Hverdagens Volkswagen

Den nye Multivan – én bil, masser af muligheder

Den nye Multivan er ny fra forreste til bageste nummerplade og rummer et væld af nyheder, der giver den ikoniske MPV endnu flere strenge at spille på. Multivan kommer med et nyt super fleksibelt interiørkoncept, en digitaliseret førerplads og for første gang plug-in-hybrid-teknologi.

(VieW December 2021 nr. 2 Årgang 47) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Multivan har udviklet sig til at være er en af de mest ikoniske minibusser eller MPV-modeller, siden den første generation blev introduceret tilbage i 1985. Den har gennem årtier mestret alle typer af transportbehov og gjort det med en komfort og anvendelighed, der var i en klasse for sig. Nu har Volkswagen skrevet et nyt kapitel i den 26 år lange historie om Multivan, og det er et kapitel, der er så tætpakket med nyheder, at du vil sidde tilbage med fornemmelsen af at have oplevet en mindre revolution i den ikoniske models historie. Volkswagen har nytænkt alle aspekter af bilens koncept og har formået at skabe noget nyt med behørig respekt for de karaktertræk og egenskaber, der har gjort dens forgængere ikoniske. Multivan er for første gang bygget på en version af den MQB-platform, der også er fundamentet i langt de fleste af Volkswagens personbiler. Skiftet til denne platform har åbnet for en masse muligheder i forhold til teknologi, design og valg af drivlinje. De tydeligste beviser for skiftet til den nye platform er de markant ændrede proportioner på Multivan. Mest iøjnefaldende er den lange akselafstand og de korte udhæng for og bag. Akselafstanden er øget med hele syv centimeter, og bilens samlede længde er 12 centimeter længere, hvilket betyder, at hjulene er skubbet godt ud i hvert hjørne, hvilket gavner bilens køredynamik. Den nye Multivan er lavere end forgængeren udenpå, alligevel byder den på samme højde inde i kabinen. Den lavere højde kombineret med et mere aerodynamisk design har en dramatisk effekt på brændstofforbruget, der er reduceret med op til 14 % i forhold til forgængeren.

Længere akselafstand, bredere sporvidde og en helt ny undervogn har løftet køredynamik og kørekomfort til et helt nyt niveau.
Volkswagen har fokuseret på at digitalisere førerpladsen og på den måde optimere funktionalitet og ergonomi”
Volkswagen

Designet er blevet mere vindglat og dynamisk, men Multivan har bevaret det karakteristiske design-DNA, specielt hvis den kommer med en af de tre forskellige kombinationer af to-farvet lakering. Hvis dette er valgt, er karrosseriets hoftelinje hele vejen rundt om bilen markeret med en elegant kromliste (standard på Style). Det giver Multivan ekstra karakter og er et visuelt link til de ikoniske forgængere af Multivan og helt tilbage til det legendariske T1-rugbrød. Multivan kommer traditionen tro i to størrelser – en standard med en længde på 497 cm og en lang, der har samme akselafstand, men den har et 20 cm længere udhæng bagtil, hvilket gavner bagagerumskapaciteten.

Mere indbydende, mere moderne og mere digitalt. Volkswagen har fokuseret på at digitalisere førerpladsen og på den måde optimere funktionalitet og ergonomi.

Det emmer af hightech i Multivan, der nu er standardudstyret med 10,25” Digital Cockpit, hvor du via en view-knap på multifunktionsrattet kan vælge mellem forskellige layouts og tilpasse visningen af informationer efter dine egne præferencer.

For første gang på en MPV-model fra Volkswagen kan Multivan også bestilles med headup-display, der projicerer informationer op på frontruden i dit synsfelt, så du ikke skal fjerne blikket fra vejen foran bilen. Funktionalitet og ergonomi er ydermere optimeret med den nyeste generation af infotainmentsystemer, der er logisk indrettet og har We Connect/We Connect Plus integreret, der giver adgang til en række online services. Det er også muligt at betjene en række funktioner i Multivan ved stemmestyring enten via bilens eget system eller via Siri (Apple / standard på alle versioner). Multivan sætter ikke kun en ny standard i forhold til de teknologiske aspekter af førerpladsen.

Instrumentbordets design er mere stilrent og sofistikeret, og de benyttede materialer er af høj kvalitet med det resultat, at oplevelsen bag rattet af en Multivan er rykket afgørende tættere på Volkswagens personbiler.
Det gælder ikke for selve førerpladsen, for her sidder du – som altid i en Multivan – højt oppe og har et godt udsyn over trafikken foran bilen. Alligevel kan du ikke se alt fra førerpladsen, men det findes der løsninger på. Multivan kan nemlig bestilles med Area View, hvor omgivelserne 360 grader rundt om bilen vises på infotainmentanlæggets touchskærm, og så bliver det pludseligt nemmere at manøvrere og parkere den store MPV. Det er ikke kun design og teknologi, der løfter oplevelsen bag rattet af den nye Multivan. Du sidder med en oplevelse af at have mere plads omkring dig. Den afgørende forskel er her, at instrumentbordet ikke længere har en midterkonsol, der stikker ud. Alle versioner af Multivan er udstyret med DSG-gear med shift-by-wire, så gearvælgeren er nu blot en vippe-kontakt integreret i instrumentbordet, og da den traditionelle gulvmonterede håndbremse er afløst af en knap på instrumentbordet, er der nu god adgang til bagsæderne via rummet mellem forsæderne.

Stole og multifunktionsbord på skinner

Multivan har altid haft god rummelighed og fleksibilitet i generne, men denne gang har disse egenskaber fået et markant løft, der giver endnu flere muligheder. Tre faktorer er medvirkende til at løfte interiøret til et nyt niveau: lettere sæder, et multivariabelt bord (ekstraudstyr) og skinner i hele kabinens længde. Hvor man i den tidligere Multivan havde både en midterkonsol og et bord, der kunne slås op, har Volkswagen i den nye Multivan kombineret de to i én enhed, der er monteret på skinner i gulvet. Det betyder, at det multivariable bord med indbyggede kopholdere kan være placeret mellem forsæderne, eller det kan skubbes bagud i kabinen til anden eller tredje sæderække, hvis Multivan er udstyret med dette.
Multivan har separate sæder i hele kabinen og fås ikke længere med et bænksæde som i forgængeren. De nye sæder er samtidig op til 25 % lettere, hvilket gør det nemmere at afmontere dem og løfte dem ud af kabinen. Da Multivan kun har separate sæder, er det nu muligt at afmontere alle sæderne i den ene side af interiøret, så det bliver muligt at medbringe eksempelvis en cykel. Det giver uanede muligheder for at indrette interiøret efter det aktuelle transportbehov. I MPV-modeller kan det ofte knibe med pladsen til bagage, hvis der er behov for syv sæder i kabinen. Den opgave klarer Multivan glimrende, da den levner plads for op til 469 liter bagage i den korte version med tre sæderækker og hele 1.844 liter med to sæderækker. I den lange version af Multivan er tallene henholdsvis 763 og 2.171 liter. Skulle du stå med kufferter eller indkøbsposer i begge hænder, vil du sikkert værdsætte, at Multivan kan udstyres med elektrisk betjent bagklap og Easy-Open-&-Close (ekstraudstyr). Så kan bagklappen åbnes ved, at du blot bevæger foden under bagkofangeren. Det samme kan bestilles til skydedørene i hver side af bilen.

Det er ikke de eneste ”hjælpere”, du kan få i Multivan. Den kan fås med de samme innovative assistentsystemer, som Volkswagen også tilbyder i deres personbiler. Det er systemer som Travel Assist (delvist automatiseret kørsel), Park Assist (automatisk manøvrering ved parkering), Side Assist (forhindrer kollision ved overhaling), Area View (360 graders visning af omgivelser) og IQ.LIGHT-LED-matrix-forlygter, der kontinuerligt tilpasser lyset efter kørselsforholdene, så du kan køre permanent med fjernlys uden at generere medtrafikanter.

Multivan er i den lange version 20 cm længere bag bagakslen

Nu med plug-in-hybrid-teknologi

Multivan gemmer også på en revolution i motorrummet, idet det er den første MPV fra Volkswagen, der tilbydes med en plug-in-hybrid-drivlinje. Det betyder, at de mange muligheder, en Multivan rummer, for første gang kan kombineres med kørsel på strøm. Drivlinjen i Multivan er den samme, som du finder i en Passat GTE, og den består af en 150 hk 1,4 TSI-benzinmotor kombineret med en elmotor, et 10,4 kWh-batteri og 6-trins DSG-gear, der gør det muligt at køre 46-49 km på strøm. Hvis der er strøm nok på batteriet, og omstændighederne tillader det, starter Multivan i e-mode og kører udelukkende på strøm og således uden emission. Det tager fem timer at oplade Multivan med en 230 volt, 2,3 kW AC eller tre timer og 40 minutter med en ladeboks. Multivan kan også køres som en hybrid, hvor elmotor og benzinmotor arbejder sammen og reducerer brændstofforbruget. Elmotoren kan også agere som en slags booster til benzinmotoren, så du får en samlet systemydelse på 218 hk og 350 Nm, hvilket giver en suveræn motorkraft og køreoplevelse. Den nye Multivan lever i den grad op til sit navn og kan være løsningen på selv de mest udfordrende mangeartede kørselsbehov. Et nyt kapitel er skrevet i Multivans historie, og det tegner til at blive et af de mest spændende.

Den nye Multivan er en del af historien om den ikoniske MPV, der tog sin begyndelse tilbage i 1951.