning. Den nye elektriske Volkswagen e-Crafter er ideel som varebil i byen. Det er præcis, hvad Team Vendelbo anvender den til, når den nordjyske transportvirksomhed leverer og henter pakker i centrum af Aalborg.

Tekst: Søren Frederiksen Context Media, Foto: Anders Rohlin Olsen

(VieW April 2019 nr. 1) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Midtbyen i Aalborg summer af aktivitet. Busser, biler, cyklister og fodgængere fletter ud og ind imellem hinanden i gader og stræder. Der bliver bremset, stoppet og accelereret om og om igen. Brændstofmotorer vrummer, cykelbremser hviner og hæle klikklakker. Men der er én, som kun summer, selvom den er en stor varebil fyldt med pakker til kontorer og butikker. Det er den nye Volkswagen e-Crafter, som transportvirksomheden Team Vendelbo bringer og henter pakker med i centrum af Aalborg. “Jeg kan mærke, at jeg er mere vellidt, når jeg ikke kommer buldrende i en stor dieselvarevogn gennem de små gader. Mange vender sig om, kigger en ekstra gang og tænker ‘Hvad var dét, som kom dér?’, for der er jo ingen støj,” siger chauffør Dennis Lerche og tilføjer med jysk lune i stemmen: “Den støjer kun, hvis jeg skruer op for radioen.”

René Bach Pedersen (th.) er indehaver af Team Vendelbo og har fået rådgivning om e-Crafter af Morten Konge fra Volkswagen ErhvervsCenter i Risskov.

Komfortabel som en personbil

Team Vendelbo er en af de første virksomheder i Danmark, som har anskaffet Volkswagens 100 procent elektriske varebil. Ligesom Volkswagens elbiler har e-Crafter et stort litium-ion-batteri, som kan oplades, så varebilen har rigeligt med rækkevidde til kurerkørsel i byen. “Når jeg møder om morgenen, er den fuldt opladet, og så er der cirka 120 km rækkevidde. Jeg kører cirka 50 km om dagen, så jeg har til to dage med en opladning,” siger Dennis Lerche. Han har leveret og hentet pakker i centrum af Aalborg for Team Vendelbo i mange år, så han har oplevet udviklingen inden for varebiler. e-Crafter er det nye højdepunkt. “Komforten er optimal. Det er ligesom at køre i en personbil. Der er alt, hvad der skal være, og det er jo rart, når jeg kører op til 8 timer om dagen,” siger Dennis Lerche om e-Crafter, der har bl.a. frontassistent med citynødbremsefunktion, vognbaneassistent og bakkamera.

“Aalborg Kommune har fokus på at reducere støj, partikler og CO2, så det er naturligt for os at få en e-Crafter”

Billig i drift
Som indehaver af Team Vendelbo lægger René Bach Pedersen vægt på, at chaufførerne har et godt arbejdsmiljø. Men det var miljøet i almindelighed, som fik ham til at anskaffe en Volkswagen e-Crafter. “Aalborg Kommune har fokus på at reducere støj, partikler og CO2, så det er naturligt for os at få en e-Crafter, når nu vi alligevel er i gang med at udskifte alle vores varebiler til Crafter. Vi ønsker at være på forkant med udviklingen og gøre os nogle erfaringer med elvarebiler,” siger René Bach Pedersen. Nogle af de erfaringer, som René Bach Pedersen allerede har gjort, handler om økonomi. “Den er dyrere at anskaffe end en almindelig Crafter – til gengæld er den meget billigere i drift. Den koster 260 kr. om året i vægtafgift, vi har et abonnement med fri strøm til 460 kr. plus moms om måneden, og et service- og reparationsabonnement koster kun en tiendedel,” siger René Bach Pedersen. “Hvordan totaløkonomien bliver, ved jeg først den dag, hvor jeg sælger vores e-Crafter. Men jeg er rimelig tryg ved, at vi får en god pris, for der er hele 8 års garanti på batteriet,” understreger René Bach Pedersen.