Erhvervsbiler

Online shopping leveret på strøm

Erhvervsbiler

Online shopping leveret på strøm

Hvis du køber dagligvarer online hos Coop, er der god chance for, at de bliver leveret med en elvarebil. Som led i en ambitiøs klimastrategi benytter den store dagligvarevirksomhed sig af hele 23 Volkswagen e-Crafter og har derfor lavet et smart setup med hurtigladning på hovedlageret.

(VieW December 2021 nr. 2 Årgang 47) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Den store, røde varebil kommer trillende lydløst på villavejen, hvor den stopper foran et hus. Chaufføren stiger ud, åbner skydedøren, tager en sukkerrørspose og anden genbrugelig emballage fyldt med dagligvarer og stiller den foran hoveddøren. Mange af varerne i posen er økologiske, så på sin vis giver det god mening, at den varebil, som lige har leveret dem, ikke udleder CO2 lokalt. Hensynstagen til miljø og klima hånd i hånd! ”Vi har spurgt vores kunder, og det betyder noget for dem, at varerne bliver leveret i elvarebiler, siger Henrik Hyldgaard Hjorth, som er logistikchef hos Coop.dk Mad. Det gør det også for Coop, for i 2019 lancerede den store dagligvarevirksomhed en ambitiøs klimastrategi: I 2025 skal CO2-udledningen fra Coops driftsaktiviteter være reduceret med 75 procent, og i 2030 skal driften være klimapositiv. Derudover vil Coop reducere sin indirekte udledning af drivhusgas fra leverandører, transportører og forbrugere, så der bliver reduceret med mere end en million tons årligt, når man når 2030. Det er her, at bl.a. elvarebilerne kører ind i billedet. ”Vi er nu oppe på 23 Volkswagen e-Crafter, som dermed udgør en fornuftig del af flåden af varebiler,” siger Anders Nielsen, distributionschef for Coop.dk Mad.

Den helt rigtige elvarebil for Coop

Han og Henrik Hyldgaard Hjorth er tovholdere på projektet med løbende udskiftning af dieselvarebiler med elvarebiler, som startede samme år, de ambitiøse klimamål blev sat. ”Vi kontaktede Volkswagen Erhvervsbiler, som gik aktivt ind i projektet og stillede en e-Crafter til rådighed, som vi brugte til at levere varer med i en lille måneds tid for at blive klogere på fordele og ulemper,” siger Anders Nielsen. Varerummet i Volkswagen e-Crafter er lige så stort som i den konventionelle Crafter, og eludgaven må laste op til 750 kg, så de cirka 600 kg dagligvarer, som en varebil typisk kører af sted med fra Coop Mads hovedlager i Vallensbæk, er ikke en udfordring. Det er rækkevidden til gengæld. Volkswagen e-Crafter har en rækkevidde på 173 km (NEDC) med tomt varerum, og jo mere vægt den kører med, desto kortere rækkevidde. Det er fysikkens love. ”Derfor er det vigtigt, at e-Crafter kan hurtiglade,” konstaterer Anders Nielsen.

”Vi er nu oppe på 23 Volkswagen e-Crafter, som dermed udgør en fornuftig del af flåden af varebiler”
Anders Nielsen
Distributionschef - Coop.dk Mad

Hurtigladning under lastning

Ved hovedlageret i Vallensbæk har Coop investerer i et smart setup, som til fulde udnytter de muligheder for opladning, som Volkswagen e-Crafter giver. Om natten er de 23 elvarebiler koblet til hver deres ladeboks, hvor de lader det 35,8 kWh store batteri med 7,2 kW AC. Altså samme fremgangsmåde, som når man sætter f.eks. en Volkswagen e-Golf eller e-up! til opladning natten over hjemme i carporten. Når chaufførerne møder ind om morgenen, har elvarebilerne således opladede fulde batterier. Hver chauffør i en Volkswagen e-Crafter kører to ruter om dagen, og nok så vigtigt er første rute planlagt, så den ikke er længere end cirka 100 km og dermed efterlader tilstrækkelige rækkevidde på batteriet til dagens anden rute. ”Når første rute er kørt, returnerer chaufføren til lageret, hvor elvarebilen bliver lastet igen. I de 20 minutter, som det tager, er elvarebilen koblet til en hurtiglader med 40 kW DC, som når at oplade batteriet 40 procent imens. På den måde er der sammenlagt rækkevidde til dagens anden rute, som er maks. 100 km,” forklarer Henrik Hyldgaard Hjorth.

Begejstrede chauffører

Apropos chaufførerne fremhæver logistikchefen et vigtigt element i projektets succes. Et element, som ikke handler om rækkevidde og ladehastighed. ”Vi får virkeligt positive tilbagemeldinger fra vognmændenes chauffører. De synes, at det er det fedeste i verden at køre på el. Kørslen er mere lydløs og behagelig, og de får thumps-up, hvor de kommer frem,” siger Henrik Hyldgaard Hjorth. Efter planen vil endnu flere chauffører, kunder og klimaet få glæde af elvarebiler fremover. ”På sigt skal flåden af varebiler være 100 procent elektrisk. Dieselvarebilerne bliver udskiftet i takt med, at elvarebilerne kan dække vores behov,” understreger Henrik Hyldgaard Hjorth.