Elektrisk Mobilitet

Meget mere end bare en elbil

Elektrisk Mobilitet

Meget mere end bare en elbil

Volkswagens familie af ID.-modeller vokser kontinuerligt og udbygges med nye modeller designet til at imødekomme fremtidens behov for mobilitet. ID.LIFE-konceptbilen står som en forsmag på en kompakt og økonomisk tilgængelig ID.-model, der er designet til at være meget mere end bare et transportmiddel.

(VieW December 2021 nr. 2 Årgang 47) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Hvad siger du til et interiør, der kan forvandles til én stor seng? Eller du kan omdanne interiøret til en komfortabel minibiograf? Eller hvad med en gaming-lounge? Og nej, det er ikke noget, du kan opleve i en seks meter lang campingbus. Det er alt sammen noget, der er integreret i interiøret på den kun fire meter lange ID.LIFE. Okay! Fair nok. Det skal lige nævnes, at ID.LIFE er en konceptbil, og til den slags opgaver får designerne ofte frie tøjler og kan tænke ud af boksen, og konceptbilen står som et konkret, fysisk bevis på deres visioner. Om du får nogle af de smarte features i interiøret at se i en fremtidig ID.-model, er uvist, men hele idéen med ID. LIFE-koncept–bilen er at demonstrere, at bilen i fremtiden vil være meget mere end blot et transportmiddel, der får os fra A til B. ID.LIFE er Volkswagens vision om den næste generation af elbiler udviklet med fokus på mobilitet i det urbane miljø. Konceptbilen er designet ud fra en idé om, at i fremtiden vil bilen stå som et endnu stærkere udtryk for en holdning til livet. For morgendagens kunder handler det ikke kun om mobilitet, men endnu mere om, hvad du kan opleve med og i bilen. Og ID.LIFE kan være svaret.

Mange muligheder på lidt plads

Livet med en bil får en ekstra dimension med ID.LIFE. Den er perfekt til digitale oplevelser af enhver art. På kort tid kan interiøret forvandles til en biograf eller en gaming-lounge. Spillekonsol og projektor er med om bord. En projektionsskærm fungerer som biograflærred og kan trækkes op af instrumentbordet, når det kræves. Yderligere enheder kan tilsluttes individuelt og forsynes med strøm fra en 230 volt / 16 ampere forbindelse i kabinen. Sædearrangementet i ID.LIFE er designet til at være ekstremt fleksibelt, så det kan opfylde brugerens behov i alle situationer. Både forsædet og bagsædet kan lægges fladt ned, hvilket giver masser af muligheder for at forvandle interiøret til en biograf, en to meter lang seng eller en kompakt van med maksimal bagagerumskapacitet. Til trods for de kompakte ydre dimensioner går man ikke på kompromis med fleksibilitet og muligheder i interiøret.

Det enkle liv bag rattet

Livet bag rattet af ID.LIFE er designet til at være let og ukompliceret, og Volkswagens designere har fortsat den enkle og minimalistiske stil, der kendes fra de eksisterende ID.-modeller. I forhold til betjeningen af ID.LIFE anvendes der højteknologiske løsninger med det primære formål at gøre kørslen og opholdet om bord ID.LIFE så nemt og bekvemt som muligt.

Instrumentbordet er helt frit for kontakter, knapper eller betjeningselementer af den traditionelle slags, hvilket gør det til en oase af enkelhed midt i en stadig mere kompleks verden.
ID.LIFE har et berøringsfølsomt betjeningspanel med berøringsflader til styring af vigtige kørefunktioner såsom gearvalg, blinklys, horn og vinduesviskere. En anden berøringsflade er integreret i træoverfladen på instrumentbordets panel - lige ved siden af rattet. Her aktiveres lysfunktioner og de mest grundlæggende funktioner til styring af klimaanlægget.

Ved at bruge en app sammen med Volkswagen ID’et er brugerens mobiltelefon fuldt integreret i bilens operativsystem efter princippet ”Medbring din egen enhed (smartphone eller tablet)”. Via den kan du nu efter behov foretage finjusteringer af ventilations- og klimastyringsindstillinger samt betjening af navigation, kommunikation og infotainment-funktioner. Menuen vælges via et separat berøringspanel på rattet eller alternativt via stemmestyring.
Instrumenteringen består udelukkende af et head-up-display, der projicerer de nødvendige funktioner op på forruden i førerens umiddelbare synsfelt.

Den første forhjulstrukne ID.

ID.LIFE er bygget på Volkswagens MEB-platform, der er fundamentet i alle ID.-modeller. Volkswagen viser med ID.LIFE endnu en gang, hvor fleksibel MEB-platformen er i forhold til muligheden for at tilpasse den til mange forskellige typer af biler. ID.LIFE er bygget på en mindre version af MEB-platformen, der er specielt udviklet til en elbil i et kompakt format. Det er første gang, at en MEB-baseret model er udstyret med forhjulstræk. Med sin 172 kW (234 hk) stærke elmotor sprinter ID.LIFE fra 0 til 100 km/t på kun 6,9 sekunder, og et 57 kWh stort batteri muliggør en rækkevidde på omkring 400 kilometer (WLTP). Når ID.LIFE skal oplades, kan den ”tanke” op til 163 km’s rækkevidde på mindre end 10 minutter ved en hurtiglader. ID.LIFE er en konceptbil, hvor Volkswagens designere har tænkt lidt ud af boksen og luftet nogle vilde idéer og visioner, men ID.LIFE er mere end blot det. Volkswagen ønsker at accelerere den elektriske omstilling af modelprogrammet, og her spiller ID.LIFE-konceptbilen en vigtig rolle. Den er nemlig en forsmag på en kommende ID.-model i minibilsegmentet, der forventes introduceret i 2025.