Lifestyle

Mig og min e-Golf

71-årige Erik Farup er urmager og bor på Frederiksberg. Han går snart på pension og har derfor købt en Volkswagen e-Golf for at spare penge. Men bilen er også et ‘elektrisk legetøj’, som han elsker at køre i, og næste elbil bliver en ID.3.

(VieW September 2020 nr. 2 Årgang 46) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Hvorfor valgte du Volkswagen e-Golf?

“Jeg har altid godt kunne lide Volkswagen, som jeg stiftede bekendtskab med første gang i 1967. Min læremester havde en Boble, som jeg både blev sat til at vaske og hente hans børn i. I 90’erne fik jeg min første Passat, og i 00’erne min første Golf. Indimellem har jeg også kørt i Mercedes – i alt har jeg haft 10 biler gennem årene. I 2016 købte jeg halvspontant en Golf GTE, fordi jeg syntes, at det var en fascinerende bil, og fordi jeg havde en god kemi med sælgeren hos Volkswagen. Den lærte mig noget om at køre på el, så jeg var ikke i tvivl om, at min næste bil skulle være en elbil. Også fordi jeg snart går på pension og derfor vil reducere mine udgifter. Drivmiddel og driftsomkostninger er cirka halvdelen af en bil med brændstofmotor. I år købte jeg så e-Golfen, fordi jeg kunne få den til en god pris, og fordi den jo stadigvæk føles som en Golf, selvom den kører på el.

Hvordan bruger du e-Golf i hverdagen?

“Jeg kører cirka 15.000 km om året. Primært i byen, hvor den er perfekt. Af og til besøger jeg en kollega i Slagelse, og to-tre gange om året kører jeg til Als, hvor jeg har familie. Der er rækkevidden i e-Golf for kort, for jeg bliver nødt til at stoppe og hurtiglade to gange undervejs. Det er jo sundt med pauserne, som jeg udnytter til at strække benene og spise frokost, men jeg overvejer at skifte til en Volkswagen ID.3 for at få længere rækkevidde. I hverdagen kan jeg køre 200-220 km på en opladning i min e-Golf, hvilket rækker til det meste, men det kunne være rart at have mere fleksibilitet på de lange ture.

”Den er mit elektriske legetøj. Jeg bliver glad, hver gang jeg sætter mig ind i den” 
Erik Farup
Urmager

Har du haft “rækkeviddeangst”?

“Jeg havde det lidt i starten, men ikke i dag. På en af de første ture, hvor jeg kørte til Slagelse tur-retur, havde jeg en uheldig oplevelse. Jeg kørte lidt for friskt, og undervejs kunne jeg så se på kørecomputeren, at jeg ikke kunne nå retur uden at lade. Men jeg havde glemt min mobiltelefon, så jeg kunne ikke se, hvor ladestanderne stod, og at den, som jeg i først fandt frem til, var ude af drift. Det blev en lang tur! Nu har jeg lavet en regel om, at jeg altid holder ind og lader op, hvis jeg har under 50 km tilbage på batteriet. Så slipper jeg også for at skulle bekymre mig, hvis jeg for eksempel kommer til at holde i kø på motorvejen.

Hvor oplader du din e-Golf?

“Der står en række ladestandere på den anMig og min Volkswagen ”Den er mit elektriske legetøj. Jeg bliver glad, hver gang jeg sætter mig ind i den” den side af hegnet, hvor jeg bor, så der sætter jeg den til at oplade først på aftenen, når jeg kommer hjem fra butikken, og så flytter jeg den til min garage, inden jeg går i seng. Det er blevet en vane, for så har jeg altid et fuldt opladet batteri, hvis jeg uventet skulle få brug for at køre en længere tur næste dag. Jeg ville helst kunne oplade min e-Golf i garagen, som jeg lejer, men jeg bor i lejlighed, og ejerforeningen tøver med at etablere et kraftstik i garagen, fordi de mener, at de øvrige garager så også skal have det.

Hvad er det bedste ved at køre elbil?

“Det er totaløkonomien, for jeg sparer mange penge i forhold til en brændstofbil. Derudover kan jeg lide den måde, som den accelererer på. Den er perfekt til bykørsel, hvor der også går sport i at få strømbonus ved at slippe speederen og regenerere strøm i stedet for at bruge bremserne. Apropos bykørsel tænker jeg også på miljøet. Det er rart, at der ikke er udstødning. Jeg får jo selv travlt med at slukke ventilationen i bilen, hvis jeg kører efter en gammel bil, som oser. Sidst, men ikke mindst er den mit elektriske legetøj. Jeg bliver glad, hver gang jeg sætter mig ind i den. .