Her finder du informationer om Volkswagen AG som den ansvarlige udbyder af nedenstående konkrete indhold og tilbud på denne hjemmeside.
Kolofon
Customer Interaction Center (CIC)
Customer Interaction Center (CIC) er ansvarlig for området "Hjælp til apps og digitale tjenester". CIC giver dig mulighed for at kontakte CIC med anliggender omkring vores digitale tjenester eller apps.
Hvis din bil understøtter Car2X-teknologien, kan den efter aktivering udveksle vigtige trafikoplysninger, f.eks. vedrørende ulykker eller køer, med andre trafikanter eller trafikinfrastrukturen, hvis disse også understøtter Car2X-teknologi.
Indsamling af data til udvikling af automatiseret kørsel
Forskningen, udviklingen og sikringen af automatiske kørefunktioner kræver et signifikant datagrundlag, der består af så mange trafikscenarier som muligt, som er baseret på faktiske køreture. Hvis bilen understøtter det, kan dataoverførslen aktiveres eller deaktiveres direkte ved betjening af skydekontakten "Udvikling af automatiseret kørsel" i privatsfæreindstillingerne.
Privatlivspolitik for brug af Customer Interaction Center (CIC)
A. Dataansvarlig
Tak, fordi du bruger Customer Interaction Center (CIC). Det ansvarlige kontor for CIC og dataansvarlig for behandlingen af de data, der er beskrevet heri, er Volkswagen AG, Berliner Ring 2, D 38440 Wolfsburg, Tyskland, vw@volkswagen.de, registreret i handelsregistret for den lokale domstol i Braunschweig under nr. HRB 100484 ('Volkswagen AG'). Du kan finde oplysninger om, hvordan dine data indsamles, behandles og bruges i forbindelse med brug af CIC-tjenesten.
B. Behandling af persondata fra privatkunder ved brug af CIC)
I. Behandling i tilfælde af brug af hjemmesiden "Hjælp til apps og digitale tjenester"
Når du bruger vores hjemmeside, behandler vi følgende logfiler fra dig, hvilket ikke giver os mulighed for at identificere dig: Et cookie-ID, der ikke giver mulighed for en konklusion vedr. din IP-adresse, det operativsystem du bruger, den webbrowser du bruger, og den skærmopløsning du har indstillet, dato og klokkeslæt for dit besøg, de sider du har besøgt på vores hjemmeside og den hjemmeside, hvorfra du besøger os, samt IP-adressen på den enhed, som du brugte til at få adgang til hjemmesiden. Disse data behandles i henhold til artikel 6, stk. 1, litra f) i GDPR på grund af vores legitime interesse i at være i stand til at vise hjemmesiden korrekt for dig. Dataene slettes efter 30 dage.
Til hosting af webstedet understøttes vi af Amazon Web Services, Inc. ("AWS") 410 Terry Ave. North, Seattle, WA 98109, USA som databehandler. Hos AWS krypteres dataene i henhold til aftaler indgået med os, og de behandles udelukkende på dataservere i Den Europæiske Union. Da AWS har sæde i USA, kan (læse-)adgang til data fra USA ikke udelukkes. Der er indgået en tilsvarende EU-standarddatabeskyttelsesaftale i overensstemmelse hermed for at sikre tilstrækkelig beskyttelse af dine personoplysninger. Du kan downloade EU-standardkontraktbestemmelserne fra URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Volkswagen AG bruger også forskellige cookies på hjemmesiden. Cookies er små filer med konfigurationsoplysninger, der er gemt på din slutenhed. Cookies kan grundlæggende opdeles i tre kategorier. Der er cookies, der er vigtige for funktionaliteten på hjemmesiden (såkaldte funktionscookies), cookies, der øger komforten ved besøg på en hjemmeside og for eksempel gemmer dine sprogindstillinger (såkaldte komfortcookies) og cookies, der bruges til at oprette en pseudonymiseret brugerprofil (såkaldte trackingcookies). Volkswagen AG bruger kun funktionscookies på CIC-siderne. Behandlingen af funktionscookies er nødvendig for at gøre det muligt for dig at bruge webstedet (se artikel 6, stk. 1, litra b) i GDPR).
II. Behandling af henvendelser og kundeservice, selvbetjening
1. Databehandling i forbindelse med behandling af henvendelser og kundeservice
Du kan kontakte CIC med henvendelser vedrørende vores digitale tjenester og apps eller vores produkter og tjenester (fx via post, e-mail, kontaktformular eller telefon). I denne sammenhæng behandler vi de personoplysninger, der er nødvendige for at behandle din henvendelse og med henblik på kundeservice (fx navn, e-mailadresse, adresse, telefonnummer, land og sprog). Vi kan også behandle yderligere data for at håndtere individuelle henvendelser, såsom kontraktdata (dine kontrakt- og kundenumre, afgivet samtykke), transaktionsdata (ordre- og fakturadata), køretøjsdata (stelnummer, første registrering, udstyrsinformation), data om køretøjsforbrug (kilometertal, logbog, væskepåfyldningsniveauer), servicedata (fx dato for overdragelse/afhentning af køretøj, lånebil), hardwaredata (enhedstype, enhedsproducent, enhedens serienummer), softwaredata (fx firmware, operativsystem, appversion), it-brugsdata (registrering af tjenester, brug af funktioner) eller betalingsdata (bankoplysninger). Hvis du gentagne gange kontakter os, behandler vi også eksisterende oplysninger om dine tidligere anliggender. Hvis du har et Volkswagen-ID, behandler vi personoplysninger, der er gemt i din Volkswagen-ID brugerkonto og evt. tilknyttede tjenester med henblik på kundeservice såsom kontooplysninger (fx foretrukken partner), transaktionsdata (fx opladeprocesser), kontraktlige data (fx bekræftede vilkår og betingelser), IT-brugsdata (fx sidste login til tjenesterne, brug af funktioner) (se artikel 6, stk. 1, litra b) i GDPR). Du kan finde flere oplysninger om dette i privatlivspolitikken for den respektive tjeneste. Du kan få et overblik over de tjenester, du har tilmeldt dig, med dit Volkswagen-ID i din Volkswagen-ID portal.
For at forbedre vores kundeservice og forretningsprocesser, kundefunktionaliteten vedr. anmodning om aftale til din servicepartner, for at optimere kundefordele og rette produktfejl, behandler vi data fra din anmodning om serviceaftale stil din servicepartner (fx bilens stelnummer, kategori for servicebehov, dato for afsendelse af anmodningen om serviceaftale, den valgte servicepartner, informationer om aftalt servicetidspunkt). Desuden overfører den pågældende servicepartner følgende data til os: Bilens stelnummer, tidspunkt for anmodning om serviceaftale (accept af anmodningen om serviceaftale), tidspunktet for kontakt og tidspunktet for lead-afslutning. Vi analyserer dine tidligere nævnte data med henblik på produktforbedring og kvalitetssikring af anmodningen om serviceaftale til din servicepartner og for at undgå afbrydelser eller forsinkelser i procesforløbet for behandling af anmodninger. Vi kontrollerer fx, om der er fejl i overførslen af data til din servicepartner (fx ufuldstændige data eller forsinkelser i dataoverførslen) for at identificere og rette dem på et tidligt tidspunkt. På denne måde kan vi imødekomme kundens ønske om en aftale på den bedst mulige måde, og kundernes tilfredshed med de digitale tjenester kan øges.
Desuden videresendes de nævnte data til den importør, der er ansvarlig for dit land, med henblik på proceskontrol og -forbedring, fx via kvalitetsrevisioner. Denne databehandling er baseret på vores førnævnte interesse i at øge kundetilfredsheden med vores tjenester og tilbyde vores kunder en rettidig aftale via vores servicepartnere. (art. 6. stk. 1, litra f i GDPR). De nævnte data slettes efter fem år. Som assistance bruger vi CARIAD SE og Amazon Web Services GmbH som vores databehandlere.
Vi behandler også personoplysninger fra henvendelser fra tredjeparter – især fra det nationale salgsselskab, der er ansvarligt for dit land (importør), din Volkswagen-forhandler og datterselskaber af Volkswagen AG (fx Volkswagen Group Charging GmbH) – hvis du retter henvendelse direkte til sådanne tredjeparter eller din henvendelse er relateret til vores produkter og tjenester, og denne henvendelse kun kan behandles af os (oplysninger om databeskyttelse i forhold til sådanne tredjeparter kan findes i den relevante tredjeparts privatlivspolitik).
Hvis vi modtager en henvendelse fra dig, som ikke hører ind under kundeservice, men som hører til en tredjepart, eller som vi ikke kan behandle uden input fra en sådan tredjepart, videresender vi din henvendelse i krypteret form til den relevante tredjepart nævnt ovenfor, hvis dette er nødvendigt for at behandle din henvendelse og yde kundeservice, og hvor dette fører til hurtigere og mere kundevenlig behandling i din legitime interesse og i vores (se artikel 6, stk. 1, litra f) i GDPR). Hvis en sådan tredjepart har sæde uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, og/eller (læse-)adgang til data fra tredjelande ikke kan udelukkes, indgås en tilsvarende EU-standarddatabeskyttelsesaftale i overensstemmelse hermed for at sikre tilstrækkelig beskyttelse af dine personoplysninger. Du kan downloade EU-standardkontraktbestemmelserne fra URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Når du bruger CIC, behandler vi kun dine personlige data, for så vidt det er nødvendigt for at behandle din henvendelse og med henblik på kundeservice (se artikel 6, stk. 1, litra b) i GDPR), og medmindre andet er angivet for individuelle funktioner eller tjenester i denne privatlivspolitik. I denne sammenhæng gemmer vi kun dine data, så længe det er nødvendigt for de respektive angivne formål, til hvilke vi behandler dine data. Den respektive opbevaringsperiode beløber sig til tre år, fx ved simple spørgsmål eller reklamationer, 10 år, fx ved erstatningskrav i forbindelse med producentcertifikater og 15 år, fx ved krav i forbindelse med en retssag. Hvis dine data er påkrævet og behandlet til flere formål, vil dine data, så snart det sidste specifikke formål er opfyldt, automatisk blive slettet eller gemt i anonymiseret form, hvilket forhindrer dataene i at blive knyttet direkte til dig.
2. Databehandling i forbindelse med selvbetjening
Hvis du ikke ønsker at kontakte os direkte, kan du i stedet bruge vores selvbetjening. Vores selvbetjening besvarer dine ofte stillede spørgsmål (FAQs) direkte ved at foreslå et relevant svar på det spørgsmål, du indtaster i inputfeltet. Du behøver ikke at indtaste personoplysninger i vores selvbetjenings-inputfelt og kan stille dit spørgsmål anonymt. Hvis du indtaster personoplysninger i vores selvbetjenings-inputfelt, sletter vi personoplysninger så vidt muligt – med undtagelse af dit navn samt navnet på byen og gaden, hvilket vi ikke kan gøre af tekniske årsager – inden vi besvarer dit spørgsmål. For at gøre dette scanner vi dine indtastninger automatisk og skjuler systematisk nummersekvenser såsom postnumre, husnumre og stelnumre, så vi kun kan skelne mellem en by eller en storby, en gade eller en køretøjsserie plus model- og modelår. Vi er på den måde ikke længere i stand til at spore detaljerne tilbage til dig som person. Til kvalitetssikringsformål med selvbetjening gemmer vi et generisk sessions-ID for hver eneste henvendelse fra brugerne. Vi kan dog ikke spore dette tilbage til dig som person. Denne databehandling er baseret på vores legitime interesse (se artikel 6, stk. 1, litra f) i GDPR) i at give dig den bedst mulige service og besvare ofte stillede spørgsmål (FAQ) efter behov. Vi sletter alle indtastninger fra vores selvbetjenings-inputfelt efter 100 dage eller i overensstemmelse med juridiske krav, for eksempel når det formål, som de blev indsamlet til, bliver ugyldigt, og hvis sletning ikke er i strid med andre opbevaringsforpligtelser.
3. Oplysninger om databehandlere
Vi bruger tjenesteudbydere til at levere CIC og individuelle funktioner. Hvis tjenesteudbydere behandler personoplysninger på vores vegne, har vi indgået en databehandlingsaftale og aftalt passende garantier for at sikre beskyttelsen af personoplysninger hos disse tjenesteudbydere. Vi vælger vores tjenesteudbydere med omhu. De behandler personoplysninger udelukkende med henblik på at opfylde deres forpligtelser og er kontraktligt bundet af vores instruktioner, har passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger til beskyttelse af personoplysninger til deres rådighed og overvåges regelmæssigt af os.
Vi får hjælp til at behandle dine henvendelser, levere kundeservice og reklamer af Concentrix Holding Germany GmbH (Tyskland) og Salesforce.com EMEA Limited (Storbritannien) som databehandlere med en sky, der drives inden for Den Europæiske Union. Da Salesforce har sæde i USA, kan (læse-)adgang til data fra USA ikke udelukkes. Der er indgået en tilsvarende EU-standarddatabeskyttelsesaftale i overensstemmelse hermed for at sikre tilstrækkelig beskyttelse af dine personoplysninger. Du kan downloade EU-standardkontraktbestemmelserne fra URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087. Data, der hostes i Europa, er også beskyttet gennem indgåelse af bindende virksomhedsregler (passende garanti for databehandling i ikke-europæiske lande).
Derudover anvender Volkswagen Cariad SE, Adastra GmbH og Deloitte Consulting GmbH, som alle har sæde i Tyskland, som databehandlere for at sikre drift og videreudvikling.
Når vi behandler dine henvendelser, yder kundeservice og analyserer dine data med henblik på kvalitetssikring og forbedring af kundeservice og vores produkter og tjenester, bistås vi af Amazon Web Services EMEA SARL (Irland) som kontraktbehandler med en sky, der drives inden for Den Europæiske Union. Optagelser med det formål at forbedre kundeservice transskriberes ved hjælp af transskriptionssoftwaren 'Amazon Transcribe'. Da AWS har sæde i USA, kan (læse-)adgang til data fra USA ikke udelukkes. Der er indgået en tilsvarende EU-standarddatabeskyttelsesaftale i overensstemmelse hermed for at sikre tilstrækkelig beskyttelse af dine personoplysninger. Du kan downloade EU-standardkontraktbestemmelserne fra URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Inbenta Holdings INC. hjælper os med at levere vores selvbetjening. Sucursal en España, C/ Arago 222, E 08011 Barcelona (Spanien).
III. Brug med/uden en Volkswagen-brugerkonto og forberedelse af konto-registrering
Hvis du kontakter os med henvendelser vedrørende vores digitale tjenester eller apps, kontrollerer vi også, om du allerede har en Volkswagen-ID brugerkonto; derfor vil vi bede dig om din e-mailadresse og kontrollere, om du allerede har et Volkswagen-ID (ved hjælp af Volkswagen ID’et, kan du logge på adskillige onlinetjenester (fx hjemmesider eller applikationer) fra Volkswagen AG og tredjeparter. Den fungerer som en central brugerkonto, som du kan bruge til at administrere dine data centralt. Den databehandling, der kræves til Volkswagen-ID’et, udføres med henblik på opfyldelse af kontrakten (se artikel 6, stk. 1, litra b) i GDPR). Registrering kræver din e-mailadresse og en adgangskode, som du personligt har valgt. Se den omfattende privatlivspolitik for Volkswagen-ID. Denne politik kan ses på https://vwid.vwgroup.io/data-privacy).
Hvis du kontakter os og endnu ikke har en Volkswagen-ID brugerkonto, kan du under samtalen bede vores repræsentanter om at sætte din registrering til Volkswagen-ID i værk. Med dit samtykke (se afsnit VI) optager vi din ordre over telefonen og behandler dit navn, e-mailadresse, adresse, telefonnummer, land og sprog for at sætte registreringen i værk og sender dig en e-mail med en invitation til at registrere et Volkswagen-ID. For at sikre at kun du har adgang til dine kundedata og for at sætte din registrering i værk, skal du vælge en firecifret invitationskode efter eget valg og formidle den til repræsentanten. Du skal indtaste koden for at gennemføre registreringsprocessen af dit Volkswagen-ID inden for 30 dage; først når du har indtastet din invitationskode korrekt, tildeles dine på forhånd registrerede kundedata til dit Volkswagen-ID; dette fjerner muligheden for, at uautoriserede tredjeparter kan få adgang til dine kundedata, selv om invitationen går til den forkerte adresse. Vi behandler dine kundedata for at sætte din registrering til Volkswagen-ID i værk (se artikel 6, stk. 1, litra b) i GDPR) og sletter optagelsen af din telefonordre efter 60 dage og dine på forhånd registrerede kundedata efter 30 dage].
IV. Forberedelse til samtykke til at modtage reklamer, reklametilgange, tilfredshedsundersøgelser
Hvis du har et Volkswagen-ID, kontrollerer vores repræsentant som en del af vores kundeservice, om du tidligere har givet os dit samtykke til at modtage reklamer ved hjælp af den e-mailadresse, du har gemt i dit Volkswagen-ID. Hvis du endnu ikke har givet os dit samtykke til at modtage reklamer, kan du sætte dette i værk i løbet af en samtale. Med dit samtykke (se afsnit VI) registrerer vi dit ønske om samtykke pr. telefon og sender dig en e-mail med en invitation til at samtykke til at modtage direkte reklamer. Du kan give dit samtykke til at modtage reklamer, der er skræddersyet til dig, ved at klikke på linket i e-mail-invitationen inden for 30 dage (se artikel 6, stk. 1, litra a) i GDPR). Vi sletter registreringen af dit ønske om samtykke efter at have modtaget dit samtykke via e-mail. Hvis du ikke giver os dit samtykke, sletter vi dit ønske om samtykke efter senest 60 dage.
Hvis du allerede har givet os dit samtykke til at modtage direkte reklamer (se artikel 6, stk. 1, litra a) i GDPR), kan vores repræsentant kontakte og rådgive dig om vores produkter og tjenester. For at forbedre vores repræsentanters tilgang og rådgivning behandler vi data fra din Volkswagen-ID brugerkonto og tilknyttede tjenester samt resultater fra segmenteringer. Hvis du er interesseret i nogle produkter eller tjenester, registreres og behandles din interesse, så vi efterfølgende kan sende dig reklamer, der er skræddersyet til dig. Flere oplysninger om databeskyttelse i denne sammenhæng med samtykke til modtagelse af reklamer og reklametilgang findes i Volkswagen-ID privatlivspolitik på https://vwid.vwgroup.io/data-privacy.
V. Optagelse og analyse af henvendelser via telefon og tilfredshedsundersøgelser
Hvis du kontakter os telefonisk med anliggender vedr. vores digitale tjenester eller apps og/eller deltager i tilfredshedsundersøgelser, vil du inden samtalen få mulighed for at acceptere, at din samtale bliver optaget for at sikre kvalitet og forbedre kundeservicen samt for at forbedre de digitale tjenester ved at følge de pågældende meddelelser i køen og trykke på den tilsvarende knap på din telefon (jf. art. 6, stk. 1, litra a) i GDPR). Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke ved at informere agenten under samtalen eller ved bagefter at sende en e-mail til info-datenschutz@volkswagen.de.
Hvis du har givet os dit samtykke til at optage en eller flere samtaler, optager vi dine samtaler og transskriberer dem.
For at sikre kvaliteten af vores kundeservice og vores digitale tjenester analyserer vi optagelserne umiddelbart tekstuelt (fx sproggenkendelse, syntaktisk analyse, semantisk analyse) og kategoriserer og klassificerer dem (fx tilknytning til emner, klassificering baseret på følelser). Denne analyse giver os blandt andet mulighed for at drage konklusioner om samtalens varighed, indhold og aktivitet samt din tilfredshed med kundeservice. Dette giver os mulighed for at identificere og bruge kunderelevante anliggender til opfølgende samtaler med og uddannelse af vores agenter (fx for at sikre overholdelse af retningslinjer, for at videregive retningslinjer ved hjælp af praktiske eksempler). Vi sletter dine data fra analysen af optagelserne eller anonymiserer dem efter 14 dage.
C. Behandling af persondata fra erhvervskunder ved brug af CIC
Databehandling ved brug af CIC -webstedet/-funktionsappen er stort set identisk med de databehandlinger, der er beskrevet i B. (dersom funktionerne og tjenesterne også tilbydes til erhvervskunder, der bruger CIC). Når vi behandler dine anmodninger som erhvervskunde, behandler vi dine kommercielle persondata (f.eks. firma-e-mailadresse, firmaadresse) udover eller i stedet for de persondata der er nævnt i B.II.1. Vi tilbyder for øjeblikket ikke selvbetjening (B.II.2.) til erhvervskunder der anvender CIC. Forklaringerne vedrørende Volkswagen ID (B.III.) gælder tilsvarende for erhvervskunder for ONE Business ID. For ONE Business ID bedes du venligst være opmærksom på den gældende udførlige privatlivspolitik. Denne kan du tilgå på https://onebusinessid.com/legal#dataprivacy. Vi tilbyder i øjeblikket ikke erhvervskunder en forberedelse til registrering til en ONE Business ID -brugerkonto, når de bruger CIC. Det samme gælder for forberedelsen af indhentning af samtykke til at modtage reklame (samtykke til at modtage markedsføring), adressering af reklame, tilfredshedsundersøgelser (B.IV.) samt tilfredshedsundersøgelser (undtagen telefoniske forespørgsler) (B.V.). Forklaringerne til analyse af forespørgsler (med undtagelse af telefoniske forespørgsler) (B.V.) og registrering og analyse af telefoniske forespørgsler og/eller tilfredshedsundersøgelser (B.VI.) gælder tilsvarende for erhvervskunder.
D. Cyber Security
Du har mulighed for at henvende dig til Customer Interaction Center (CIC), hvis du har mistanke om et Cyber Security angreb under brugen af vores digitale tjenester. I den forbindelse behandler Volkswagen AG påkrævede persondata såsom dine persondata (f.eks. navn, e-mailadresse, adresse, telefonnummer, land og sprog), kontraktdata (f.eks. dine kontrakt- og kundenumre, samtykker), transaktionsdata (f.eks. ordre- og fakturaoplysninger), køretøjsdata (f.eks. køretøjets identifikationsnummer, første indregistrering, oplysninger om udstyr), data om køretøjets brugsdata (f.eks. kilometertal, logbog, væskeniveauer), servicedata (f.eks. dato for køretøjets aflevering/afhentning, erstatningsbil), hardwaredata (f.eks. terminaltype, terminalenhedens producent, terminalenhedens serienummer), softwaredata (f.eks. firmware, styresystem, app-version), it -brugsdata (f.eks. tilmelding af tjenester, brug af funktioner) eller betalingsdata (f.eks. bankoplysninger).
Retsgrundlaget for indgåelse af kontakt i tilfælde af et Cyper Security angreb er en overvejende legitim interesse ifølge artikel 6, stk. 1 lit. f i GDPR. Den legitime interesse for Volkswagen AG ligger i at garantere den højest mulige sikkerhed for vores digitale tjenester.
Cariad SE og Salesforce.com, Inc. understøtter os i behandlingen som databehandlere. Tilgang til oplysningerne gennem Salesforce.com, Inc., som har sæde i USA, kan ikke udelukkes, derfor er der indgået en tilsvarende EU-standardkontrakt (passende garanti for databehandling i ikke-europæiske lande). Du kan hente EU-standardkontraktklausulerne via URL’en https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Vi opbevarer kun dine data, så længe det er nødvendigt til de respektive angivne formål, hvortil vi behandler dine data, og forudsat at sletningen ikke strider imod andre opbevaringsforpligtelser.
E. Dine rettigheder
Du kan til enhver tid gratis påberåbe dig følgende rettigheder over for Volkswagen AG. Yderligere oplysninger om udøvelse af dine rettigheder findes i afsnit D.
Ret til adgang: Du har ret til at modtage oplysninger fra os (artikel 15 i GDPR) vedrørende behandlingen af dine personlige data.
Ret til berigtigelse: Du har ret til at anmode om, at vi berigtiger (artikel 16 i databeskyttelsesforordningen) alle de af dine personlige data, der er forkerte eller ufuldstændige.
Ret til sletning: I tilfælde af at kravene i artikel 17 i GDPR er opfyldt, har du ret til at anmode om sletning af dine data. Derfor kan du anmode om sletning af dine data, hvis de for eksempel ikke længere er nødvendige til de formål, hvortil de blev indsamlet. Desuden kan du også anmode om sletning, hvis vi behandler dine data på baggrund af dit samtykke, og du trækker dette samtykke tilbage.
Ret til begrænsning af behandlingen: Du har ret til at anmode om begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger, hvis kravene specificeret i artikel 18 i GDPR er opfyldt. Dette er fx tilfældet, hvis du bestrider nøjagtigheden af dine data. Du kan derefter anmode om, at behandlingen begrænses, så længe det tager at undersøge nøjagtigheden af dine data.
Ret til indsigelse: Hvis behandlingen er baseret på en overordnet legitim interesse, har du ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af dine data. En indsigelse er tilladelig, hvis behandlingen enten er i almenhedens interesse eller på grund af en berettiget interesse fra Volkswagen AG eller en tredjepart. I tilfælde af indsigelse bedes du venligst underrette os om dine grunde til at gøre indsigelse mod databehandlingen.
Derudover har du ret til at gøre indsigelse mod databehandling med henblik på direkte markedsføring. Det samme gælder for profilering, hvis dette er relateret til direkte markedsføring.
Ret til dataportabilitet: Forudsat at databehandlingen er baseret på samtykke eller på opfyldelse af en kontrakt, og at den også udføres ved hjælp af automatiseret behandling, har du ret til at modtage dine data i et struktureret, almindeligt og maskinlæsbart format og videresende dem til en anden dataansvarlig.
Ret til tilbagetrækning: I det omfang at databehandlingen foretages på baggrund af samtykke, har du til enhver tid ret til gratis at trække dit samtykke tilbage med fremtidig virkning.
Ret til at indgive en klage: Du har også ret til at indgive en klage til en tilsynsmyndighed (fx til databeskyttelsesrådgiveren for Niedersachsen) vedrørende vores behandling af dine data.
F. Dine kontaktpersoner
Kontaktpersoner for udøvelse af dine rettigheder
For informationer om den person, der skal kontaktes, så du kan udøve dine rettigheder og få yderligere informationer, bedes du besøge følgende link https://datenschutz.volkswagen.de.
Databeskyttelsesrådgiver
Vores databeskyttelsesrådgiver er din kontaktperson for anliggender i forbindelse med databeskyttelse: