Elektrisk Mobilitet

Spændingen stiger

Elektrisk Mobilitet

Spændingen stiger

Ladet med nytænkning og masser af strøm lander Volkswagens nye epokegørende ID.3 til sommer. Det er bilen, der bliver spydspids i Volkswagens modeloffensiv inden for e-mobilitet, og det er bilen, der bliver starten på en ny æra. VieW fortæller dig alt, hvad du skal vide om ID.3.

(VieW Marts 2020 nr. 1 Årgang 46) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

ID.3 har smidt camouflagen og er kørt ud i rampelyset med kurs mod introduktion på de europæiske markeder i løbet af den kommende sommer. Uden camouflage til at forstyrre kan vi nu lade øjnene følge formerne og fæstne sig ved detaljerne på ID.3 – en elbil, der kommer til at definere Volkswagens fremtid inden for e-mobilitet. Alt er nyt. Folkene bag ID.3 startede med et blankt stykke papir og kunne lade kreativiteten råde, naturligvis med behørig respekt for Volkswagen-mærkets lange historie. Fortid og fremtid løber sammen og skaber en ID.3, der på den ene side udstråler klassisk Volkswagen-DNA og på den anden side signalerer begyndelsen på noget helt nyt.

ID.3 deler ikke konstruktion eller komponenter med nogen anden eksisterende Volkswagen-model, i stedet er den bygget på den nye MEB-platform udviklet specifikt til elbiler. Det har givet designerne endnu friere hænder, og resultatet er en ID.3, der har usædvanlig dynamiske proportioner for en kompakt hatchback model. Forenden er kort, frontruden skråner meget, og kabinesektionen sidder længere tilbage i karrosseriet, og sammen med de skarpe linjer, lange akselafstand og store hjul (18-20”) signalerer ID.3 dynamik og køreglæde. Ikke på den aggressive måde. Frontkofangerens sorte panel med luftindtaget og de karakteristiske LED Matrix-forlygter (fås i en Designpakke) giver ID.3 et venligt, smilende ansigt. Akkurat som sin fjerne slægtning Boblen. Er ID.3 udstyret med nøglefri betjening, genkender bilen dig, så snart du nærmer dig den, og så vil forlygterne lyse op et kort øjeblik, som om de blinker til dig. 

ID.3 byder på en helt ny oplevelse af rummelighed på alle pladser. Gearvælgeren er integreret i højre side af det digitale instrumenthus, hvilket har frigjort plads i midterkonsollen.
”Det moderne interiør i ID.3 er en revolutionær ny udvikling – ekstremt underspillet og enkelt. Vi designere havde stor frihed til at være kreative. En bils interiør kan være alt fra en lounge, en dagligstue eller biograf, hvilket førte til Open space-konceptet i ID.3”
Alex Gebel
Interiør designer på ID.3

Hækmotor som Boblen

Et andet punkt, hvor ID.3 slægter sin ikoniske forgænger på, er placeringen af motoren, og hvilke hjul den trækker på. ID.3 har nemlig ligesom Boblen hækmotor og baghjulstræk. Den kompakte elmotors placering bagi i bilen og et stort tungt batteri pakket af vejen under gulvet mellem akslerne har givet en ny dimension i indretningen af ID.3. Med en totallængde på 4.261 mm matcher ID.3 størrelsesmæssigt en Golf, men sæt dig ind, og du vil opleve et interiør, hvor passagererne har benplads som i en bil fra en af de større klasser. Det er ikke kun i længden af interiøret, at ID.3 overrasker. Placeringen af batteriet under gulvet har også betydet, at gulvet i kabinen er højere, og dermed sidder du højere end i en Golf til gavn for overblik og udsyn. ID.3 kan som ekstraudstyr bestilles med panoramaglastag (fås i en Design Plus pakke), der næsten strækker sig i hele tagets længde og bidrager til en helt fantastisk rumoplevelse på grund af det ekstra lys, der lukkes ind i kabinen. 

Bag rattet får du også en helt anden oplevelse af rummelighed, da underkanten af frontruden er langt fremme, og du har et lavt, minimalistisk og stilrent indrettet instrumentbord uden traditionelle knapper foran dig. Faktisk er de eneste regulære knapper dem til sideruderne, sidespejlene og nødblinket. Lige foran rattet har du et fritstående kompakt og digitalt instrumenthus med tydelig grafik, og du kan via multifunktionsrattet, der nu er udstyret med touch-knapper, intuitivt navigere rundt mellem de forskellige menuer eller konfigurere displayet. Instrumenteringen kan suppleres med AR-head-up-display (fås i en Multimedia pakke Plus), der projicerer nyttige informationer som hastighed, skilte med hastighedsbegrænsning og kørselsanvisninger fra navigationsanlægget op i synsfeltet på frontruden. Det specielle ved AugmentedReality-head-up-displayet er, at eksempelvis navigationsanlæggets kørselsanvisninger i form af pile projiceres op på frontruden, så det ser ud, som om at pilene ligger på vejbanen 3-4 meter ude foran bilen. Det giver en mere sikker kørsel, da du ikke skal fjerne blikket fra vejen foran bilen. ID.3 er standardudstyret med et online Ready2Discover infotainmentanlæg med 10” touchskærm, der står som en separat fritstående enhed. Du har mange muligheder for at tilpasse skærmlayout og antal viste menuer, så du får lige nøjagtig de informationer, du har behov for. Samtidig behøver dine hænder ikke at slippe rattet for at betjene mange af de primære funktion, da disse også kan aktiveres via stemmestyring, hvilket igen gør kørslen mere afslappet og sikker. Du skal blot sige ”Hej ID.”, og ID.3 vil være klar til at tage imod dine kommandoer. Nemmere bliver det ikke. 

Øverst på instrumentbordet under frontrudens underkant løber en stribe LED-lys (ID. Light), der bl.a. understøtter navigationsanlægget (ekstraudstyr) ved at lyse ude i venstre eller i højre side og dermed advisere, hvilken retning du skal dreje næste gang. Det kan også lyse rødt i hele instrumentbordets bredde for at varsko dig om risikoen for en kollision forude. ID.3 kommunikerer med dig, og du kan nemt kommunikere med den eller omverdenen og betjene de mange funktioner på en intuitiv måde, der ikke stjæler din opmærksomhed under kørslen.

En ny køreoplevelse

ID.3 er temmelig avanceret og alligevel let at betjene. Det samme kan siges om køreoplevelsen, der adskiller sig fra alt, du før har oplevet i en Volkswagen. En ekstraordinær lang akselafstand på 2.765 mm (14 cm længere end Golf) og et stort batteri integreret i gulvet mellem akslerne giver bilen et lavt tyngdepunkt og en optimal vægtfordeling til gavn for køredynamikken. Baghjulstræk bidrager yderligere til en inspirerende dynamisk køreoplevelse. Da ID.3 ikke har nogen motor eller trækaksler oppe foran i bilen, kan den dreje imponerende skarpt til gavn for manøvredygtigheden ved parkering eller 3-punkts-vendinger, fordi den har en venderadius på kun 10,2 meter. Og når du er ved den slags manøvrer, vil du værdsætte, at ID.3 via parkeringssensorer for og bag overvåger omgivelserne og automatisk bremser bilen, hvis du er ved at bakke ud foran tværgående trafik.

ID.3 er naturligvis udstyret med den nyeste generation af assistentsystemer, der både passer på dig, passagererne, medtrafikanter og bilen selv. Sikkerhedsudstyret omfatter Front Assist inkl. cykel- og fodgænger-registrering, vejskiltegenkendelse, Lane Assist og Adaptiv fartpilot. Ligesom den nye Golf 8 er også ID.3 udstyret med Car2X-kommunikation, der gør bilen i stand til at kommunikere med andre biler og modtage vigtige informationer om andre biler og trafikinfrastrukturen inden for en radius af 800 meter. Det betyder, at ID.3 på millisekunder modtager advarsler om vejarbejde eller udrykningskøretøjer og sammen med den adaptive fartpilot kan gribe aktivt ind, hvis bilen nærmer sig en kø af biler.

Det centrale element i køreoplevelsen er naturligvis elmotoren, der vil levere et forførende mix af kørekomfort og sportslige præstationer. ID.3 tilbydes i tre motorvarianter, henholdsvis Pure med 126 hk, en Pro med 145 hk og en Pro S med 204 hk. Det er muligt at købe en Power-opgradering for 10.000 kr. til Pure- og Pro-versionerne, så motoreffekten stiger fra 126 til 145 hk og fra 145 til 204 hk. Det reducerer på begge varianter accelerationstiden for 0-100 km/t med 2 sekunder, hvilket betyder, at en ID.3 Pure går fra 11 til 9 sek., og en ID.3 Pro går fra 9,3 til 7,3 sek. Topfarten er på alle versioner elektronisk begrænset til 160 km/t.

”ID.3 har en fantastisk køredynamik og kører fuldstændig anderledes end vores forhjulstrukne bilmodeller. Endelig fik vi igen en baghjulstrukket bil med hækmotor ligesom Boblen eller Rugbrødet. Det er stort.” 
Sven Köhler
Ingeniør på ID.3

Batteristørrelse efter behov

ID.3 er elbilen, der er designet til at dække en bred vifte af kørselsbehov og kommer derfor med skalérbart batteri med hverdagsanvendelig rækkevidde. Du vil kunne vælge mellem tre batteristørrelser på 45 kWh, 58 kWh og 77 kWh, der har en rækkevidde på op til henholdsvis 330, 420 og 550 km (WLTP). På den måde kan du vælge en elbil, der i pris og rækkevidde passer lige til dine specifikke kørselsbehov. Når du endelig har brug for at oplade batteriet, vil du værdsætte, at en ID.3 Pro med 58 kWh batteri kan lynoplade med en ladeeffekt på 100 kW, så du kan ”tanke” ca. 290 km’s rækkevidde (WLTP) eller ca. 200 km’s rækkevidde ved motorvejskørsel på ca. 30 minutter, hvilket er ny standard for denne klasse. ID.3 Pure med 45 kWh-batteri kan lade med 50 kW DC og 7,4 kW AC, men det er muligt for 4.995 kr. at opgradere til 100 kW DC-opladning. 

”Det gør altid indtryk på mig, hvordan lys kan skabe en emotionel forbindelse mellem person og køretøj. ID.3 kommer med specifikke lyskoncepter og lys, der vil være banebrydende og en umiskendelig signatur for mærkets identitet.”
Sandra Sturmat
Eksteriør lys ID.3, Volkswagen Design.

Topmodellen ID.3 Pro S, der har det største batteri på 77 kWh, kan lynoplade med 125 kW DC. Volkswagen yder 8 år eller 160.000 km’s garanti på batteriet, hvorved det garanteres, at batteriet har minimum 70 % af sin oprindelige kapacitet tilbage afhængig af anvendelsen.

Alle versioner af ID.3 er udstyret med en varmepumpe, der er mere energieffektiv og hurtigt opvarmer kabinen, så du bevarer en længere rækkevidde i bilen. Når ID.3 står og lader, kan du også via app programmere den til at varme kabinen op, inden du sætter dig ud i den en kold vintermorgen. På den måde bruger du ikke batteriets strøm til at varme kabinen op, og du bevarer derfor en længere rækkevidde på turen.

Den lange rækkevidde og de korte ladetider er kun et par af de ting, der gør hverdagen med en ID.3 nemmere. Volkswagen har tænkt 360 grader rundt om bilen og har i prisen inkluderet et Clever Unlimited-abonnement med standardinstallation af en ladeboks samt en ladebrik, der giver adgang til Clevers netværk af offentlige ladestandere. Så er du dækket ind med hensyn til opladning, uanset om du og din ID.3 er ude eller hjemme. 

ID.3 er ikke kun en ny tids Volkswagen. Det er også en ny tids elbil, der for alvor vil ændre opfattelsen af e-mobilitet og vise vejen for en mere miljøvenlig form for privatbilisme. ID.3 byder på alle de velkendte Volkswagen-kvaliteter tilført banebrydende teknologier, der ikke før har været tilgængelig i elbiler på dette prisniveau. Nu skal det bare blive sommer, så vi kan komme bag rattet af en ID.3 og mærke fremtiden.

”Køleluft er ikke nødvendigt på elbil, men optimal aerodynamik forlænger rækkevidden. Baseret på disse funktionelle krav valgte vi at gå efter et strømlinet og flydende visuelt design. Med baghjulstræk og et frontdesign uden kølergrill trækker ID. linjer tilbage til Boblen og smiler til fremtiden.”
Klaus Bischoff
Designchef ved Volkswagen