Elbiler på værksted
1

Elbiler på værksted: aldrig mere olieskift


Vedligeholdelse og pleje af elbiler er anderledes end for en bil med klassisk forbrændingsmotor: Den har ingen tændrør, ingen udstødning og ingen gearkasse. Det sparer tid og penge. Alligevel er regelmæssig vedligeholdelse naturligvis vigtig. 

Her kan du se følgende:

  • Hvorfor elbiler sjældent skal på værksted
  • Hvordan vedligeholdelse af en elbil adskiller sig fra benzin- og dieselbiler
  • Hvad du kan gøre for at holde slitagen nede
  • Hvad du bør være opmærksom på, når du vælger værksted

Mange komponenter i hidtidige motorer er simpelthen ikke nødvendige i en elbil, fordi drivlinjen er så anderledes. Det drejer sig om motorkomponenter som fx luft-, brændstof- og oliefilter, motorkøling eller tændrør, men også sliddele som fx udstødningssystemet eller koblingen. Da der anvendes jævnstrømssynkronmotorer i elbiler, som ikke har nogen slidende friktionssteder, skal selve motorerne stort set ikke vedligeholdes. Desuden er der heller ikke nogen manuel gearkasse i elbiler. Kort sagt: Færre komponenter er ensbetydende med lavere vedligeholdelsesomkostninger.

Færre komponenter, mindre vedligeholdelse

Blandt de komponenter, der skal vedligeholdes som hidtil, hører eksempelvis bremserne. I en elbil bliver de dog belastet mindre og skal derfor heller ikke udskiftes så tit. Det skyldes blandt andet rekuperationen. Det betyder, at bilens bevægelsesenergi omdannes til elektrisk energi, når der bremses, hvormed den genindvindes. Rekuperationen fungerer også som motorbremse, og derved belastes bremsesystemet mindre og bliver ikke så hurtigt slidt som i forbindelse med en forbrændingsmotor. Derudover skal styretøjet, airconditionanlægget, hjulene og dækkene kontrolleres. Så derfor skal bilen have et serviceeftersyn i intervaller, der ligner dem for personbiler med forbrændingsmotor.

Mens visse klassiske komponenter i en forbrændingsmotor bortfalder, kommer der til gengæld særlige elbilselementer til vedligeholdelseslisten. Hertil hører batteriet, der skal undergå en visuel kontrol: Som led i den generelle vedligeholdelse kigges der på ladetilslutningen og kabelforbindelserne samt batteriernes tilstand. 

Hold fokus på batteriet

I de fleste elbiler er der monteret litium-ion-batterier. Hvis man vil være ekstra god ved sit batteri, bør bilen ikke stå i længere tid med en batteriopladning på under 20 %. Som det også gælder smartphones, der også er udstyret med litium-ion-batterier, påvirkes batteriets levetid i elbiler også af måden, hvorpå man oplader batteriet. Således er opladning med vekselstrøm fra fx en husholdningsstikdåse at foretrække frem for opladning med jævnstrøm fra en lynopladningsstander. Da batteriet er bilens dyreste del, kan det godt svare sig at håndtere batteriet med omtanke.  

En anden sliddel, som ejere af biler med elmotor bør have fokus på, er dækkene.  Ved igangsætning kan elbiler generere et betydeligt højere drejningsmoment end de fleste andre biler. Det går ud over dækprofilen, hvis man gør brug af det høje drejningsmoment regelmæssigt. Så det kan godt svare sig at sætte i gang med måde. Det er væsentligt at tage højde for disse emner, der gør sig gældende særligt for elbiler, når man skal købe og vedligeholde sine dæk.   

35 % færre vedligeholdelsesomkostninger end ved forbrændingsmotorer 

Selv om der her og der er andre ting, der gør sig gældende for elbiler, når vi taler serviceeftersyn, i forhold til biler med almindelig forbrændingsmotor, så ligger vedligeholdelses- og reparationsomkostningerne for elbiler ifølge det tyske ”Institut für Automobilwirtschaft” (IFA) samlet set ca. 35 % lavere end niveauet for en sammenlignelig bil med forbrændingsmotor. Allerede i 2020 vil de samlede udgifter til en elbil inklusive anskaffelse, strøm, regelmæssig vedligeholdelse og reparationer ifølge en aktuel undersøgelse udført af ”Institut für Automobilwirtschaft” og ”DEKRA” være ca. 3,2 % lavere end for en bil med forbrændingsmotorer – og undersøgelsen tager ikke højde for grønne ejerafgifter eller muligheder for at lade gratis.

Når man skal have sin elbil til serviceeftersyn, kan man som udgangspunkt vælge ethvert værksted, der udfører serviceeftersyn i henhold til producentens forskrifter. Arbejde på højspændingssystemet kan imidlertid kun udføres i virksomheder, der har uddannet personale og det fornødne udstyr til det. Inden der udføres arbejde på bilen, skal mekanikeren kontrollere, at højspændingssystemet står uden spænding, så det arbejde, der skal udføres, kan blive udført uden problemer. Som hovedregel gælder følgende: Hvis man vælger et værksted med uddannet personale til det vedligeholdelsesarbejde, der skal udføres på bilen, så kan man være sikker på, at alle nødvendige kriterier er opfyldt. 

Elektrisk mobilitet i dag, i morgen og i fremtiden. Elektrisk mobilitet er ikke bare et spændende og intelligent koncept. Det er også med til at gøre livet nemmere. Et godt eksempel på det er vedligeholdelsen af en elbil: Du skal sjældnere på værksted med den, og så er vedligeholdelsesomkostningerne også lavere, når du så endelig er der.

Har din elbil alligevel brug for service? Her kan du finde informationer om alt det, du har brug for at vide om Volkswagen e-service.

Tilmeld dig Elektrisk Fremtid nyhedsbrev

Følg med i fremtiden og få de nyeste opdateringer om ID. Familien og fremtidens elektriske mobilitet.

Det vil måske også interessere dig:

ID.-magasin - læs mere her

Opladning og rækkevidde - læs mere her

E-teknologi - læs mere her

Service til din Elbil

Energieffektivitet - læs mere her

ID. familien 

Det vil måske også interessere dig: