Varerum på elbil
Elvarebiler

El-varebilernes gennembrud venter lige om hjørnet  

Elvarebiler

El-varebilernes gennembrud venter lige om hjørnet  

Er du klar til at blive elektrisk? Det bliver måske ikke helt på den måde, du havde forventet.  

Man skulle ikke tro det, men en revolution venter lige om hjørnet. 

99 pct. af danske varebiler kører på diesel eller benzin. Nogle enkelte el-modeller stikker forlygterne frem, men det er peanuts sammenlignet med den totale bestand. 

Læs også: Farvel og tak: miljøzoner losser din gamle dieselvarebil ud af byen 

Sådan er det lige nu, men i løbet af de kommende 5-10 år laver markedet en seriøs uvending. Det forudser biløkonom og produktchef hos Volkswagen Erhvervsbiler, Mikkel Sander Hansen.

Og udviklingen er kun lige begyndt:

»Det er svært at sætte procenter på, men jeg vil sige, at i løbet af de næste fem år kommer el-erhvervsbilerne til at fylde meget mere. Og i løbet af de kommende ti år bliver det rigtigt meget mere,« siger Mikkel Sander Hansen. 

Men hvad er egentlig status på elbilen som erhvervsbil? Er teknologien ‘klar’ til at overtage erhvervsbilsmarkedet? Eller er der for mange børnesygdomme? 

Det kan du blive klogere på nu.

Book en prøvetur: Vil du prøve ID. Buzz Cargo? En rendyrket el-varebil fra Volkswagen Åbner et eksternt link

Bedre elbiler og dyr diesel 

Når Mikkel Sander Hansen ser et forestående gennembrud for den elektriske varebil, er det især på grund af to ting: 

1. Teknologien er klar  

2. Diesel bliver udfaset

»De eldrevne varebiler er i dag gode nok og har tilstrækkelig rækkevidde til at erstatte rigtigt mange af dieselbilerne. Det er den ene ting. Den anden er, at stigende afgifter og flere miljøzoner i byerne kommer til at gøre det dyrere at køre diesel. Det er i hvert fald den tendens, vi ser nu,« siger Mikkel Sander Hansen. 

Det er især segmentet af små og mellemstore varebiler, som står på spring til at kunne udskifte forbrændingsmotoren med elmotor. I hvert fald på den korte bane. 

De største varebiler er fortsat udfordret af elbilsteknologien.

»Der findes store elvarebiler, men de er alle sammen dieselvarebiler, som er ombygget til elvarebiler. Det er ikke optimalt. Deres rækkevidde er tæt på ikke brugbar, og prisen er tårnhøj,« forklarer Mikkel Sander Hansen. 

For at få en rækkevidde på 400 kilometer i de største varebiler kræver det nemlig et enormt batteri. Batteriets størrelse gør bilen dyr, men den bliver samtidig enormt tung, hvilket begrænser nyttelasten.

»Med den nuværende batteriteknologi er det virkelig svært for de største varebiler at ramme en god balance mellem vægt, pris og rækkevidde,« siger Mikkel Sander Hansen. 

Book en prøvetur: Vil du prøve ID. Buzz Cargo? Volkswagens rendyrkede el-varebilÅbner et eksternt link