Et blik på det indvendige i en elbil.

Et blik på det indvendige i en elbil.

Hvad adskiller elbiler fra konventionelle modeller? Udvendigt ikke så meget. Det indvendige overrasker dog. Sådan ser der ud inde i en e-up! (Strømforbrug, kWh/100 km: 11,7 (ved blandet kørsel); CO₂-emission ved blandet kørsel, g/km: 0; energiklasse : A+1).

1. Strømtilslutning

Hvor tankåbningen tidligere sad, er der nu placeret en sikkerhedsstikdåse til opladning med strøm i e-up!

2. Batterimanagementsystem (BMS)

Via denne styreenhed – interface mellem bil og batteri – overvåges batterisystemet løbende. Bilens og batteriets tilstand kan kaldes frem på afstand via BMS med en app til smartphonen.

3. Bilens varmeanlæg

Sædevarme og opvarmede forruder sørger for, at varmen stilles til rådighed i kabinen så effektivt og behovsorienteret som muligt.

4. Højspændingskabel

Fra ladedåsen fører et højspændingskabel til batteriet. Derfra løber strømmen med en spænding på 324 volt til motorrummet via endnu et kabel.

5. Batteripakker

Litium-ion-batteriet er placeret under bagsædet samt i undervognens midtertunnel. Med en kapacitet på maks. 18,7 kWh muliggør batteriet en rækkevidde på op til 160 kilometer2.

6. Elektronikstyring

Elektronikstyringen er afgørende for elmotorens præstation. Den styrer energiflowet (fra batteri til elmotor samt fra elmotor til batteri) og stiller også 12 V batterispænding til rådighed via en DC/DC-omformer.

7. Rekuperation

Under nedbremsning og kørsel på frihjul omdanner bilen den kinetiske energi til elektrisk energi og udnytter senere denne energi til kørsel. Med gearvælgeren kan man regulere graden af energigenvinding med tre trin. Mere rekuperation giver mere genvinding af energi – og samtidig større bremsevirkning.

8. Motorrum

Alle væsentlige driv- og hjælpeaggregater er placeret i motorrummet. Elmotoren udgør sammen med gearkassen, differentialet og elektronikstyringen motorens hjerte.