Hverdagens Volkswagen

Meget mere end mindre

Touareg, Tiguan og T-Roc får snart en lillebror med navnet T-Cross. Den er kompakt som en minibil, men har karakter som en fuldvoksen SUV. Vi kan desværre ikke vise eller fortælle alt om T-Cross nu, men indtil verdenspremieren i efteråret får i her en forsmag på Volkswagens nye mini-SUV. I kan godt begynde at glæde jer... 

(VieW September  2018 nr. 2) - Tilmeld dig VieWÅbner et eksternt link

Volkswagen er på vej med en lille ny i den ekspanderende familie af SUV-modeller. Lille er måske et forkert ord at bruge om den kommende T-Cross, for målt på køreglæde, fleksibilitet, sikkerhed og designappeal tåler den sammenligning med mange meget større biler. Den er mere af det hele. Mere praktisk. Mere rummelig. Mere intuitiv. Mere sikker.

T-Cross er praktisk
T-Cross er navnet, og størrelsesmæssigt kommer den til at passe ind i modelprogrammet mellem Polo og T-Roc. Den er kompakt udenpå og måler 4.107 mm i længden, hvilket kun er lidt over 5 cm længere end en Polo, til gengæld er det næsten 13 cm kortere end en T-Roc. Trods de kompakte ydre dimensioner er T-Cross imponerende rummelig, hvilket bl.a. skyldes MQB-platformen, som den er bygget på. Den giver mulighed for at skubbe for- og bagaksel langt fra hinanden og dermed skabe mere plads i både kabinen og bagagerummet. Plads ved bagsæde og i bagagerum kan varieres takket være et bagsæde, der kan forskydes i længderetning, så bagagerumskapaciteten kan varieres fra 385 til 455 liter, hvilket er ny standard i denne klasse. Ud over det længdeforskydelige bagsæde er fleksibiliteten i interiøret yderligere optimeret ved, at det forreste passagersædes ryglæn kan foldes fremover ligesom i Touran eller Tiguan, så du kan transportere lange genstande inde i kabinen. En del af fornøjelsen ved at køre i SUV er den høje siddeposition, og den får du også i en T-Cross, da den står højere over asfalten, og sammen med de højere placerede sæder, sidder du 11 cm højere end i en Polo. 

”T-Cross er kompakt som en minibil udenpå, men indeni sætter den ny standard for rummelighed og fleksibilitet ”

T-Cross er cool
Det kan godt være, at T-Cross er Volkswagens mindste SUV, men designerne har iklædt bilen et design, der er cool og udstråler machoappeal på den positive måde. Desværre kan vi ikke vise jer hele bilen endnu, men foto af den camouflerede prototype og designernes skitser giver en idé, hvilken kreation denne SUV er. De kompakte dimensioner gør T-Cross velegnet til byernes trafikjungle, og samtidig giver de kompakte ydre dimensioner også den nye SUV et smart og dynamisk look med ægte SUV-udstråling. Fronten især giver T-Cross machoappeal med sin brede kølergrill og elegant integrerede LED-forlygter (ekstraudstyr) og frontstødfangeren der huser tågeforlygter indrammet af et iøjnefaldende stilelement. Bagfra vil T-Cross også skille sig ud med et sæt LED-baglygter, der er forbundet på tværs af bagklappen via en refleksliste indrammet af et sort plastikpanel. Smarte alufælge på op til 18” bidrager til at give T-Cross et sporty og samtidig robust look.

T-Cross er intuitiv
Vi kan ikke afsløre alle detaljer endnu, men T-Cross vil byde på et interiør, der digitalt vil være med helt fremme. Den vil kunne udstyres med den seneste generation af den digitale Active Info Display-instrumentering og et infotainmentsystem med 8” touchskærm. Det giver dig et intuitivt og meget overskueligt cockpit, hvor det er nemt at benytte navigationssystemet eller streame musik fra din smartphone, der samtidig kan oplades trådløst (ekstraudstyr). Sammen med detaljer som nøglefri adgang-og-start-funktion bliver hverdagen ombord T-Cross nem og bekvem.

T-Cross er sikker
Den nye SUV er bygget på MQB-platformen, der deles med andre og større modeller i Volkswagen-familien, hvilket har gjort det muligt at lade T-Cross arve en række assistentsystemer, som du normalt kun er forvænt med i større Volkswagen-modeller. Blandt standardudstyret finder du sikkerhedssystemer som Front Assist og Lane Assist, og som ekstraudstyr vil T-Cross kunne bestilles med Blind Spot Monitor (advarer mod biler i den blinde vinkel), Rear Traffic Alert, City Emergency Brake med forgængerregistrering og Proactive Occupant Protection System (lukker vinduer og soltag, strammer seler og opbygger optimalt bremsetryk, når systemet registrerer fare for kollision).

T-Cross har power

I næsen på den nye T-Cross finder du en række stærke og brændstoføkonomiske turboladede benzinmotorer, der både giver masser af køreglæde og lave driftsomkostninger. Motorerne kender du måske allerede fra Polo, og det vil være muligt at vælge mellem to 1,0 TSI-motorer med henholdsvis 95 og 115 hk og en 150 hk stærk 1,5 TSI-motor, der giver T-Cross imponerende præstationer. En 1,6 TDI-dieselmotor med 95 hk kombinerer også flot brændstoføkonomi med god trækkraft, og 7-trins DSG-gearkasse vil også være en mulighed til visse motorvarianter. Fælles for alle modeller af T-Cross er, at de har forhjulstræk, men afhængig af motorvariant vil T-Cross også være udstyret med elektronisk differentiale, der under alle forhold sikrer optimalt vejgreb.

Det er desværre alt, som vi kan fortælle jer om den nye T-Cross SUV på nuværende tidspunkt, men efter verdenspremieren i november får I hele historien, og i andet kvartal 2019 står den klar i de danske Volkswagen-forhandleres showrooms.