vejsaltning
Vedligehold

Sandt eller falsk: Ødelægger vejsalt din varebil? 

Vi har alle hørt historierne: at en omgang vejsalt får din bil til at ruste. Men hvor sandt er det egentlig? Og hvad kan du gøre for at beskytte bilen?

Kan vejsalt få din varebil til at ruste? 

Det korte svar er ja. I teorien kan vejsalt godt få en varebil til at ruste. Men inden du får koldsved og varme håndflader, skal du lige høre her: Vejsalt er nemlig ikke så farlig for din varebil, som den har været.

“I udgangspunktet er salt jo ikke godt for en bil. Det er ren kemi. Når det er sagt, er problemet med rust og vejsalt slet ikke lige så stort, som det tidligere har været,« siger biløkonom og produktchef hos Volkswagen Erhvervsbiler, Mikkel Sander Hansen.

Moderne varebiler er hærdede mod rust 

De seneste 10-20 år er bilproducenterne nemlig blevet voldsomt meget bedre til at lave biler, som kan modstå det rødbrune stads. 

Producenterne er blandt andet gået all in på galvaniseret stål, som er dækket af et hærdende zinklag. Bilerne bliver også lakeret i en bestemt type maling, som beskytter mod rust. 

Så er der selve designprocessen. Eksempelvis undgår bilproducenterne lommer og revner i bilens overflade, hvor rustfremkaldende fugt og snavs kan gemme sig. 

Alt sammen har bidraget til moderne biler, som slet ikke er lige så tilbøjelige til at ruste. 

“Tidligere var nogle bestemte bilmærker hårdt ramt af rust. Sidenhen har producenterne fået styr på den kemiske proces, man hærder karosseriet med. Bilerne har en stærk grundbeskyttelse mod rust, når de kører ud fra fabrikken. Derfor er vejsalt ikke et lige så stort problem, som det var engang,” forklarer Mikkel Sander Hansen.

To ting du kan gøre for at beskytte mod rust 

Men selvom moderne varebiler kører ud fra fabrikken med historisk god rustbeskyttelse, er kemiens love ikke sat fuldstændigt ud af spil. Over tid vil en kombination af fugtig luft, vand og salt stadig indebære en risiko for rust. 

Derfor kan det være en god ide at gøre lidt ekstra ud af rustbeskyttelsen. Det drejer sig især om to ting: 

Vask med undervognsskyl:

Regelmæssig vask. Det er ikke bare en god ide for mennesker, men også for varebiler. Især om vinteren. Når du vasker bilen, skyller du saltet af og mindsker risikoen for rust. 

I vaskehallen skal du vælge et program med undervognsskyl. Undervognen er nemlig mest udsat for vejsalt, og over tid banker småsten noget af rustbeskyttelsen af undervognen. Undervognsskyl er som regel med i vaskehallens ‘sæsonvask’. 

Undervognsbehandling og rustbeskyttelse:

Behandling mod rust er især en god investering, hvis du ønsker at beholde bilen i mange år.  

Optimalt skal du få lavet undervognsbehandling og rustbeskyttelse, når du køber bilen, og efterfølgende med 2 - 4.års mellemrum. Passer du din rustbehandling, er det også med til at sikre en bedre pris på brugtvognsmarkedet, når den dag kommer.