Mand bærer pakker i by
Elvarebiler

Farvel og tak: miljøzoner losser din gamle dieselvarebil ud af byen 

Bøder og forbud. Gæstfriheden kan ligge på et lille sted, når storbyerne ser en dieselvarebil. Hvad betyder det for din virksomhed?

1.500 kroner. Åbner et eksternt link

Det er den nette sum, du skal af med, hvis din dieselvarebil kører ulovligt i en af de danske miljøzoner.

For imens de fleste veje i Danmark fortsat tilhører alle køretøjer - inklusiv den ældste dieselspand, du kan forestille dig - er storbyerne begyndt at sætte den grønne gummistøvle i jorden og sige nej tak til diesel. 

Helt konkret har København, Frederiksberg, Aalborg, Odense og Aarhus indført miljøzoner. Det betyder, at din dieselvarebil skal overholde bestemte miljøkrav for at færdes frit. 

Ellers falder bødehammeren. 

Læs også: El-varebilernes gennembrud venter lige om hjørnet  

Partikelfilter er din billet 

Men hvad skal en dieselvarebil gøre for at være velkommen i storbyerne? 

Kravet på nuværende tidspunkt er bare et partikelfilter. 

Ældre dieselvarebiler, som ikke var udstyret med partikelfilter, da de trillede ud fra fabrikken, kan få monteret et partikelfilter. Det skal leve op til nogle helt bestemte kravÅbner et eksternt link og koster i øvrigt omkring 6.000 kr. inklusiv montering. 

Når filteret er på? Ja, så er selv de ældste dieselvarebiler tilbage i det gode selskab. 

»På den måde er de nuværende krav i miljøzonerne ikke helt vildt strenge. Alle nyere dieselvarebiler har et partikelfilter i forvejen,« siger biløkonom og produktchef hos Volkswagen Erhvervsbiler, Mikkel Sander Hansen med henvisning til, at et partikelfilter siden 2012 har været obligatorisk i nyregistrerede dieselvarebiler.

Derfor mener han ikke, at de nuværende miljøzonekrav holder landets flådeansvarlige vågne om natten. 

Men det kan der blive lavet om på. 

Book en prøvetur: Vil du prøve ID. Buzz Cargo? Volkswagens rendyrkede el-varebilÅbner et eksternt link

Diesel er fortsat relevant  

Spørgsmålet er nemlig, hvordan fremtiden ser ud for dieselvarebiler i landets byer.

Politikerne arbejder på et forslag, som giver kommunerne lov til at forbyde benzin- og dieselbiler inklusiv varebiler i byerne. Allerede fra 1.juli 2024.Åbner et eksternt link

Og i andre europæiske lande - selv biltossede Tyskland - har dieselforbud længe været på menuen.Åbner et eksternt link

Dieselbiler er fortsat en god og sikker løsning, og det kommer næppe til at ændre sig lige foreløbigt. Men for nogle virksomheder giver det mening at begynde at overveje sin flådesammensætning. Det gælder især for de virksomheder, der arbejder i byerne. 

En fordel at køre elbil

I flere store danske byer kan elbilerne parkere gratis. Fremover bliver det nemmere for elvarebiler at finde parkeringspladser og endnu sværere for dieselvarebilerneÅbner et eksternt link (som om ikke det allerede tog lang aaaaalt for tid, vil mange storbyhåndværkere indskyde!). 

Og så er det simpelthen et lodret krav - eksempelvis i Københavns Kommune - at leverandørernes flåde skal bestå af en vis procentdel elbiler. Vil du lave elektrikerydelser for Københavns Kommune? Så skal 50 procent af din transport være med elbil. Åbner et eksternt link

Tendensen er klar: Elbilerne har en fordel, når det drejer sig om arbejde i byerne.

Skal du begynde en gradvis udskiftning af dieselbiler til fordel for elvarebiler? Hvis din virksomhed arbejder i byerne, kan det være en god ide. 

Ikke mindst som en slags fremtidssikring. Til  når dieselvarebilerne engang bliver sat rigtigt for porten.