The VW ID.4
Elektrisk Mobilitet

Som formet af vinden – designet af ID.4

Elektrisk Mobilitet

Som formet af vinden – designet af ID.4

Designere benytter sig gerne af forbilleder fra naturen. Det gælder også for ID.4, og det kan ikke undre. For den første komplet eldrevne SUV fra Volkswagen belaster nemlig naturen mindre. Hvordan et smukt design også kan være ret praktisk, begejstre mennesker over hele verden og endda betale sig i den sidste ende, fortæller Klaus Zyciora, som er chef for Volkswagen koncernens design.

"ID.-familien står for starten på en ny form for mobilitet – og det afspejles også i designet, som er klart, aerodynamisk og puristisk”, siger Zyciora. Det skyldes primært ID.-familiens smidige, aerodynamiske formsprog, som med ID.4 for første gang er blevet overført til SUV-segmentet. Skiftevis blide og bløde overgange og skarpe, klare kanter. ID.4 kombinerer et kraftfuldt udtryk med flydende og organiske former og store aerodynamiske kvaliteter. Et design som formet af vinden.

Prøv at forestille dig en sandbanke i ørkenen: blide former foran og på siderne. Og en skarp kant bagpå. Disse former findes også på ID.4 – og ses tydeligt på
kanterne hele vejen rundt og på den skarpe bagende.
Klaus Zyciora
Cheif Designer Volkswagen AG

Perfekt i form og funktion

Godt design er også altid funktionelt – på en elbil spiller luftmodstanden en vigtig rolle for rækkevidden. Fra ca. 50 km/t er det den stærkeste modstand, der skal overvindes. Enhver forbedring øger energieffektiviteten og rækkevidden. Og her er det ikke kun bilens ydre, men også interiøret, der bidrager. ”Luftstrømmen i kabinen er med til at afgøre, hvor effektivt det opladede batteri udnyttes”, forklarer Zyciora. ID.4 har en fremragende cw-værdi på 0,28. Det gør, at du i den sidste ende sparer penge, fordi du ikke skal lade op så tit. 

Klaus Zyciora
Vi tilstræber en fremragende samlet pakke, som passer til kunder over hele
verden. Som vi kender det fra de populære smartphones.
Klaus Zyciora

Et design, som vil begejstre hele verden

ID.4 vil blive produceret og solgt i Europa, Kina og senere også i USA.
Men hvordan skaber man en global bil, som skal opnå succes overalt i verden? "Vi holder os langt væk fra ornamenter. Vi lader fladerne være i fred. Vi reducerer åbningerne, overalt hvor det er muligt”, forklarer Zyciora. Resultatet er et moderne, tidsløst design, som vil begejstre mange mennesker. ”Jeg er overbevist om, at menneskerne meget hurtigt vil komme til at holde af biler som ID.3 og ID.4: den rummelige, luftige kabine. Den nye kørefornemmelse. Og roen under kørslen, så man kan høre fuglene synge”, siger Zyciora. Og igen spiller naturen en afgørende rolle i forbindelse med ID.4.