Bliv klog på din elbils batteri
Vi har i mange år været vant til, at batterierne i elektriske apparater som mobiltelefoner, lommelygter og fjernbetjeninger ikke har en lang levetid. Og når batterierne løber tør for strøm, har vi blot skiftet batterierne ud med nye, men sådan går det ikke med højvoltsbatterierne i en elbil. Det ville være for dyrt at skifte højvoltsbatteriet i en elbil, da det udgør op mod 40 % af bilens værdi. Innovativ teknologi i Volkswagens ID.-elbiler passer på batteriet og sikrer batteriet en lang levetid, men du kan også selv bidrage til at passe på batteriet. Vi har besøgt Semler Academy, hvor Henrik Daugaard Andersen, der uddanner højtvoltsteknikere til Volkswagens værksteder, kan gøres os lidt klogere på højvoltsbatteriet i vores ID.
Skal man være nervøs for batteriets levetid i en elbil?
Nej. Først og fremmest har Volkswagen en god garantiordning på højvoltsbatteriet på 160.000 km eller 8 år. Og det gælder både for eventuelle fejl på batteriet, men også det man kalder for state-of-health skal ligge på minimum 70 %. Det betyder, at batteriet som minimum skal kunne levere 70 % strøm efter otte år. Garantien er god at have, når uheldet er ude, men højvoltsbatterierne er generelt pålidelig og langtidsholdbare.
Kan man lade batteriet op til 100 %?
Man anbefaler generelt at lade batteriet i en elbil op til 80 %. Inde i batteriets celler er der ædelmetal, som man skal prøve at skåne, og det kan man gøre ved ikke at oplade så hårdt på det og begrænse antallet af DC-ladninger, hvor du lader op til 100 %. Generelt anbefaler vi kun at DC-oplade til 100 %, hvis du er på de lange ture.
Hvordan passer Volkswagen på batterierne i vores ID.-elbil?
I højvoltsbatteriet er der indbygget en styreenhed, der har forbindelse til modulerne i batteriet og som kan måle temperatur og spænding på cellerne i de enkelte moduler. Registrerer styreenheden en graverende forandring i cellerne, får føreren af bilen en fejlmelding i bilens instrumentering, og så skal man forbi et Volkswagen-værksted med bilen.
Det er ikke kun bilen selv, der holder øje med batteriets helbredstilstand. Det gør Volkswagen også, når bilen kommer ind til service. Vi sætter diagnosestikket på, og så aflæser den batteriets styreenhed og registrerer, hvis der ligger nogle fejlkoder, der kan have indvirkning på rækkevidde, ladeevne og ladetilstand.
Hvis batteriet har en fejl, skal hele batteriet så skiftes?
Det er ikke nødvendigt at skifte hele højvoltsbatteriet, hvilket vil være en voldsom omkostning. I stedet skifter man modulerne, hvilket er langt billigere. I dag har vi ID.-modellerne batterier med 9 til 13 moduler, der hver indeholder 24 celler, så man i dag kan køre meget længere end med de tidligere batterier. Volkswagens ID.-familie kommer med højvoltsbatterier i størrelsen 45, 59, 79 og 86 kWh.
Hvor godt holder batterier?
Undersøgelser af nyere biler viser, at efter 5 år er 95 % af batteriets oprindelige kapacitet sædvanligvis stadig til rådighed. Højvoltsbatteriet i en elbil er konstrueret til at kunne fuldføre op til cirka 2000 fulde cyklusser. Eksempelvis giver 2000 gange en rækkevidde på 500 km en kapacitet på 1 million km.
Efter cirka 2000 fulde cyklusser når batteriet en grænse på 80 % tilbageværende kapacitet, hvilket anses for afslutningen på et batteris levetid i bilen. Men batteriet er så langt fra defekt og kan stadig udføre et godt stykke arbejde i yderligere 10 år i et stationært lagringssystem til eksempelvis solcelle- eller vindkraftanlæg.
Hvordan udvikler batteriteknologien sig?
Volkswagen får i dag højvoltsbatterier fra en 3-4 leverandører, men fra efteråret 2025 vil Volkswagen selv starte produktion af højvoltsbatterier på deres egen fabrik i Salzgitter og senere på nye fabrikker i Valencia (Spanien) og St. Thomas (Canada). Batterierne er navngivet unified cell batterier, og de er af typen LFP (lithium jern fosfat). Denne type batterier er markant billigere og derfor egnet til at putte i mindre mere prisbillige bilmodeller som den serieproducerede version af ID.1 Everyone og ID.2.
Disse batterier er designet som ”cell-to-pack-design” eller ”cell-to-body-design”, dvs., at batteripakker ikke længere består af celler på størrelse med en chokoladebar, men i stedet på størrelse med en planke. Sådanne større enheder kræver mindre emballeringsmateriale og giver dermed mere plads til det reelle lagringsmateriale. De opnår en integrationstæthed på over 70 %, mens almindelige batterier kun opnår omkring 50 %.
Bliver batterierne billigere i fremtiden?
Elbilproducenter med en målsætning om at udvikle deres egne batterier kan tage hensyn til disse teknologiske spring lige fra begyndelsen. I den sidste ende handler det ikke om den enkelte battericelle, men mere om at bygge celler, som er pladsbesparende og alligevel så store som muligt.
Volkswagen forventer, at priserne på batterierne vil falde med op til 50 % frem mod 2027 i forhold til 2023, og de forventes at falde yderligere 20 % frem mod 2029.