Hverdagens Volkswagen

Action i Alperne

Hverdagens Volkswagen

Action i Alperne

T-Roc har allerede kørt sig ind i mange danskeres hjerter med sit smarte design og inspirerende køreoplevelse. Nu har Volkswagens R-afdeling udstyret den populære crossover med en 300 hk stærk motor, firehjulstræk og raffineret undervogn, der forvandler den populære crossover til en fuldblodssportsvogn. VieW tager til Sydfrankrig til det første stævnemøde med den nye T-Roc-topmodel. 

(VieW Marts 2020 nr. 1 Årgang 46) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

En tur til den franske riviera kan virke som en lykkepille, især når du forlader et vintermørkt og regnplaget Danmark. Du ser det turkisfarvede Middelhav fra flyveren, når den vender ude over havet for at lande i Nice lufthavn eller Aéroport Nice Côte d’Azur…det lyder bare federe på fransk. 

Det er ikke kun det, at vi har efterladt Danmark tilbage i vintermørket, der er opløftende, det er også det faktum, at det er markant bedre at besøge den franske riviera i vintermånederne end om sommeren. På dette tidspunkt af året er der markant færre turister, og du risikerer ikke at køre i én lang kø, uanset hvilken retning du skal i. Og det passer os særdeles godt i dag, da vi har et stævnemøde med den nye T-Roc R – en bil der ikke ligefrem er skabt til at spilde tiden i trafikkaos. 

Den orange T-Roc ligner måske den, som vi har kendt til siden introduktionen i starten af 2017, meeen under det velkendte ydre gemmer der sig teknik, der forvandler den smarte crossovermodel til en fuldblodssportsvogn. I motorrummet finder du en 2,0 TSI turbobenzinmotor, der yder 300 hk og 400 Nm, og et hurtigtskiftende DSG-gear og 4MOTION-firehjulstræk overfører effektivt motorkraften til asfalten. Det resulterer i nogle præstationer, der kan få pulsen op. T-Roc R kan nå 100 km/t på blot 4,8 sekunder, og en elektronisk begrænser lægger en dæmper på fartpotentialet ved 250 km/t. 

T-Roc R byder på køreoplevelser som en fuldblodssportsvogn uden at gå på kompromis med den komfort og de praktiske egenskaber, der gør bilen egnet til hverdagens gøremål.
”Et tryk på ”RACE” forvandler T-Roc R til en kontant og intens sportsvogn. Vi er klar til at angribe Col de Turini.”
Volkswagen

Lige nu står T-Roc R dog stille på parkeringspladsen foran lufthavnen i Nice, men selvom T-Roc ved første øjekast ligner sig selv, har designerne med enkle midler givet udseendet en underspillet potent attitude. Frontkofangeren har fået større køleluftindtag – den stærke turbomotor kræver ekstra køling – og i ude i hver side er der et par karakteristiske C-formede sortlakerede dekorpaneler, hvori de lodrette LED-kørelys er integreret. T-Roc R står lidt lavere takket være en sportsundervogn, og de 19” store sortlakerede Pretoria-alufælge (ekstraudstyr) er med til at give T-Roc R et passende bidsk udseende. Går du bag om bilen, afslører en kofanger med diffuser og to udstødningsrør i hver side, at det her ikke er nogen almindelig T-Roc.

Jeg åbner døren og svinger mig ind i førersædet, hvor du straks mærker den ekstra polstring i siderne af sportssæderne, der skal holde mig på plads i svingene, når T-Roc R får lejlighed til at demonstrere sit vejgreb og voldsomme motorkraft på de snørklede stykker asfalt. Et tryk på START-knappen vækker motoren til live og R Performance-udstødningen (ekstraudstyr) markerer det med en dyb båååårp, mens motoren falder til ro i tomgang. 

Ned i D med DSG-gearet og vi cruiser ud af lufthavnen, og når jeg har sat Køreindstillingen på Normal-program, føles T-Roc R blid og harmonisk som enhver anden version af T-Roc. Styretøjet er direkte, gearskiftene glider harmonisk og ubemærket, og den adaptive affjedring (ekstraudstyr) forhindrer de skarpe ujævnheder i at nå ind i kabinen, selvom vi kører på 19” hjul med 235/40 dæk. Selvom T-Roc R glider harmonisk gennem trafikken, er jeg lidt utålmodig efter at slippe væk fra kystområdet og søge ind mod de bagvedliggende bjerge. Jeg har udset mig en kendt destination. Col de Turini. Det legendariske bjergpas i Alpes-Maritimes, der har lagt asfalt til Rallye Monte Carlo, siden løbet blev kørt første gang tilbage i 1911. Deroppe har vi 31 km tyndt trafikeret asfalt, der løber op til 1.607 meters højde med en gennemsnitlig stigning på cirka 6,7 %, og vejen derop byder på 34 hårnålesving, men heldigvis skulle de udfordrende vejstykker være fri for den sne og is, der ofte har gjort Rallye Monte Carlo til en dødsrute. 

Da vi har lagt Rivieraen og trafikken bag os, og landskabet foran os begynder at rejse sig, trykker jeg Køreprofilindstillingen over på ”Race”. Straks mærker jeg en mere kontant affjedring, servostyretøjet strammer til og føles mere præcist, gearkassen skifter ned i et lavere gear, og du kan mærke på speederen, at T-Roc R er klar til at angribe bjerget. 

4Motion-firehjulstræk, en dynamisk optimeret undervogn og 235/40 dæk sikrer, at turbomotorens 300 hk overføres effektivt til asfalten i de mange sving op ad Col de Turini.

Dynamisk åbenbaring

Man kunne med rette have en portion skepsis over for ideen om at forvandle en cross– over-bil til en fuldblodssportsvogn. Den type bil er jo fra naturens side udstyret med et højere tyngdepunkt, der normalt ikke er gavnligt for de køredynamiske egenskaber, men den skepsis er hurtigt skubbet ud over bjergsiden efter de første par hårnålesving. Den adaptive undervogn parerer vejens udfordringer perfekt og holder T-Roc R i ro, selv når du rammer hårnålesvingene i høj fart og vrider i det tykke læderbeklædte sportsrat. Det progressive styretøj har en direkte udveksling, så jeg kun skal dreje moderat på rattet for at slå en ny kurs an. 

Forhjulene har godt bid i asfalten, og når du er 2/3 igennem svinget, kan du allerede træde tungt på speederen og slippe de 300 hk og 400 Nm løs. 4MOTION-firehjulstrækket overfører motorkraften på imponerende vis og sender T-Roc R ud af hvert sving uden antydningen af mangel på vejgreb.

Når vejen igen går ligeud i mere end bare et par hundrede meter, kan jeg lade motoren løbe linen ud, eller det vil sige et godt stykke ind i 3. gear, inden endnu et hårnålesving hastigt nærmer sig. Jeg kan ikke lade være med at sidde med et smøret grin, for det er stærkt underholdende, og det er forrykt, at det er lykkedes at skabe en crossover, der dynamisk opfører sig som en let og adræt sportsvogn. Jeg er glad for, at jeg ikke har haft passagerer med, der har tendens til køresyge, for det har været lidt af en rutsjebanetur op afdCol de Turini, selvom jeg sikkert har kørt i næsten tomgang i forhold til de rallykørere, der hvert år i januar holder speederkablet stramt helt til toppen af bjerget. Jeg letter lidt på speederen og cruiser lidt og har lejlighed til at indtage det spektakulære terræn. Det er et vildt sted, hvor vejen flere steder er hugget ind i klippesiden, så skulle du miste herredømmet over bilen, kan du ramme ind i klippevæggen på den ene side eller ud over bjergsiden på den anden side af vejen. Her hjælper ikke nogen Lane Assist eller City Emergency Brake. Hver gang jeg hastigt nærmer mig et hårnålesving, er det meget betryggende at mærke, at T-Roc R er udstyret med effektive 17” bremseskiver, der gang på gang hiver farten ud af bilen uden på noget tidspunkt at antyde, at de bliver bløde i det på grund af høj varme. 

En ny køredynamisk dimension

T-Roc R har på turen op ad Col de Turini på effektiv vis fået demonstreret bilens exceptionelle dynamiske kvaliteter, og vi forlader bjerget og kører videre ind i landet, hvor vejen retter sig lidt ud. Jeg finder en lang lige vej op til et hotel, der ligger heroppe for sig selv og er lukket ned på nuværende tidspunkt. Det rette sted at afprøve det indbyggede Launchcontrol-system. Når det er aktiveret, sørger elektronikken for, at T-Roc R får den optimale start ved fuld gas, så du kan nå ned på de blot 4,8 sekunder, det tager at nå 100 km/t. Venstre fod på bremsen, højre fod træder speederen i bund, og elektronikken holder motoren på 4.500 o/min. Nu letter jeg foden fra bremsen, og BAM! T-Roc R sætter afsted, som var den skudt af fra en dampkatapult på et hangarskib.

Ikke en eneste af de 300 hestekræfter synes at gå til spilde. Jeg slipper speederen igen, da speedometret runder 100 km/t, og det går hurtigt, meget hurtigt. Uden at have taget tid på seancen er jeg ikke i tvivl om, at T-Roc R klarede det på under 5 sekunder. Igen en dimension af køreoplevelsen i T-Roc R, der gør et stort indtryk. Du kan allerede mærke det i en – undskyld udtrykket – mere normal T-Roc, at den dynamisk set har potentialet til at kunne håndtere mere end en 1,5 TSI- eller 2,0 TDI-motor. T-Roc R tilfører den populære crossover-model en ny dimension, og du får en bil med masser af driverappeal og karisma. Tiden for check-in til flyet hjem til København nærmer sig, og det er ikke kun det ventende vintermørke derhjemme, der gør, at jeg modvilligt afleverer denne T-Roc R tilbage til Volkswagen-folkene. Jeg kunne godt liiige tænke mig en tur op ad Col de Turini én gang til ….