Strøm uden grænser
Volkswagen er altid på udkig efter ideer og koncepter, som gør mobiliteten endnu mere komfortabel og praktisk. Derfor involverer koncernen sig også i hightech-start up-virksomheden Hubject. Ved hjælp af intercharge-netværket fra den Berlin-baserede virksomhed bliver det legende let at finde ladestandere og at oplade sin elbil.
Den Berlin-baserede virksomhed Hubject gør med sit intercharge-netværk opladningen af elbiler imponerende enkel og mulig overalt. Trylleordet i den forbindelse er eRoaming. På samme måde som med mobiltelefoni gør intercharge, at kunden kan anvende forskellige udbydere over hele verden. Dermed fungerer ladestanderne fra alle partnere som et kæmpestort ladenetværk, som gør opladningen af elbiler ekstra komfortabel. Lande- og systemgrænser ophæves.
Og det har mange fordele for førere af elbiler. Virksomheden, der blev grundlagt i 2012, og som også har Volkswagen Group som investor, har samlet det spredte udvalg af forskellige strømudbydere til én stor heldækkende ladeinfrastruktur. Hvis ens egen udbyder, som det er tilfældet med Volkswagen Charge & Fuel Card, er partner hos intercharge, kan man få adgang til hele netværket med sin adgang – uanset om det er via app eller kort. Betalingen sker også nemt og bekvemt som hidtil via afregningen med ens egen udbyder, uanset hvor i intercharge-netværket man har tanket strøm.”
Til alle elbilsejere uden abonnement til kørestrøm, der i overvejende grad anvender private tilslutninger og kun sjældent bruger offentlige ladestandere, tilbyder Hubject desuden det direkte betalingssystem intercharge direct. Der sidder en QR-kode på ladestandere, som understøtter denne løsning. Det er et let genkendeligt symbol, som kan læses af alle smartphones uden brug af en særlig app. Ved hjælp af koden åbnes en mobil hjemmeside på telefonen, som giver information om opladningsomkostningerne, og hvor man kan vælge varigheden af opladningen. Efter opladningen betaler kunden for opladningsydelsen online med de gængse løsninger som kreditkort eller en onlinebetalingstjeneste.
Hubject indsamler desuden de mest relevante informationer og stiller dem til rådighed for partnerne. De omfatter geodata, opladningspriser, ladestandernes effekt, de eksisterende stiktyper og naturligvis information om, hvor vidt en ladestation er optaget eller ej. På baggrund af disse data kan udbyderne af kørestrøm tilbyde deres kunder en omfattende service i realtid, som gør opladningen dagligdagskompatibel. Førere af elbiler kan altid hurtigt finde den nærmeste ladestation fra intercharge-netværket.
Især på korte strækninger, som fx i byer, er den rent elektriske drift den optimale mobilitetsløsning. Men med e-Golf kan man også sagtens køre uden for byen, for dens samlede rækkevidde (WLTP) ligger på 233 km.
Opladningen ved ladestandere fra intercharge-netværket kan nemt startes med adgangen fra ens egen udbyder af kørestrøm, eksempelvis med smartphonen. Alle ladestandere fra intercharge-netværket er optegnet på et kort. Til hver station er der desuden vist opladningspriser, standerens effekt og de tilgængelige stiktyper. Og naturligvis om ladestationen er optaget eller ej.
Ved hjælp af eRoaming bliver det så nemt som muligt for kunderne
at oplade deres elbiler.
Ved hjælp af eRoaming bliver det så nemt som muligt for kunderne
at oplade deres elbiler.
Sådan fungerer Hubject
- eRoaming
Alle ladestandere fra intercharge-partnerne fungerer som ét stort, ensartet opladningsnetværk. - Opladning
Hvis en kunde fra en intercharge- partner ønsker at lade op ved en ladestation fra en anden partner, bliver denne forespørgsel ledt videre i løbet af brøkdele af et sekund, og berettigelsen kontrolleres i systemet. Hvis der kommer positivt svar, åbnes klappen på ladestationen, og man kan gå i gang. - Betaling
Afregningen sker også nemt og bekvemt som hidtil via afregningen med ens egen udbyder, uanset hvor i intercharge-netværket man har tanket strøm. - Køreturen fortsætter!
Men hvordan opstår et så stort netværk? Hubject har udviklet et IT-sprog, som gør, at systemerne kan kommunikere med hinanden. Dette sprog implementeres i systemet hos alle intercharge-partnere. Det er også vigtigt at ensrette forretnings- og serviceprocesserne, som Hubject også udfører. Det giver kunden sikkerhed for, at der gælder de samme spilleregler overalt, hvor intercharge-logoet er synligt. Det giver især en forbedret kundeservice. I praksis foregår det på denne måde rent teknisk: Hvis en kunde fra en intercharge- partner ønsker at lade op ved en ladestation fra en anden intercharge-partner, bliver denne forespørgsel ledt videre i løbet af brøkdele af et sekund, og berettigelsen kontrolleres i systemet. Hvis der kommer positivt svar, åbnes klappen på ladestationen, og man kan gå i gang.
Et koncept, som ikke kun giver fordele for førerne af elbiler. Udbyderne af ladestandere og kørestrøm profiterer også af intercharge. Antallet af potentielle kunder vokser, og dermed øges udnyttelsen af stationerne også. For virksomhederne er det perfekt, at netværket udvides, hver gang der kommer en ny intercharge-partner, uden at de overhovedet skal tage kontakt til vedkommende. For at netværket kan vokse hurtigere, har Hubject i Europa indgået rammeaftaler med næsten alle relevante producenter af ladestationer og alle udbydere af ladeinfrastruktur, som allerede fra starten gør nye ladestandere ”Hubject ready”.
strømudbydernetværk og kan anvendes på tværs af udbyderne.
Hubject skaber et netværk, som alle kan drage fordel af – både
kunderne og de involverede virksomheder.
I e-Golf har man hele tiden overblik over, hvor langt man stadig kan køre. Den kan oplades komfortabelt via ens egen hustilslutning, ved en wallbox (ekstraudstyr) og ved lynopladere.
P.t. omfatter intercharge-netværket ca. 400 partnere, som bidrager med hardware og software til ladeinfrastrukturen, herunder 100 udbydere af kørestrøm. I Tyskland er ca. 80 % af de offentlige ladestandere nu en del af intercharge-netværket. Det er ca. 8.000 ladepunkter over hele landet. Efter starten i Tyskland i 2013 fulgte andre europæiske lande og Japan. På verdensplan er der allerede over 70.000 offentlige lademuligheder, som er en del af Hubject-platformen. Og nu følger USA og Kina.
Også her hedder succesopskriften fra Hubject absolut åbenhed. Alle må være med hos intercharge – både store og små. Det giver en enestående skalerbarhed på markedet. Og dermed skaber Hubject et netværk, som alle involverede virksomheder drager fordel af.
Og det hjælper i sidste ende elbilsejerne. For takket være koncepter som dette og den infrastruktur, der opstår gennem dem, opnår elbiler en status af individuel og ubegrænset mobilitetsfrihed.